You are not authorized to access that location.

1.3. A NETFIT® program és a „HELP” filozófia


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: Kézikönyv a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt (NETFIT®) alkalmazásához

1.3. A NETFIT® program és a „HELP” filozófia


A NETFIT® program egészségközpontúsága révén az úgynevezett „HELP” filozófiát tekinti sajátjának (1. táblázat). 

 

A filozófia értelmezésében Corbin és mtsai. (2013) [3], valamint a FITNESSGRAM® kézikönyv magyarázatára támaszkodunk [4].

A HELP (segítség) angol kifejezés és egyben mozaikszó. 
A mozaikszó minden betűjének fontos jelentéstartalma van a filozófia értelmezése szempontjából. Magyar nyelvre úgy fordíthatjuk, hogy: „az egészség (Health) mindenki számára (Everyone) élethosszig (Lifetime) elérhető és személyes (Personal)” [3, 2. oldal].


1. táblázat: A HELP filozófia értelmezése

H

Az egészség szó angol megfelelőjének (health) kezdőbetűje adja a mozaikszó H betűjét.
Corbin és mtsai. (2013) álláspontja szerint azok az emberek, akik hisznek az egészséges életvezetés pozitív hatásaiban, sokkal valószínűbben mutatnak egészségtudatos viselkedésformákat a mindennapi életükben. A rendszeres testmozgás és testedzés segítségével elérhető optimális fizikai fittségi állapot az egészségtudatosság közvetlen megnyilvánulása. A NETFIT® program az egészségközpontú fittség összetevőit méri és értékeli, ezért fontos feladata a rendszeres testmozgás egészségfejlesztő hatásának és egyben az egészségügyi rizikófaktorok csökkentésében betöltött szerepének népszerűsítése, tudatosítása. A NETFIT® értékelési rendszerének egészségsztenderdjei a biológiai szempontból optimálisnak tekinthető egészségi állapot fenntartásához szükséges fittségi jellemzők minimumértékeit jelölik. 

E

A mindenki szó angol megfelelőjének (everyone) kezdőbetűje adja a mozaikszó E betűjét.
Alapelvként fogadjuk el, hogy minden ember képes változtatni az életvezetési szokásain. A mozgásmennyiség növelése és optimalizálása, ezen keresztül pedig a fittségi állapot javítása potenciális egészségfejlesztő lehetőség az egyén számára, függetlenül az adottságaitól, életkorától vagy nemétől. A közoktatásban jelenleg alkalmazott fittségi tesztek egyik meghatározó jellemzője, hogy a pozitív minősítéshez rendkívül magas szintű fizikai teljesítményt várnak el. Ugyanakkor az optimális egészségi és funkcionális állapot eléréséhez nincs szükség kiugróan magas szintű teljesítményre. A NETFIT® minden diáknak szól, nem csak a versenysportolóknak, és a motorikus tevékenységükben tehetséges, jó adottságú fiataloknak.

L

Az élethosszig szó angol megfelelőjének (lifetime) kezdőbetűje adja a mozaikszó L betűjét.
Gyermek- és serdülőkorban az egészségtelen életvezetés következménye általában nem jelentkezik közvetlenül. A hosszú távú hatások csak jóval később, felnőttkorban mutatkoznak. Így a rendszeres fizikai aktivitás hiányának, az ülő életmód következményeinek negatív hatásai is később jelennek meg. Az optimális egészségi állapot kialakításában betöltött szerepét a testmozgás és testedzés a rendszeresség mentén éri el. Ha megfelelő ismeretekkel, készségekkel és pozitív attitűdökkel rendelkezünk a különböző típusú testmozgások területén, akkor képesek vagyunk fenntartani motivációnkat és érdeklődésünket irántuk. A fizikai fittségi állapot objektív értékelése segíti a reális énkép, az önbizalom és a kellő kompetenciaérzet kialakulását. A korábban elért eredményekhez, illetve az egészségsztenderdekhez viszonyított fejlődés minősítése ezért kulcsfontosságú, míg a tanulók egymáshoz történő viszonyítása nem javasolt. A NETFIT® program a hosszú távú hatások érdekében a tanulást, a motivációt, a pozitív megerősítést és az attitűdformálást helyezi előtérbe.

P

A személyes szó angol megfelelőjének (personal) kezdőbetűje adja a mozaikszó P betűjét. 
Az emberek különbözőek, más-más genetikai adottságokkal és szociális háttérrel ren­delkeznek, így a mozgásingerek is különbözőképpen hatnak rájuk. Sokrétű az érdeklődésünk, így az egyes mozgásformák, a különböző sportágak, aktivitások más és más érzéseket váltanak ki belőlünk. A fittség személyes tulajdonság, ennek megfelelően a fittség mérésének és értékelésének is fokozottan figyelembe kell vennie az egyéni igényeket és érdekeket. A fittségi tesztek személyes adatainak megfelelő kezelése hozzásegíti a diákokat, hogy ne a társaikkal mérjék össze magukat (sokszor téves következtetéseket levonva), hanem a személyes céljaikat tartsák szem előtt, ezzel pedig a saját felelősségükre irányuljon a figyelmük.