Előszó


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: Szivacskézilabdázás az iskolában - Tematikus összefoglalás és továbbképzési tananyag a szivacskézilabda oktatásához

Előszó


Kedves Kollégák!

Nemcsak gyakorló kézilabda edzőként − és mint a könyv lektora −, hanem mint testnevelő tanár is ajánlom az MDSZ, az MKSZ közös gondozásában megjelent Tematikus összefoglalás és továbbképzési tananyag a szivacskézilabdázás oktatásához c. könyvet.

A magyar kézilabdázást kitűnő felnőtt és utánpótlás eredmények fémjelzik az elmúlt évtizedekben, mely eredmények további fenntartásának a záloga az erős iskolai szerepvállalás a sportágban. Ennek a szerepnek a megerősítése mellett bontott zászlót közösen a Magyar Kézilabda Szövetség a Magyar Diáksport Szövetség, valamint a Testnevelési Egye-
tem 2015-ben.

 

A kézilabdázás az elmúlt időszakban is népszerű volt az iskolai testnevelésben és sportban, és hisszük, hogy a gyermekek, a szülők, valamint a testnevelő tanárok a jövőben is örömmel találkoznak vele nap mint nap. A sport természetes része a verseny, és mára elmondható az is, hogy a tehetséges gyermekek kiválasztása egyre hamarabb történik meg. Kiszélesedtek tehát az utánpótlás korosztályok, ebből adódóan már sokszor korán, alsó tagozatban elkezdődik a kézilabdázás oktatása. Ezek a folya-matok számunkra örömteliek, de sok veszélyt is hordoznak magukban, hiszen az 6 és 10 év közötti gyermekek felkészítése az egészséges életvezetésre, valamint a sportmozgások megszerettetésére csupán számukra biztonságos környezetben, jól fel-készült pedagógusokkal valósítható meg.

 

A Magyar Kézilabda Szövetség elhivatott az iskolai kézilabdázás népszerűsítése mellett. Ennek bizonyítására 2013-ban létrehozta a „Kézilabda az iskolában” elnevezésű programot, amelyben jelenleg 120 iskola közel 5000 tanulója és 127 tanára vesz részt. A programra épülve 2015-ben és 2016-ban megrendezésre kerültek az első a „Sulikézi Fesztiválok”, ahol a programban résztvevő iskolák mérkőztek meg egymással egy új, grassroots szellemiségű, élmény- és játékközpontú lebonyolítási formában.

 

Időközben a Magyar Diáksport Szövetséggel  együtt-működve azt is célul tűztük ki, hogy a szivacskézi-labdázást, mint előkészítő sportjátékot az ország összes alapfokú nevelés oktatást végző iskolájába eljuttassuk, azért, hogy a legkisebbek a szivacs-kézilabdázáson keresztül megismerhessék a kézi-
labdázás alapjait. Ennek a szándéknak a kinyilvánítására első lépésként a felek elkészítették a szivacs-kézilabdázás kerettantervét.

 

A közösen kidolgozott szivacskézilabda alternatív
kerettanterv nemrégiben megjelent, így a 2016/
2017. tanévtől már ez a sportág-specifikus keret-
tanterv is az iskolák rendelkezésére áll. Bízom benne, hogy általa minél több pedagógus vezet majd
szivacskézilabda foglalkozásokat a délutáni idő-szakban kiváltható kétórás időkeretekben. Az okta-
tói munka megkönnyítése, hatékonyságának növelé-se okán hamarosan elindulnak azok az akkreditált pedagógus-továbbképzések is, amelynek anyaga
részletesen átfogja és összegzi a kerettanterv elméleti és módszertani hátterét.

 

E segédanyag fejezetei teljes összhangban állnak a tantervvel és pedagógus-továbbképzések szakmai programjával, hiszen azok tematikai egységeit mutatják be. A könyv elkészítésekor nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy a szivacskézilabdázás kerettantervének feldolgozásához – az elméleti alapok mellett – konkrét, a tantervi tematikai egységek feldolgozását segítő és a tanórákon azonnal alkalmazható feladatokat, gyakorlatanyagot készítsünk. A bemutatott több, mint száz különböző játékos feladat és játék, azok számtalan variációi mind-mind ezt a célt szolgálják.

 

Végezetül engedjék meg, hogy a „Kézilabda az isko-
lában” program mottójával – amely egy kínai mondás − kívánjak Önöknek eredményes, jó munkát:

„Egy gyermek élete olyan, mint egy papírlap, minden arra járó nyomot hagy rajta”

 

A szerzők nevében: Juhász István mesteredző, programvezető, Magyar Kézilabda Szövetség 


Kedves Kollégák!

