Leírás:
Az öt kis kockából álló tánckereszt egy, a tánctanításban elterjedt, tanulást segítő forma, amelynek nagyon sokféle felhasználási lehetősége van. Mi a keresztben egyrészt a téri tájékozódó képességeket, a saját és konstans térirányokban végzett egyszerű mozdulatformákat, valamint azok mozdulatkötési és zenei lüktetéséhez való igazításának gyakorlását alkalmazzuk. További feladat a zenei lüktetés és a mozdulatkötések egymáshoz igazítása. Mivel a táncfilmen elég egyszerűen lehet követni kétféle mozdulattípus – ugrás és gesztus – egyidejűségét és egymásutániságát, ezért egy fontos, harmadik elemre itt érdemes kitérni. Ez a mozdulatsorok szerkesztését jelenti a kompozíciós elv szerint, nevezetesen a bevezetés, tárgyalás, befejezés felépítését, egyéni képességek szerint. Láthatjuk, hogy a 6 + 2 tagú mozdulatformálás miképpen szakaszolja a gondolkodást a mozdulatsorok lehetőségében, amelybe nagyon hamar beleszoknak a gyermekek, sőt kimondottan élvezik a saját ötleteik megvalósítását. Itt lehet először azt a tipikus pedagógiai fejlesztési célt elérni, amely az „az vagyok, amit működtetni tudok” pszichológiai síkján jelenik meg.
Ugyanakkor egyszerű etűdöket is létre lehet hozni. Mivel a struktúra adott (6 + 2 tag), az utolsó két tagot máris szabadon lehet váltogatni: két ugrás páros lábon (aa), vagy csak egy ugrás és egy mozgásszünet (as). Ezek után lehet rátérni a hatos beosztásra. Itt célszerű megadni, hogy milyen irányokban mozdulhat el a gesztusláb: JE = jobb előre, JO = jobb oldalra, JH = jobb hátra, BE = bal előre, BO = bal oldalra, BH = bal hátra. Ennek alapján könnyedén rávehetjük a gyerekeket arra, hogy írjanak le maguknak egy mozdulat-algoritmust 6 taggal, amelyben kétszer egymás után ugyanaz a mozdulat nem jelenhet meg. Például JE, BH, BE, JO, JH, BO. A mozgássor zárása továbbra is tetszés szerinti. A maguk által felírt verziót már kihívásnak érzik, azt mindenképpen igyekeznek megoldani, hiszen az a saját „ötletük”. Innen már csak egy ugrás, hogy a leírt formáikat egymással kicseréljék, így nemcsak a magukét, hanem a másikét is kipróbálhatják [16]. A legjobbakból sikeresen össze lehet állítani egy kis gyakorló etűdöt, amiben – a zenei tempót is figyelembe véve – egy zenei sor négy másodperc, vagyis 2 perc bemutatóhoz elégséges 30 mozdulatsort összerakni, természetesen, nem mindenkinek egyszerre. Ebben az esetben a kötöttség a letisztult formák rögzítését, a csoport etűdjének begyakorlását jelenti. [17]