Ötödik fejlesztési terület: Felelősségteljes magatartás
Könyv címe:
EGÉSZSÉG- ÉS SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ KÉZIKÖNYV AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSHEZ
7.2. A felelősségteljes magatartás kialakítása során elsajátítandó tudás-, képesség- és attitűdeleme
A tanuló tudása
Ismeri az alapvető baleset-megelőzési szabályokat.
Ismeri és elfogadja az alapvető közösségi, együttélési szabályokat.
Ismeri a sporttevékenységekhez kötődő speciális („fair play”) szabályokat. Kialakul a közös cél megértésének képessége.
A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás
Törekszik a mozgásos tevékenységekben, játékhelyzetekben önmaga és társai testi épségének megóvására.
Betartja a közösségi tevékenységekben a tanult, illetve a megegyezésen alapuló egyszerűbb szabályokat.
Törekszik az órán minden társával – a „fair play” szellemében – baráti légkör, baráti hangulat kialakítására.
Képes segítséget adni, kérni és elfogadni.
Felismeri, betartja és esetenként alakítja a személyi és tárgyi környezet megóvásával kapcsolatos szabályokat.
A tanulói attitűdök
Figyelembe veszi mások szándékait, véleményét, vágyait.
A mozgásos tevékenységekben a hátrányokkal küzdő vagy kevésbé jó képességekkel rendelkező társait buzdítja és segíti.
Az őt és társait körülvevő környezet megóvásában kezdeményezőként lép fel.
A tanuló tudása
Ismeri, érti a csoportos teljesítmény személyiségére gyakorolt hatását.
A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás
Képes saját és mások motoros, kognitív, emocionális teljesítményének helyes értékelésére és elismerésére.
Kialakul a belátáson alapuló társas viselkedése, és a tartalmas személyközi kapcsolatok iránti vágya.
Érzékeli saját felelősségét, és ismeri az önzetlen magatartás előnyeit és hátrányait.
Saját felelősségvállalásán keresztül önzetlenül elősegíti a csoportmunkát, részt vállal a közös feladatok megoldásában.
Lehetőségeinek tudatában segítséget nyújt hátrányokkal küzdő társainak a mozgásos tevékenységek sikeres végrehajtásában, megoldásában.
A tanulói attitűdök
Viselkedését a győzelmen, a sikerorientáción túlmutató egészség- és balesetvédelmi, sportszerűségi szempontok irányítják.
Viselkedésével alkalmazkodik – más személyek, közösségek érdekeit figyelembe véve – a közös cél érdekében.
A tanuló tudása
Megalapozott ismeretekkel rendelkezik a környezettudatos magatartás fontosságáról és ismérveiről.
A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás
Képes az ellenfél tiszteletére, a tisztességes munkakapcsolat fenntartására, törekszik a csoportkonszenzus elősegítésére, másokat is részvételre serkent.
Képes a szociálisan megengedett természetes érintés használatát helyesen alkalmazni a segítségadásban.
Ismeri és hitelesen képviseli az egészség- és környezettudatos életvitel rendszerét, a „fair play” szabályait, és a sport általi társadalmi felelősségvállalást.
Ösztönzi a különböző képességű és tudású társait a mozgásos vagy sportjátékokban való részvételre.
A tanulói attitűdök
Gyengébb képességű társai teljesítményéhez segítőkészséggel áll hozzá, a kiemelkedő teljesítményt elismeri.
Önmagával és személyi, tárgyi és természeti környezetével szemben felelősségteljes magatartást tanúsít.