Név: 11.1.2. A tantervek működési és megvalósulási szintjei

NoPIC
 Nincs jogosultság
Általános adatok
Típus:    Szöveg

Leírás:

A tantervek különböző szinteken befolyásolhatják az oktatás tartalmát. A nemzetközi szinten felépített tantervek országokon átívelő referenciakeretet biztosítanak a tantervfejlesztők számára. A testnevelés területén a „Minőségi Testnevelés Európai Keretrendszere (EFQPE)” (1) egy 2016-ban lezárult nemzetközi projekt eredményeként létrejött tantervi alapdokumentum az, amely jól példázza ezt a szintet. Ide sorolható még a NASPE (2) által kidolgozott, többször módosított sztenderdalapú tanterv (NASPE 1995, 2004; America-SHAPE, 2014).

A nemzeti szint jellemzően az alaptantervi szint, amely megfogalmazza az adott ország vonatkozó oktatási alapelveit, nevelési céljait és fejlesztési területeit. Ide kapcsolódik a kerettanterv, amely az alaptantervnél részletesebb, konkrétabb, és jellemzően két évfolyamra bontott tartalmat jelent. A helyi szint egy iskola egyedileg kialakított helyi tantervét jelenti. Az osztálytermi szinten megjelenik a tanterv leképeződése tanmenet formába, ide kapcsolódnak az oktatási segédanyagok, tankönyvek, feladatgyűjtemények. Végül a tanuló szintjén a tanterv az egyéni tanulási, fejlesztési tervek formájában ölt testet. A 11.1. táblázatban a fentiek összefoglalása látható.

A tantervek a megvalósulásuk szerint is rendszerezhetők. A tantervfejlesztők annak érdekében dolgoznak, hogy a kialakított tantervi modell megvalósuljon a tanítási-tanulási folyamat során, vagyis hogy a pedagógusok realizálják, a diákok pedig elsajátítsák a tartalmát.

 

1) https://www.eupea.com/wp-content/uploads/2017/03/EFQPE_WEB.pdf

(2) Amerikai Nemzeti Testnevelési és Sport Társaság (NASPE)

Nincs jogosultság
Közösség
Kérjük, regisztráljon az értékelés előtt. Értékelés: Még nem adtak le értékelést.

Kérjük, regisztráljon kommentelés előtt.