III.1.1. Belépés az iskolába


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A TE IS Program módszertana - Diáksport önkéntességi módszertani és elméleti anyag

III.1.1. Belépés az iskolába


Amikor az iskola életében egy új program jelenik meg, nem mindig lehet tudni pontosan, hogy miként befolyásolja az iskola szereplőinek életét. A TE IS Program olyan elemeket tartalmaz, amelyek bizonyos iskolai helyzeteket más megvilágításba helyeznek, ezért számítani kell arra, hogy a program belépésével elinduló folyamat változásokat fog okozni az iskola megszokott működésében. Ha csak arra gondolunk, hogy a TE IS Program szándéka az, hogy az iskolai szünetekben önkéntes diákok által szervezett aktivitások valósuljanak meg, ez már önmagában is nagy változást jelent.

A program iskolai belépése során történő változás természetes folyamat, és nem jelenti azt, hogy ami eddig az iskolában zajlott az szükségszerűen rossz. 

Mégis olyan újdonságként hathat a gyerekek bevonása, önkéntes részvétele az iskola életét érintő kérdésekben, vagy akár a házirend tanulók részvételével történő módosítása, amely átformálja az iskolák eddigi rendjét, esetleg a szokásait is.

A TE IS útvonalainak kapcsán láthattuk, hogy a programfolyamatok megértéséhez egy általános életciklusmodell szolgált segítségül. Ahhoz, hogy a változás természetét megértsük, még számos elméleti háttér és modell áll rendelkezésünkre. Kimondottan a program iskolai belépéséhez az alábbiakban Virginia Satir változás és növekedés modelljét fogjuk felhasználni, segítségül hívva Peter de Jager értelmezéseit [98] (17. ábra).

 


17. ábra: Virginia Satir változás és növekedés modellje

17. ábra: Virginia Satir változás és növekedés modellje

Az idegen tényező A TE IS Program természetszerűen idegen elemként lép be az iskola megszokott világába. Ráadásul a program koncepciója nem az iskola által kitalált, kifejlesztett módszertan alapján fog működni, így nem csupán idegen, de ismeretlen is. Általános vélekedés, hogy az emberek, a csoportok és a szervezetek félnek a változástól. A különböző változáselméleteket végiggondolva ez valóban így van, ám a félelem szülte elutasítás jelentősen csökkenthető, ha a változásban részt vevő egyéneket, csoportokat a változás részeseivé tesszük.

A változást gyakran jellemezzük így: „dolgokat másképp csinálunk”. Érdekes módon azonban a kreativitást ugyanezzel a mondattal illetjük, azzal a különbséggel, hogy míg a változástól félünk, a kreativitást kívánatosnak tartjuk az életünkben. Ennek az az oka, hogy a változás általában kívülről érkező hatásból fakad, míg a kreativitás belülről generált. Az emberek nem feltétlenül a változástól félnek, hanem attól, hogy elveszítik kontrolljukat a folyamatok felett, hiszen az állandóság pont attól jó, hogy ismerjük és tudjuk mi következik majd egy helyzetben. A pszichológusok sokszor találkoznak azzal az állapottal, mikor egy személy megfogalmazza, hogy nem jó az ami van, de ezt legalább ismeri. Nem az a kérdés tehát, hogy maradjunk a réginél, vagy válasszuk az újat, hanem maga a kontroll érzése. Amikor a változás fölött ugyan részben, de uralkodunk, tehát részesei és irányítói vagyunk a folyamatnak, akkor a változás már nem is olyan félelmetes. De hogyan tudnánk a TE IS Program okozta változási folyamatokat belsővé tenni?

Ha a TE IS Program belépése során a program által érintett iskolai szereplőknek a lehető legtöbb kontrollt adjuk, akkor a program által megjelenített idegen elemtől való távolságuk, idegenkedésük csökken. Ha a változásban érintettek képessé válnak a változást kontrollálni, akkor egyfelől csökken a változás okozta ellenérzés, ellenállás, másrészt a változás valóban a résztvevők, érintettek igényei szerint zajlik majd. A változások közepette akkor tesszük a legjobbat, ha a lehető legtöbb információt adjuk a változásban érintetteknek, de meghagyjuk a döntés és választás lehetőségét minden helyzetben.

 


Ellenállás és elutasítás A változásra való reakciók közül a legáltalánosabb az ellenállás és a tagadás. Míg az ellenállás aktív védekezést jelent, addig a tagadás passzív reakcióként jelenik meg. Mindkét magatartás elutasítja a változást. Az ellenállás természetes küzdelem azért az állandóságért, amit birtokolunk. Ha a változás nem kecsegtet olyan eredménnyel, amely a jelenlegi helyzetnél jobbat ígér, akkor az ellenállás nem csak természetes, de hasznos is. A kérdés minden változási folyamat elején az, hogy „miért kellene eldobnunk a jelenleg meglévő biztonságos vagy biztonságosnak hitt helyzetet?”