Nemcsak gyakorló kézilabda edzőként − és mint a könyv lektora −, hanem mint testnevelő tanár is ajánlom az MDSZ, az MKSZ közös gondozásában megjelent Tematikus összefoglalás és továbbképzési tananyag a szivacskézilabdázás oktatásához c. könyvet.

A magyar kézilabdázást kitűnő felnőtt és utánpótlás eredmények fémjelzik az elmúlt évtizedekben, mely eredmények további fenntartásának a záloga az erős iskolai szerepvállalás a sportágban. Ennek a szerepnek a megerősítése mellett bontott zászlót közösen a Magyar Kézilabda Szövetség a Magyar Diáksport Szövetség, valamint a Testnevelési Egye-
tem 2015-ben.

 

A kézilabdázás az elmúlt időszakban is népszerű volt az iskolai testnevelésben és sportban, és hisszük, hogy a gyermekek, a szülők, valamint a testnevelő tanárok a jövőben is örömmel találkoznak vele nap mint nap. A sport természetes része a verseny, és mára elmondható az is, hogy a tehetséges gyermekek kiválasztása egyre hamarabb történik meg. Kiszélesedtek tehát az utánpótlás korosztályok, ebből adódóan már sokszor korán, alsó tagozatban elkezdődik a kézilabdázás oktatása. Ezek a folya-matok számunkra örömteliek, de sok veszélyt is hordoznak magukban, hiszen az 6 és 10 év közötti gyermekek felkészítése az egészséges életvezetésre, valamint a sportmozgások megszerettetésére csupán számukra biztonságos környezetben, jól fel-készült pedagógusokkal valósítható meg.

 

A Magyar Kézilabda Szövetség elhivatott az iskolai kézilabdázás népszerűsítése mellett. Ennek bizonyítására 2013-ban létrehozta a „Kézilabda az iskolában” elnevezésű programot, amelyben jelenleg 120 iskola közel 5000 tanulója és 127 tanára vesz részt. A programra épülve 2015-ben és 2016-ban megrendezésre kerültek az első a „Sulikézi Fesztiválok”, ahol a programban résztvevő iskolák mérkőztek meg egymással egy új, grassroots szellemiségű, élmény- és játékközpontú lebonyolítási formában.

 

Időközben a Magyar Diáksport Szövetséggel  együtt-működve azt is célul tűztük ki, hogy a szivacskézi-labdázást, mint előkészítő sportjátékot az ország összes alapfokú nevelés oktatást végző iskolájába eljuttassuk, azért, hogy a legkisebbek a szivacs-kézilabdázáson keresztül megismerhessék a kézi-
labdázás alapjait. Ennek a szándéknak a kinyilvánítására első lépésként a felek elkészítették a szivacs-kézilabdázás kerettantervét.

 

A közösen kidolgozott szivacskézilabda alternatív
kerettanterv nemrégiben megjelent, így a 2016/
2017. tanévtől már ez a sportág-specifikus keret-
tanterv is az iskolák rendelkezésére áll. Bízom benne, hogy általa minél több pedagógus vezet majd
szivacskézilabda foglalkozásokat a délutáni idő-szakban kiváltható kétórás időkeretekben. Az okta-
tói munka megkönnyítése, hatékonyságának növelé-se okán hamarosan elindulnak azok az akkreditált pedagógus-továbbképzések is, amelynek anyaga
részletesen átfogja és összegzi a kerettanterv elméleti és módszertani hátterét.

 

E segédanyag fejezetei teljes összhangban állnak a tantervvel és pedagógus-továbbképzések szakmai programjával, hiszen azok tematikai egységeit mutatják be. A könyv elkészítésekor nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy a szivacskézilabdázás kerettantervének feldolgozásához – az elméleti alapok mellett – konkrét, a tantervi tematikai egységek feldolgozását segítő és a tanórákon azonnal alkalmazható feladatokat, gyakorlatanyagot készítsünk. A bemutatott több, mint száz különböző játékos feladat és játék, azok számtalan variációi mind-mind ezt a célt szolgálják.

 

Végezetül engedjék meg, hogy a „Kézilabda az isko-
lában” program mottójával – amely egy kínai mondás − kívánjak Önöknek eredményes, jó munkát:

„Egy gyermek élete olyan, mint egy papírlap, minden arra járó nyomot hagy rajta”

 

A szerzők nevében: Juhász István mesteredző, programvezető, Magyar Kézilabda Szövetség