„Dzsungel”


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A projektpedagógia alkalmazásának lehetőségei a testnevelés oktatásában
Teszt2:

„Dzsungel”


A projekt témája: Kondicionális képességek: erő-állóképesség és a koordinációs képességek: egyen­súlyozás, téri tájékozódás, mozgásérzékelés és mozgásalkalmazkodás fejlesztése.

Évfolyam és a projekt időtartama: 5. évfolyam – 4 hét

A projektbevezető szakasz: az ötletelést tanteremben, közös beszélgetéssel, tábla/kréta felhasználásával oldották meg. A projekttérképet a tanár úr készítette el.

 


19. ábra: Projekttérkép – Dzsungel projekt

19. ábra: Projekttérkép – Dzsungel projekt

Mozgásos tevékenységek: a „dzsungeles” feladatokat, próbákat a tanulók ötleteiből szelektálták ki. Az iskolának kicsi tornaszobája van, így a feladatok elvégzésére (a tigrisbukfenc kivételével) szabadtéren került sor. A gyakorlást az ötletgazda tanulók szervezték, segítették. Egyes feladatokhoz (pl. fára mászás) többféle nehézségű szintű „eszközt” (eltérő magasságú és ágelosztású fák) használtak, illetve a gyakorlás a testnevelésórákon kívül szabadidőben is lehetséges volt. Ezt biztonsági szabályok lefektetésével készítették elő. A repülő gurulóátfordulás előre és a mászókulcsolás új anyagként szerepelt.

A feladatok:

  • repülő gurulóátfordulás előre (tigrisbukfenc)
  • kötélmászás
  • kötéllel árokugrás (Tarzanozás)
  • lajhármászás
  • fára mászás
  • célba dobás magasan lévő tárgyra
  • célba dobás koncentrikus körökbe

 


26–27. kép: Jellegzetes tevékenységek a Dzsungel projektben

26–27. kép: Jellegzetes tevékenységek a Dzsungel projektben

26–27. kép: Jellegzetes tevékenységek a Dzsungel projektben

  • További tevékenységek:
  • Ének-zene óra: A gyerekek által gyűjtött, dzsungellel kapcsolatos pop- és rockdalok meghallgatása és videók megtekintése (pl. ­Emiliana Torrini: Jungle Drum; Bébé Lilly: La Jungle Des Animaux). A törzsi dobolást bemutató „African folk music on Prague/CZ 2010” című YouTube-videó megtekintése után (10 perc felkészüléssel) 3-4 fős csoportokban „dobműsor” előadása. Csak olyan „hangszereket” használhattak, amelyek a tanteremben adottak voltak, pl. szék, asztal, kuka, csörgő stb.
  • Természetismeret óra: Ismerkedés a trópusi őserdővel (Trópusi esőerdő – Tisztelgés az esőerdők nagysága előtt című természetfilm és a Sounds of the Rainforest CD felhasználásával).

Mérések: A hét próbaszámban mérték fel a fejlődést egy projekt eleji és projekt végi méréssel.