Útkeresés

ADATLAP
Játék neve: Útkeresés
Javasolt korosztály:
  • Óvoda -2. évfolyam
  • 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök: Alternatív környezetben űzhető mozgásformák
Sportági feladatok, játékok: Tánc
Sportági előkészítő feladatok, játékok: Technikai
Kapcsolódó mozgáskoncepció:
  • Saját testtel kapcsolatos tudatosság
  • Térbeli tudatosság
  • Energiabefektetés tudatossága
  • Kapcsolat a társsal
Helyszín:
  • Tornaterem / szabadtér
  • Alternatív helyszínek (tanterem, folyosó, stb.)
Létszám: Osztályszintű
Eszközigény: eszköz nélküli
Tantárgyi kapcsolódások: Művészetek
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
Játék típusa: kooperációs játék
Technikai / készség nehézség: Alacsony figyelmi kapacitású
Taktikai nehézség: Egyszerű előkészítő játékok, feladatok

Útkeresés

A tanulók kört alkotnak, nagyobb létszám (20-30 fő) esetén lehet kettes, esetleg hármas kör is. A feladat szerint lassú mozgással bontják fel a rendezett kört, elkerülnek néhány lépéssel a tér egy másik pontjába, anélkül, hogy társaikat megérintenék. A feladat második szakaszában a pedagógusi instrukció szerint „forgassák vissza az idő kerekét”, és rendeződjenek vissza a kiinduló helyzetbe. A feladatban nagyon fontos az eltelt idő, ezért ezt a pedagógus, például lassú számlálással, körülbelül 4-6 másodpercre időzíti (1, 2, 3, 4, 5, szünet, 5, 4, 3, 2, 1). A tanulók a közös teret spontán használva alkalmazkodnak egymáshoz, következésképp állandóan szinkronban mozognak egymással és az idővel. A lassú mozgásvégrehajtás (a tempót a pedagógus dönti el) lehetővé teszi, hogy néhány kísérlet után csukott szemmel is megpróbálják reprodukálni a megtanult „útvonalat”. A körtől való távolodás lehet több 3-4 másodperces szakasz is, de a szinkronitás érdekében mindig kellenek mozgásszünetek az egyes szakaszok közé, míg az újabb szakaszt az irányító pedagógus visszaszámlálása indítja (1, 2, 3, 4, szünet, 5, 6, 7, 8, szünet 8, 7, 6, 5, szünet, 4, 3, 2, 1, szünet). A haladás módját a tanulók határozhatják meg, lehet lépni, négykézláb haladni, gördülni is a hossztengely körül. Fontos hogy az első kísérletek szinte lassított felvételként történjenek, így a balesetveszélyes ugrások, dőlések elkerülhetőek.