4.3.2. Normaorientált módszerrel felállított töréspontok és az értékelés


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: Kézikönyv a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt (NETFIT®) alkalmazásához

4.3.2. Normaorientált módszerrel felállított töréspontok és az értékelés


A normaorientált értékelési módszerrel a vizsgált személy teljesítményét a hozzá hasonló életkorú és nemű társai teljesítményeihez viszonyítva értékeljük. A normaorientált értékelési módszerrel szemben számos érv hozható fel, amelyek nem elhanyagolható következményekkel járnak egy fittségi tesztrendszer országos bevezetése kapcsán.

  • Időfüggőség

A populáció összetétele és eloszlása, ezzel együtt a normaorientált referencia értékek az idővel változnak (szekuláris trend, életmódban bekövetkező változások). Ezeknek az értékeknek az újbóli felállítása sok időt és humánerőforrást vesz igénybe. A referenciaértékek rendszeres felülvizsgálata azonban – a megfelelő értékelés miatt – megkerülhetetlen tényező.

  • Populációfüggőség

Normatív alapú értékelés esetén egy tanuló fittségi szintje a referenciaként szolgáló minta fittségi állapota alapján kerül megítélésre. Amennyiben a referenciaértékek megállapításához választott minta az érintett populáció tekintetében nem reprezentatív, vagyis nem mutatja megbízhatóan a teljes populációra jellemző értékeket, akkor a minősítés félrevezető lehet. Egy példán keresztül érzékeltetve: egy átlagos fittségi állapotú tanuló teljesítményértékei egészen más képet festenek, ha a kategóriaértékeket egy többségében sportiskolásokat tartalmazó, vagy éppen egy fittségi szempontból gyengébb tanulókat tartalmazó minta eredményei alapján állítják be. Logikus, hogy a sportiskolások teljesítményei alapján az egyén átlagos eredménye messze átlag alattivá válik, így rossz minősítést kap, míg a nem sportiskolás tanulók átlagához viszonyítva jó minősítést kapna. Rendkívül fontos tehát, hogy a normaorientált tesztértékelés esetében a kategorizálás alapját képző minta megbízhatóan jellemezze, reprezentálja a teljes populációt, amely számára a kategóriák meghatározásra kerülnek.

  • A kevésbé fitt, kedvezőtlenebb adottságú fiatalokat elriasztja, bünteti

A normaorientált értékelési módszer legnagyobb hátránya, hogy a már eleve jó fittségi állapottal rendelkező fiatalokat jutalmazza, míg a kevésbé fitteket elcsüggeszti és elkedvetleníti, mivel tudják – illetve gyorsan megtanulják –, hogy kevés esélyük van elérni az átlagos vagy jó eredményeket.