4.6.1. A hasizom erő-állóképességének mérése – az ütemezett hasizom teszt


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: Kézikönyv a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt (NETFIT®) alkalmazásához

4.6.1. A hasizom erő-állóképességének mérése – az ütemezett hasizom teszt


Az ütemezett hasizom tesztnek nem célja a teljes felülés, így az 5. ágyéki csigolya és a keresztcsont közötti elmozdulás minimális, a csípőhajlító izmok aktivitása minimalizált, a belső és külső ferde, illetve keresztirányú hasizmok aktivitása növekszik, valamint az alsó és felső egyenes hasizmok aktivitása maximalizált [57]. A teszt – a technikai végrehajtás pontosabb kivitelezése miatt – megbízhatóbb eredményt ad középiskolás tanulók esetében, de az általános iskolai tanulók eredményei is elfogadhatóak [58]. Az ütemezett hasizom tesztben az elnevezés a folyamatos hangjelzésre történő végrehajtást jelöli.


A teszt végrehajtásához szükséges alapvető feltételek, eszközök

  • filcszőnyeg/polifoam
  • életkori csoportnak megfelelő szélességű távolságjelző csík (7–9 éves, 10+ éves) (18. kép, részletes leírás a mellékletek között)
  • a távolságjelző csík rögzítéséhez szükséges ragasztószalag
  • hangfájl lejátszására alkalmas, hangszóróval ellátott digitális lejátszó (például CD-s magnó, laptop)
  • a teszt hangfájlja adathordozón, hanghordozón (például CD-n, pendrive-on)
  • a teszthez szükséges adatlap(ok)

18. kép

18. kép

A teszt előkészítésének és végrehajtásának menete

A teszt végrehajtásának állandó sebességét folyamatos hangjelzés, a törzs elmozdulásának mértékét pedig az erre szolgáló, a talajon rögzített távolságjelző csík biztosítja. A teszt kezdetén a vizsgálat vezetője elindítja a hangjelzéseket tartalmazó adathordozót, amely 3 másodpercenkénti egységekben „diktálja” a végrehajtás sebességét. A tanuló feladata a teszt során teljes elfáradásig végezni a feladatot.


Kiinduló helyzetben a tanuló:

  • hanyattfekvésben helyezkedik el,
  • térde behajlítva és talpa a talajon,
  • tenyér a talajon, kinyújtott középső ujja a távolságjelző csík hozzá közelebb eső szélét érinti,
  • feje a talajt érinti (19. kép).

19. kép

19. kép

Teszt közben:

  • Az első hangjelzésre a tanuló felgördül, kezét csúsztatja a talajon, amíg a kinyújtott középső ujja meg nem érinti a távolságjelző csík távolabbi szélét, majd a következő jelzésre visszafekszik a kiinduló helyzetbe (20. és 21. kép).
  • Az ágyéki gerinc szakasz végig a talajhoz szorítva marad (22. és 23. kép).
  • A végrehajtás folyamatos a hanganyag által diktált ütemre.
  • A sarok végig a talajon marad.
  • A fej minden egyes ismétlés után érinti a talajt.

20. kép

20. kép

21. kép

21. kép

22. kép

22. kép

23. kép

23. kép

Tipikus hibák a teszt végrehajtása során

  • Az ágyéki gerincszakasz felemelkedik a talajtól (24. kép).
  • A sarok nincs érintkezésben a talajjal.
  • A fej nem érinti a talajt a kiinduló helyzetben (25. kép).
  • Az ujjak jóval túlhaladnak a távolságjelző csíkon.
  • A tanuló kiesik a hanganyag által diktált ütemezésből.

24. kép

24. kép

25. kép

25. kép

A teszteredmény megállapításának módja

Percenként 20 ismétlés végezhető a hangjelzés alapján (3 mp/db). A tesztet teljes elfáradásig kell végezni. Meg kell állítani a tesztet, ha a tanuló második alkalommal technikai hibát vét (például nem éri el a távolságjelző csík távolabbi szélét, nem követi a hangjelzés tempóját). A teszt eredményét a megadott ütemre helyesen végrehajtott hasizomgyakorlatok száma adja. Az első hibát minden esetben bele kell számítani a teszteredménybe.


A teszt értékelése

A tanulók ütemezett hasizom teszt eredményei két zónába kerülhetnek, amelyek határértékei nemtől és életkortól függően változnak. Ha a tanuló eredménye az egészségzónába esik, akkor hasizomzata megfelelő erőszinttel bír az optimális fittségi állapot szempontjából. A tanuló számára megfogalmazható szöveges értékelés ez esetben az erőszint fenntartásának szükségességére, illetve az önmagához mért továbbfejlődésre vonatkozhat. Ha az eredmény a fejlesztés szükséges zónába kerül, akkor a szöveges értékelésnek fel kell hívnia a tanuló figyelmét az egészségzónába kerülés fontosságára. Javaslatot kell megfogalmazni a törzserősítő, különös tekintettel a hasizom-erősítő gyakorlatok rendszeres alkalmazására. Az eredmények megítéléséhez szükséges egészségzóna-határértékeket a 11. táblázat mutatja.


A tanulást segítő kérdések:

  • Mely képesség szintjét vizsgálja az ütemezett hasizom teszt?
  • Sorolja fel a végrehajtás szempontjait és az általános hibákat!
  • Hogyan kell mérni a teszteredményt?
  • Hogyan értékeljük az ütemezett hasizom teszt eredményeit?

11. táblázat: Az ütemezett hasizom teszt zónahatárai nemek és életkorcsoportok szerinti bontásban

11. táblázat: Az ütemezett hasizom teszt zónahatárai nemek és életkorcsoportok szerinti bontásban