Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | Gyakorlati útmutató a TE IS trénerei és mentorpedagógusai számára |
Ahhoz, hogy a TE IS Program iskolai belépését megelőző workshop – amelyen javaslatunk szerint a TE IS trénerek, a TE IS mentorok, a program szupervízorai, valamint a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) régiós munkatársai vesznek részt – eredményes legyen, nem feltétlenül szükséges meghatározott tematika. Elégségesnek érezzük, ha a résztvevő szakemberek törekednek arra, hogy a lehető legjobban megismerjék egymást akár szakmai, akár személyes értelemben. Bár első látásra kerettelennek tűnhet egy ilyen találkozó, mégis azt kell látnunk, hogy a program folyamatában (tempóját és lendületét tekintve) talán soha nem lesz alkalmasabb idő arra, hogy az együttműködő szakemberek kötetlenül, csak egymásra figyelve találkozzanak.
Ezért is tartjuk fontosnak a szóban forgó workshopot a személyesség köré építeni. Egy szakmai program megvalósítása során leginkább a résztvevők szakmai szerepei érvényesülnek, például szakmai tudásuk, képzettségük, szakértői munkatapasztalataik. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy a szakmai szerepek gyakran annyira erőssé tudnak válni, hogy nehezen tud átszűrődni rajtuk a személyiség és ezáltal a személyesség. Természetesen a szakmai szerepek nagyon fontosak, de legalább ennyire lényeges az is, hogy ne csupán szakemberként legyünk jelen a TE IS folyamataiban, hanem sajátos, egyéni vonásokkal, jellemzőkkel rendelkező emberként is.
Mindezek fényében álljon itt néhány olyan – szakmai és személyes jegyeket egyaránt viselő – javaslat, téma, kérdés, amelyeket megfontolásra érdemesnek tartunk a TE IS szakemberek első találkozásának témáiként.
A gyerekekkel való munkában nemcsak pedagógiai vagy pszichológiai tudásunk érvényesül, hanem az egész lényünk, személyiségünk. A nevelésben és a pedagógiában, ahogyan más segítő, támogató és tanító szerepben, a személyiség egyúttal munkaeszköz is, amelyet nem csupán ápolni, fejleszteni szükséges, de tisztában kell lennünk annak a munkánk során jelentkező hatásaival is.
Mivel A TE IS folyamataiban – ahogyan ez a programot megelőző képzéseken, tréningegeken is megjelent – a személyesség alapérték, érdemes ezzel már a program legelején foglalkozni.
A szakemberek első találkozása abban is segítséget nyújthat, hogy a gyerekekkel való első találkozásra is rá tudjunk hangolódni, ám előtte végig kell gondolnunk, hogy miként tesszük meg az első, majd a következő lépéseket. Ebben segít a stratégiaalkotás.