Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | Kézikönyv a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt (NETFIT®) alkalmazásához |
Az ütemezett hasizom tesztnek nem célja a teljes felülés, így az 5. ágyéki csigolya és a keresztcsont közötti elmozdulás minimális, a csípőhajlító izmok aktivitása minimalizált, a belső és külső ferde, illetve keresztirányú hasizmok aktivitása növekszik, valamint az alsó és felső egyenes hasizmok aktivitása maximalizált [57]. A teszt – a technikai végrehajtás pontosabb kivitelezése miatt – megbízhatóbb eredményt ad középiskolás tanulók esetében, de az általános iskolai tanulók eredményei is elfogadhatóak [58]. Az ütemezett hasizom tesztben az elnevezés a folyamatos hangjelzésre történő végrehajtást jelöli.
A teszt végrehajtásának állandó sebességét folyamatos hangjelzés, a törzs elmozdulásának mértékét pedig az erre szolgáló, a talajon rögzített távolságjelző csík biztosítja. A teszt kezdetén a vizsgálat vezetője elindítja a hangjelzéseket tartalmazó adathordozót, amely 3 másodpercenkénti egységekben „diktálja” a végrehajtás sebességét. A tanuló feladata a teszt során teljes elfáradásig végezni a feladatot.
Kiinduló helyzetben a tanuló:
Percenként 20 ismétlés végezhető a hangjelzés alapján (3 mp/db). A tesztet teljes elfáradásig kell végezni. Meg kell állítani a tesztet, ha a tanuló második alkalommal technikai hibát vét (például nem éri el a távolságjelző csík távolabbi szélét, nem követi a hangjelzés tempóját). A teszt eredményét a megadott ütemre helyesen végrehajtott hasizomgyakorlatok száma adja. Az első hibát minden esetben bele kell számítani a teszteredménybe.
A tanulók ütemezett hasizom teszt eredményei két zónába kerülhetnek, amelyek határértékei nemtől és életkortól függően változnak. Ha a tanuló eredménye az egészségzónába esik, akkor hasizomzata megfelelő erőszinttel bír az optimális fittségi állapot szempontjából. A tanuló számára megfogalmazható szöveges értékelés ez esetben az erőszint fenntartásának szükségességére, illetve az önmagához mért továbbfejlődésre vonatkozhat. Ha az eredmény a fejlesztés szükséges zónába kerül, akkor a szöveges értékelésnek fel kell hívnia a tanuló figyelmét az egészségzónába kerülés fontosságára. Javaslatot kell megfogalmazni a törzserősítő, különös tekintettel a hasizom-erősítő gyakorlatok rendszeres alkalmazására. Az eredmények megítéléséhez szükséges egészségzóna-határértékeket a 11. táblázat mutatja.