7.2. A felelősségteljes magatartás kialakítása során elsajátítandó tudás-, képesség- és attitűdeleme


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Feljesztési terület: Ötödik fejlesztési terület: Felelősségteljes magatartás
Könyv címe: EGÉSZSÉG- ÉS SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ KÉZIKÖNYV AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSHEZ

7.2. A felelősségteljes magatartás kialakítása során elsajátítandó tudás-, képesség- és attitűdeleme


A tanuló tudása

  • Ismeri az alapvető baleset-megelőzési szabályokat.
  • Ismeri és elfogadja az alapvető közösségi, együttélési szabályokat.
  • Ismeri a sporttevékenységekhez kötődő speciális („fair play”) szabályokat. Kialakul a közös cél megértésének képessége.

A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás

  • Törekszik a mozgásos tevékenységekben, játékhelyzetekben önmaga és társai testi épségének megóvására.
  • Betartja a közösségi tevékenységekben a tanult, illetve a megegyezésen alapuló egyszerűbb szabályokat.
  • Törekszik az órán minden társával – a „fair play” szellemében – baráti légkör, baráti hangulat kialakítására.
  • Képes segítséget adni, kérni és elfogadni.
  • Felismeri, betartja és esetenként alakítja a személyi és tárgyi környezet megóvásával kapcsolatos szabályokat.

A tanulói attitűdök

  • Figyelembe veszi mások szándékait, véleményét, vágyait.
  • A mozgásos tevékenységekben a hátrányokkal küzdő vagy kevésbé jó képességekkel rendelkező társait buzdítja és segíti.
  • Az őt és társait körülvevő környezet megóvásában kezdeményezőként lép fel.

A tanuló tudása

  • Ismeri, érti a csoportos teljesítmény személyiségére gyakorolt hatását.

A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás

  • Képes saját és mások motoros, kognitív, emocionális teljesítményének helyes értékelésére és elismerésére.
  • Kialakul a belátáson alapuló társas viselkedése, és a tartalmas személyközi kapcsolatok iránti vágya.
  • Érzékeli saját felelősségét, és ismeri az önzetlen magatartás előnyeit és hátrányait.
  • Saját felelősségvállalásán keresztül önzetlenül elősegíti a csoportmunkát, részt vállal a közös feladatok megoldásában.
  • Lehetőségeinek tudatában segítséget nyújt hátrányokkal küzdő társainak a mozgásos tevékenységek sikeres végrehajtásában, megoldásában.

A tanulói attitűdök

  • Viselkedését a győzelmen, a sikerorientáción túlmutató egészség- és balesetvédelmi, sportszerűségi szempontok irányítják.
  • Viselkedésével alkalmazkodik – más személyek, közösségek érdekeit figyelembe véve – a közös cél érdekében.

A tanuló tudása

  • Megalapozott ismeretekkel rendelkezik a környezettudatos magatartás fontosságáról és ismérveiről.

A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás

  • Képes az ellenfél tiszteletére, a tisztességes munkakapcsolat fenntartására, törekszik a csoportkonszenzus elősegítésére, másokat is részvételre serkent.
  • Képes a szociálisan megengedett természetes érintés használatát helyesen alkalmazni a segítségadásban.
  • Ismeri és hitelesen képviseli az egészség- és környezettudatos életvitel rendszerét, a „fair play” szabályait, és a sport általi társadalmi felelősségvállalást.
  • Ösztönzi a különböző képességű és tudású társait a mozgásos vagy sportjátékokban való részvételre.

A tanulói attitűdök

  • Gyengébb képességű társai teljesítményéhez segítőkészséggel áll hozzá, a kiemelkedő teljesítményt elismeri.
  • Önmagával és személyi, tárgyi és természeti környezetével szemben felelősségteljes magatartást tanúsít.