Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás |
A minőségi oktatás részét képezi a minőségi iskolai testnevelés kérdése is. Elsők között a NASPE (National Association for Sport and Physical Education) (2) 1986-tól kezdte kidolgozni a minőségi testnevelést körvonalazó jellemzők meghatározását. Mára a minőségi testnevelés megvalósításához szükséges ajánlásai és kézzelfogható iránymutatásai között megjelennek a tartalmi-tantervi (Content Standards) [99], a pedagógusképzési összetevők (Beginning Teacher Standards) [100] és a tanulók számára meghatározott tanulási követelmények (Physically Educated/Literated Learners’ Standards) [101] is.
Több európai szervezet, köztük az EUPEA (European Physical Education Association) (3) is foglalkozik a minőségi testnevelés kérdésével. 1991-ben fogadták el először azt a hét pontból álló deklarációt, mely szerint nincs oktatás testnevelés nélkül („No education without Physical Education”), majd ez további hat ponttal egészült ki 2011-ben [102]. A minőségi testneveléssel kapcsolatos állásfoglalásuk szerint minden állam egyedi kulturális sajátossággal rendelkezik, azonban a tanulóknak joguk van olyan testnevelésben részt venni, amely fejleszti a mozgásműveltségüket, tudásukat a testneveléshez kapcsolódóan, fejlesztő hatású, egészségközpontú, valamint kialakítja az élethosszig tartó fizikai aktivitás iránti igényt és részvételt a sportban.
Az Amerikai Testnevelési Társaság (NASPE) először 1992-ben, majd 2009-ben [103; 104; 105] míg az Európai Testnevelési Társaság (EUPEA) 2002-ben [106] hozta létre saját etikai kódexét, pedagógiai-módszertani normarendszerét a testnevelésben. Ezek a dokumentumok világosan és egyértelműen foglalnak állást a hatékony, gyermeket támogató pedagógiai és módszertani eljárások mellett, amellyel párhuzamosan megkérdőjelezik, és helyenként elutasítják az ellentétes hatásokat kiváltó módszereket.
Az amerikai változat öt nagy területen állítja szembe a helyes és helytelen eljárásokat:
(1) tanulási környezet, (2) tanítási/oktatási stratégiák, (3) tanterv, tananyag, (4) értékelés és (5) szakmaiság.
Az európai gyűjtemény pedig három nagy területre összpontosít:
(1) vezérelvek, (2) „jó gyakorlatok” a testnevelésben, (3) stressz, kiégés és durva bánásmód.
(2) NASPE = Nemzeti Sport és Testnevelés Társaság (USA)
(3) EUPEA = Európai Testnevelési Társaság