Navigáció: < Előző Következő >
Alkategóriák listájaKategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A TAKTIKAI GONDOLKODÁS FEJLESZTÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI A JÁTÉKOKTATÁSBAN |
„A táblázatok és a bennük szereplő játékok elsődleges célja, hogy rendszerbe szedjék a taktikai
gondolkodás szempontjából releváns képességeket.”
A játékok rendezéséhez könyvünkben olyan kognitív szempontokat alkalmaztunk, amelyek elsődlegesen
a taktikai gondolkodás fejlesztését, ezen keresztül a taktikai helyzetek sikeres megoldását célozzák. A játékgyűjtemény egyes szintjein ugyanazokat a táblázatokat használjuk, amelyeket az A játékok taktikai
összetevőinek leírása című fejezetben (1.5) mutattunk be.
A táblázat első oszlopa a fejlesztési célokat tartalmazza, a középső oszlop a játéktípust, míg az utolsó oszlop a fejlesztési cél kapcsán technikai-taktikai értelemben nevesíthető tanulási szempontokat jelöli meg; tehát azt a szempontot, amit az adott játék során konkrétan megnevezünk. A könyv mellékletében található „Ellenőrző listák” a tanulási szempontok konkrét megvalósulásaittartalmazzák, ezek alapján könnyebben tudjuk értékelni a tanulók teljesítményét. Mivel a játékokat a táblázatban szereplő fejlesztési célok szerint csoportosítottuk, a játékokhoz nem írtunk fejlesztési vagy tanulási célt, csak a létszám-, eszköz- és területigényt.
Az alapjátékok leírása során gyakran tettünk javaslatokat, amelyek megítélésünk szerint segítik a játék sikeres lebonyolítását. A játékok leírásának végén sok esetben felsorolunk játékvariációkat, amelyek legtöbbször az eredeti játék nehezített, megváltoztatott célú változatai. Ezek során előfordul, hogy egy játék „szintet ugrik” (például I. szintűből II. szintű lesz). Ezek szemléletes példák annak érzékeltetésére, hogy a játékok hogyan épülnek egymásra, hogyan válhatnak egyre összetettebbé, ezáltal hogyan kapcsolódnak egymáshoz a különböző szintek. Előfordul, hogy a variáció gyakorlatilag új játékként
értelmezhető, így az, hogy egy játék variációjaként van megjelenítve, utalás arra, hogy módszertani értelemben az eredeti játékra építve javasolt alkalmazni.
A játékok a teljesség igénye nélkül próbálják bemutatni az adott szint struktúráját, ezért javasoljuk, hogy az olvasó egészítse ki saját, jól bevált játékaival, módosításaival, játékvariációival az általunk bemutatottakat.