Előszó


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás

Előszó


A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás című tankönyvünkben elsősorban az iskoláskorú fiatalok testnevelés- és sportoktatásának szakdidaktikai alapjait összegeztük és rendszereztük. A szakdidaktika nem más, mint egy tantárgy vagy műveltségi terület (esetünkben a Testnevelés és sport műveltségi terület) specifikus pedagógiai kérdéseit és oktatásának módszertanát átölelő oktatáselmélet. Kiadványunk azonban nem kizárólag az iskolai testnevelés tantárgy-pedagógiai kérdéseire fókuszál. Tartalmai segítik az óvodai testnevelés, testmozgás és mozgásfejlesztés hatékony megvalósítását, továbbá elméleti és módszertani alapokat kínál a köznevelési rendszeren kívül eső sportoktatás számára is.

A tartalom fejlesztésekor több kiemelt szempontot vettünk figyelembe. Egyrészt arra törekedtünk, hogy az általunk elérhető, legfontosabb hazai és nemzetközi szakirodalmi hátteret áttekintsük és összegezzük a 21. századi testnevelés szempontjából. Jelen kiadásban 78 db magyar nyelvű szakirodalom és 246 db nemzetközi szakirodalom segítségével tekintettük át a testnevelés tanításának oktatáselméleti alapjait. Célunk, hogy a szaktudományos eredményeket felhasználva olyan korszerű elméleti és módszertani tudást ismertessünk, amely megfelelő alapot teremt a folyamatos szakmai fejlődésre, új metodikai eljárások, módszertani megoldások tudományos igényű vizsgálatára, illetve a gyakorlati alkalmazásukra. Harmadrészt konkrét, a gyakorlati életben – a tanítás-tanulás folyamatában – azonnal alkalmazható javaslatokat, ajánlásokat, ötleteket is megfogalmaztunk.

Végső soron célul tűztük ki magának a hazai testnevelés-oktatás elméletének és módszertanának áttekintését, a magyarországi hagyományokra épített kiterjesztését, továbbfejlesztését. 

Tankönyvünk alcíme: Középpontban a tanulás, amely egyaránt vonatkozik a diákokra és a pedagógusokra. A diákok esetében talán nem szükséges különösebben indokolni, hogy miért a tanulás, mint a személyiségfejlesztés és az integrált testkulturális tudás megszerzésének eszköze áll az oktatási folyamat középpontjában.

A pedagógusok számára (legyen szó testnevelőtanárról, tanítóról, óvodapedagógusról vagy sportoktatóról, -edzőről) a tanulás ugyancsak kulcskifejezés. A pedagógusok életpályája az élethosszig tartó tanulás egyik referenciaterülete. Mind a pályakezdő, mind a tapasztalattal már rendelkező pedagógusok szakmai kompetenciáinak fejlődésében alapvető elvárás, hogy a folyamatos önképzéssel, az elméleti tudásuk és a tapasztalat által irányított módszertani kultúrájuk folyamatos továbbfejlesztésével egyre hatékonyabb és eredményesebb, egyszóval professzionálisabb pedagógussá váljanak, amelyhez a reflektív szemléleti attitűd kialakulása esszenciális feltétel.

 

Könyvünket olyan szellemben írtuk, hogy lehetővé váljon a tudományos igényű elméleti és módszertani ismeretek konkrét, gyakorlati megvalósítása, valamint a pedagógus-diák interakciók szintjén történő értelmezése. Ez a könyv tehát a testnevelés tanításának tanulásához kíván hathatós segítséget nyújtani.

Az első kiadás megjelölés ugyancsak lényeges információt hordoz magában. Törekvésünk, hogy a jelenlegi kiadásból – terjedelmi okok miatt – kimaradt, de a szakdidaktika szerves részét képező tématerületek a későbbiekben folyamatosan beépüljenek. Jelen kiadásban csak felületesen érintettük a tanítási-tanulási folyamat tervezését, az értékelés kérdéseit, a tantervelméleti ismereteket, a fittségi állapot fejlesztésének módszertanát, a biológiai és pszichoszociális fejlődést, a modern oktatástechnikai eszközök alkalmazási lehetőségeinek módszereit, illetve a különleges bánásmódot igénylő gyermekek és csoportok oktatásmódszertani kérdéseit. Reményeink szerint a következő kiadásokban a fenti területeket fokozatosan integrálni tudjuk kiadványunkba.

Tankönyvünk felépítése két fő egységre tagozódik. Az első részben a testnevelés funkcióit, helyét és szerepét járjuk körül a 21. század iskolájának hatórendszerében. Emellett kitérünk a minőségi testnevelés értelmezésének kérdéseire, a nemzetközi törekvésekre, továbbá az általunk kidolgozott pedagógiai alapelvekre és fő fejlesztési területekre. A második részben a tanórai kommunikáció alapjait a testnevelés-oktatás stratégiai irányainak bemutatása követi, majd a pedagógus tanórai tevékenységrendszerének összetevőit tárgyaljuk. További fejezetben értekezünk a pozitív tanulási környezet megteremtéséről, a hatékony osztálymenedzsment kérdésköréről, amit a hetedik fejezetben a pozitív tanulási környezet fenntartásának módszerei és a fegyelmezés kérdésköre zár.

A könyv felépítésében tudatosan törekedtünk arra is, hogy konkrét gyakorlati szituációk, példák bemutatásával tegyük életszerűvé és érthetőbbé az ismereteket. Minden fejezetet „tanulást segítő kérdések, feladatok” zárnak, amellyel az önálló tanulást és a tudás ellenőrzésének lehetőségét kínáljuk olvasóinknak.

A tankönyvet egy önálló DVD-melléklet egészít ki, ahol néhány, a könyvben is tárgyalt módszertani megoldás testnevelésórai alkalmazását is bemutatjuk. 

Reméljük, hogy kiadványunk hasznos és tartalmas olvasnivalót jelent minden érdeklődő jelenlegi és jövőbeli kollégánk számára!

Dr. Csányi Tamás Phd

Dr. Révész László PhD