A helyből távolugrás egyszerűen végrehajtható motoros próba, ezért már gyermekkortól kezdve alkalmazható [71, 72]. Az elugrást páros lábról páros lábra kell végrehajtani, amelyet a kar lendítése segít. A helyből távolugrás érdekessége, hogy 1900 és 1912 között még az olimpiai játékok versenyszámai között is szerepelt [73]. A hazai és a nemzetközi testnevelés oktatásában egyaránt közismert mozgásforma, amit a különböző tantervekben, illetve fittségi tesztrendszerekben látható szerepe is igazol (például Eurofit). A helyből távolugrás erős korrelációt (r = 0,70–0,91) mutat más, az alsó végtag izomerejét vizsgáló pályateszt (például függőleges felugrás) eredményével [74, 75]. Megbízhatóságával számos tanulmány foglalkozott gyermekek, fiatalok esetében is [76, 77].
A teszt végrehajtásához szükséges alapvető feltételek, eszközök
- csúszásmentes, viszonylag kemény, biztonságos felület
- mérőszalag az eredmények leolvasásához
- kréta vagy szigetelőszalag az elugróvonal jelöléséhez és/vagy a mérőszalag rögzítéséhez (opcionális)
- segédeszköz (például vonalzó vagy rúd) az eredmény leolvasásához (opcionális)
- a teszthez szükséges adatlap(ok)
- kényelmes ruházat és csúszásmentes cipő
- a talajra egymástól 10 cm-re rajzolt, párhuzamos vonalak segítik a könnyebb eredményleolvasást és a tanulók tájékozódását
A teszt előkészítésének és végrehajtásának menete
Kiinduló helyzetben a tanuló:
- vállszéles terpeszállásban áll a kijelölt elugró vonal mögött,
- cipője orra éppen nem érinti a vonalat,
- térde kismértékben hajlított,
- törzse egyenes,
- karja a test előtt és a fej fölött mérsékelten hajlított,
- tekintete előre néz.
A lendületvétel és elugrás közben:
- A tanuló – térdét és csípőjét fokozatosan hajlítva – a karját lefelé és hátra lendíti, a törzs mögé (súlypontsüllyesztés, előfeszítés),
- majd karlendítéssel előre, a lendítést fejmagasságban megállítva hirtelen elugrik páros lábról (egyensúlybontással előre) a lehető legnagyobb vízszintes távolság elérése érdekében (41. kép).
Repülési fázis közben:
- A kar segítségével az egyensúlyi helyzet megtartására törekszik,
- felhúzza és előre lendíti a lábát a talajfogás előkészítése érdekében.
Talajra érkezéskor:
- A páros lábra érkezés sarok-talp gördüléssel és fokozatosan fékező térdhajlítással történik,
- a tanuló guggoló helyzetbe érkezik.
41. kép
Tipikus hibák a teszt végrehajtása során
- Zárt a láb vagy túl nagy a terpesz.
- Lendületvételkor a térdhajlítás és a karlendítés lefelé nem egyszerre történik.
- Lendületvételkor az egyik láb ellép az ugrás irányába.
- Nem vagy alig hajlított a térd az előfeszített helyzetben.
- Nincs karlendítés, vagy nem a lendítés indítja az elugrást.
- Ütemkülönbség van az elugrás és/vagy a talajra érkezéskor a két láb között.
- Az elugrás íve túl nagy vagy túl kicsi.
- Telitalpas a leérkezés.
- Leérkezéskor nem fékező a térdhajlítás, ezért „összecsukódik” a láb és a törzs.
- Hátraesik, hátratenyerel vagy hátralép a tanuló.
A teszteredmény megállapításának módja
A mérés eredménye minden esetben az elugróvonal és az ahhoz közelebbi sarok közötti távolság (42. kép). Három kísérlet közül a legnagyobb ugrás távolságát szükséges rögzíteni az adatlapon 1 cm-es pontossággal.
Megjegyzés: Ha a tanuló eredményét hátraesés/dőlés vagy hátratenyerelés csökkenti, biztosítsunk neki további ugráslehetőséget a korrekt végrehajtásig.
42.. kép
A teszt értékelése
A tanulók helyből távolugrás teszteredményei két zónába kerülhetnek, amelyek határértékei nemtől és életkortól függően változnak. Ha a tanuló eredménye az egészségzónába esik, akkor a láb megfelelő erőszinttel bír az optimális fittségi állapot szempontjából. A tanuló számára megfogalmazható szöveges értékelés ez esetben az erőszint fenntartásának szükségességére, illetve az önmagához mért továbbfejlődésre vonatkozhat. Ha az eredmény a fejlesztés szükséges zónába kerül, akkor a szöveges értékelésnek fel kell hívnia a tanuló figyelmét az egészségzónába kerülés fontosságára. Javaslatot kell megfogalmazni az ugró, szökdelő feladatok rendszeres alkalmazására, a láberősítés szerepére. Az eredmények megítéléséhez szükséges egészségzóna határértékeket a 15. táblázat mutatja.
A tanulást segítő kérdések:
- Mely képesség szintjét vizsgálja a helyből távolugrás teszt?
- Sorolja fel a végrehajtás szempontjait és az általános hibákat!
- Hogyan kell megállapítani a teszteredményt, és mikor kell újabb kísérletet engedni a tanuló számára?
15. táblázat: A helyből távolugrás teszt zónahatárai nemek és életkorcsoportok szerinti bontásban