A fesztiválszervezés alapjainak oktatása a 7–12. évfolyamokon az előző évfolyamokon szerzett tapasztalatok alapján egyre aktívabb tanulói közreműködéssel történjen. A gyerekek felelősségtudatára építve, módszertani értelemben megkülönböztethetünk direkt, félautonóm és autonóm tanulói fesztiválszervezési lehetőségeket.
- Kezdetben (kb. 6-7. évfolyamtól) a tanulók csak állomásvezetők legyenek (az állomások kialakításába akár elsős tanulókat is bevonhatunk)!
- Fokozatosan javasolt bekapcsolni a tanulókat az állomások tervezésébe (kialakítás, eszközök, tanulási célok stb.)
- A teljesen indirekt megvalósítás esetén a tanulók felelősek minden állomás kialakításáért, lebonyolításáért – a tanár támogató jelenlétével.
Lehetséges szempontok tematikai egységenként
Labdaérzékelés fejlesztése:
- Egyénileg/párban/csoportban
- Milyen eszközzel? (méret, forma, anyag stb.)
- Helyben/mozgásban
Együttműködés a társsal, társakkal:
- 2 vagy 3 ember kapcsolata
- Együttműködő vagy versengő kapcsolat
- Alakzattartó és alakzatépítő/alakzatbontó
Kisjátékok:
- Taktikai hangsúly (labdabirtoklás, területszerzés, támadásbefejezés, védekezés gyakorlása)
- Létszámfölényes vagy létszámazonos játékhelyzetek (2:0, 2:1, 3:1, 3:2 stb.)
- Megkötések (a taktikai hangsúlynak megfelelően)
Mérkőzésjátékok:
- 3:3, 4:4, 5:5
- Megkötések (érintések száma, területi megkötések stb.)
- Taktikai hangsúlyok
A direkt és indirekt oktatásszervezés különbségei az állomások tervezése során (ábra)
- Mit jelent a fesztivál jellegű foglalkozás?
- Mely tényezők határozzák meg a fesztivál jellegű foglalkozás tervezését?
- Tervezzen egy választott korosztálynak fesztivál jellegű foglalkozást részben indirekt oktatásszervezési megoldással!