3.1 Ellenőrző listák


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A TAKTIKAI GONDOLKODÁS FEJLESZTÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI A JÁTÉKOKTATÁSBAN

3.1 Ellenőrző listák


Fontosnak tartjuk, hogy a tanítás-tanulás eredményessége érdekében ne csak a folyamat végén,
hanem a folyamat közben is értékeljük tanítványainkat. A szintek áttekintő táblázatait alapul véve olyan ellenőrző listákat készítettünk, amelyek az egyes fejlesztési célokhoz tartozó taktikai-technikai tanulási szempontok gyakorlatban történő megvalósulásának „méréséhez” adnak támpontokat. Így a fejlesztési cél (amit pedagógusként tudatosítunk) és a tanulási (kimeneti) szempont (ami tanítványainkban tudatosul és alkalmazása megtörténik) segítségével az egész tanítás-tanulási folyamat hatékonyabbá válhat.
Megjegyzés: A különböző kimeneti tanulási célok minden esetben egy tanulóra vonatkoznak.


A könyv – a manipulatív mozgások rendkívüli összetettsége miatt – nem térhet ki általánosságban minden manipulatív mozgásformára. Néhány későbbi sportjáték különböző technikai elemeinek, felhasználás szempontjából közösnek tekinthető alap taktikai megjelenését viszont fontosnak tartjuk bemutatni.


Az üres területre futás különösen fontos akkor, ha olyan társ felé futunk, aki a labdával helyváltoztatást már nem tud végezni. Hívjuk fel tehát tanítványaink figyelmét, hogy azzal segítsék labdás társukat, hogy felé, üres területre lépnek!


I. SZINT


Térbeli tudatosság

Térbeli tudatosság – ütközés nélküli útvonalak kialakítása

Testérzékelés – testtudat (Saját test érzékelése)

Energiabefektetés – dinamika tudatossága (Természetes mozgásformák szabályozott ritmusban történő végrehajtása)

Kapcsolat a társsal (Együttműködés kialakítása)

Kapcsolat a társsal (Támadó szerepkörök megjelenítése)

Kapcsolat a társsal (Védő szerepkörök megjelenítése)

Kapcsolat az eszközzel (Manipulatív mozgások gyakorlása)

II. SZINT


A játéktér támadó szerepek szerinti szélességi és mélységi kihasználása

A játéktér védő szerepek szerinti szélességi és mélységi kihasználása

Emberfölényes helyzetek megoldásai

Manipulatív mozgásformák tudatos, célravezető alkalmazása

III.SZINT


Támadó szempontok

Védő szempontok