Az ellenállás a változási folyamatok nagy részében az információ megosztás hiányosságai, vagy a valódi részvétel hiánya és az elmaradt (valóságos vagy vélt haszon) miatt válik óriásivá. A változásban résztvevők között, a reakciók tekintetében azonosíthatunk aktív ellenállókat, érdekteleneket és a változáshoz pozitívan viszonyuló embereket. Ez majdnem minden, változás előtt álló helyzetben így alakul. A kommunikációt és az információ megosztását leginkább éppen az aktív ellenállók hívják életre, és ők azok, akiknek a „munkája” mentén a változást vezetők, irányítók végül valóban „kénytelenek” aktívan kommunikálni. Az ő kérdéseik, aggályaik felfoghatók kockázatelemzésnek és kifogáskezelésnek is, amit ha képesek vagyunk megválaszolni és kielégíteni, az az adott környezetben biztonságot és megfelelő adaptációt jelent. Ha így tekintünk a változási folyamatra, akkor elmondhatjuk, hogy a változási folyamat során a legfontosabb partnereink az aktív ellenállók.

 


Káosz Amikor egy idegen tényező belép a megszokott, és ismereteinkkel, valamint kompetenciáinkkal körülbástyázott rendszerünkbe, akkor mindaz, ami régebben működött és biztonságot adott, már nincs többé, vagy igen hiányos, a változás által ígért új szervezettség azonban még nem alakult ki. A helyzet ilyenkor kaotikussá válik.

A káosz egyik forrása, hogy az eddigi készségeink, kompetenciáink már nem működnek olyan hatásfokkal, mint a változási folyamat elindulása előtt. Márpedig a kompetencia megélése mindannyiunk elemi igénye. Ez a tényező adja bátorságunkat, tettvágyunkat és önbizalmunkat egy helyzet megoldása során. Az inkompetencia érzésére személyes válaszokat kell adnunk, egyúttal rendszerszinten is támogatást kell nyújtanunk abban, hogy a folyamatban részt vevők visszaszerezzék kompetenciájukat, vagy – a megváltozott körülményekhez alkalmazkodva – újakat tudjanak kialakítani.

 


Beépülés Nem számít, hány alkalommal vettünk részt változási folyamatban, a káosz utáni újrateremtés, a beépülés minden esetben hasonlóan nehéz, és mindig komoly erőforrásokat és kreativitást igényel tőlünk. Talán ez az a pont, ahol a fent említett külső igény és belső motiváció találkozni tud, és a megoldás irányába – enyhítve a bizonytalanság érzését – közös vektorként hat.
Az újrateremtés, a beépülés folyamata mindig lépésről lépésre halad, nem ritkán apróbb visszaesésekkel. Ebben a szakaszban a legnagyobb kihívást annak az érzésnek a megélése jelenti, miszerint bármennyit is haladtunk előre a változás útján, még mindig van belőle hátra. A beépülést gyakran látjuk reménytelen és végeláthatatlan folyamatnak, ezért ennek az érzésnek a társas megélése, kibírása és a folyamat során történő nyílt kommunikáció elengedhetetlen. A változás irányítóinak támogató jelenléte ebben a szakaszban a legintenzívebb.

 


Új rendezettség Az új rendezettséghez vezető változási folyamat megélése során minimum egy új készséggel leszünk gazdagabbak. Megtanulunk valami újat, és képesek vagyunk váltani és alkalmazkodni. Gyakori, hogy elfelejtjük megélni ezt a sikerünket, ezért a változási folyamat végén érdemes kihangosítani ezt az élményt és tudást a résztvevők felé.

A tanulásra, változásra való képesség (reziliencia) az egyik legfontosabb erősségünk, ugyanis ez a belső erőforrás adja meg a lehetőséget számunkra, hogy olyan helyzetekben, ahol inkompetensnek érezzük magunkat, végül megszerezzük a tudást és a kontrollt.

 


Változás a TE IS Program belépésével A TE IS Program útvonalainak rendszere nagyban hasonlít Satir modelljére. A módszertan tervezése során komoly hangsúlyt fektettünk arra, hogy a változás szakaszait a TE IS Program céljaihoz és megvalósulásához illesszük. Bár a módszertani útvonalak leírásaiban sok gyakorlati elemet, praktikát is felsoroltunk, akad néhány olyan szempont, amely – általában – a változási folyamat egészére érvényes.

A változási folyamat a hétköznapokban olyan kérdéseket vet fel, amelyekre mentorként, trénerként, vagy a TE IS Program résztvevőjeként, képviselőjeként válaszokat kell találnunk. Az alábbiakban néhány ötletet vázolunk fel, amelyek segíthetik és jobbá tehetik a változási folyamatok közös megélését.

  • Fogadjuk el, hogy a változásban részt vevőknek joguk van a változással szembeni ellenálláshoz, ami természetes emberi reakció!
  • Mindig hallgassuk meg a változással kapcsolatos véleményeket!
  • Teremtsünk olyan lehetőségeket, amelyekben a részt vevők hangot adhatnak a változással kapcsolatos aggodalmuknak!
  • Vegyük komolyan a résztvevők mondandóját!
  • Osszuk meg a résztvevőkkel a változási folyamat lehető legtöbb részletét!
  • Hangosítsuk ki a változás előnyeit, de ne hallgassuk el a hátrányait sem!
  • Azonosítsuk közösen a résztvevőkkel azokat a tényezőket, amelyeket nem érint a változás!
  • Ne rejtegessük a változással kapcsolatos saját érzéseinket!