Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Feljesztési terület: | Hatodik fejlesztési terület: Problémamegoldó, konstruktív gondolkodás |
Könyv címe: | EGÉSZSÉG- ÉS SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ KÉZIKÖNYV AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSHEZ |
Akognitív folyamatok mozgással párhuzamos fejlesztése nehezen kézzelfogható. Segíthet, ha a tanulóinkkal beszélgetünk arról, hogy a gondolkodásukat akkor serkentik, ha az adott témához tartozó akármilyen és akármennyi gondolatot engedik szabadon áramolni , és a legtávolabbinak tűnő kapcsolódást is bátran megjelenítik, egymás gondolatait nem korlátozzák. Az fejleszti leginkább a problémamegoldó képességüket, ha bátran használják a kreativitásukat és a fantáziájukat, valamint több választást és megoldást keresnek egy szituáció megoldására. Pedagógusként azáltal tesszük a legtöbbet, ha segítünk nekik, hogy ne egy válaszra fókuszáljanak, ha tudatosítjuk bennünk, hogy mindig több megoldása létezik egy helyzetnek, ha ösztönözzük őket arra, hogy minél többet sorakoztassanak fel a lehetőségekből. Ha jelezzük feléjük, hogy nem kell a hibázástól félniük, mert az a fejlődés természetes része.
A figyelem és a koncentráció tanításához, valamint annak megfelelő használatához, szintén szükségesek a beszélgetések. Ha diákjaink megértik, hogy a koncentráció valójában olyan egyszerű eszköz, mint egy zseblámpa fénye, máris könnyedén lesznek képesek próbálgatni a működtetését. Ha ösztönözzük őket, hogy a képzeletbeli zseblámpát irányítsák egy pontra (például az elrugaszkodás pillanatában a kitámasztó láb sarkára), hogy közelről és tisztán lássák, valójában szűkítjük és pontosítjuk azokat az információkat, amit az agyuk abban a pillanatban kezelni képes. Ha azonban megkérjük őket, hogy a zseblámpájukkal pásztázzanak át nagyobb területet is, akkor a részletek pontossága elvész ugyan, de a nagyobb összefüggések láthatókká válnak (például 4-4 elleni játékban ne a közvetlen társát figyelje, hanem figyelmével mindig próbálja az egész félpályát befogni). Ezek tudatos kombinálása és irányítása pedig már széles játéklehetőséget biztosítanak mind a pedagógus, mind a diákok számára, hiszen például amíg a kapura rúgáskor a figyelemfókusz, a kombinációs játékhoz a rendszerszintű elemzés lesz szükséges.
Mindezen tapasztalatok ismeretében a tanuló képes lesz hatékonyan kezelni a problémákat, kreatívan rátalálni a megoldásokra, önállóan döntéseket hozni, tehát remélhetően könnyebben fogja az életének szituációit konstruktívan és hatékonyan kezelni.