Minden olyan gyakorlat ehhez az ügyességi összetevőhöz tartozik, amelynél a test kettő vagy több ponton támaszkodik (valójában az állás is egy támaszhelyzet). A támasz bármely testrészen való támaszkodás során létrejöhet. Az esetek többségében azonban a támaszban részt vesz valamelyik végtag. A támaszgyakorlatok nagy jelentőséggel bírnak az egyensúlyérzék fejlesztésében, valamint a vállöv és a törzs erejének növelésében. A támaszgyakorlatok alkalmazásának több előnye is van. Egyrészt az ízületek természetes mozgásterjedelmét kihasználva, funkcionálisan erősít, tehát az ízületet körülvevő izmok egy időben fejleszthetők. Továbbá a gyakorlatok végrehajtása saját testsúllyal történik, így könnyebb eldönteni, hogy egy-egy tanítványnak milyen ismétlésszámot, milyen konkrét gyakorlatot adjunk a hatékony fejlesztés érdekében.
Megkülönböztetünk statikus támaszokat, valamint haladással végrehajtható támaszgyakorlatokat. Ennél a csoportnál is kiemelkedő jelentőségűek az utánzó gyakorlatok, melyek ebben az életkorban a legváltozatosabb gyakorlást teszik lehetővé megfelelő motiváció mellett.
A támaszok, súlypontmozgatások gyakran a torna mozgásanyagához kapcsolódva jelennek csak meg a testnevelés órákon, pedig az izomzatra, az egészséges csontnövekedésre és a különböző, hagyományos testhelyzetektől eltérő pozíciók okozta fejlesztési hatásuk nem csak a torna kapcsán releváns. Az alábbiakban összegyűjtöttünk pár szempontot, amivel segíthetjük a támaszgyakorlatok, súlypontmozgatások sikeres alkalmazását.
A támaszgyakorlatok feldolgozása során javasolt játékok:
Az állásban végzett helyzetváltoztató mozgások széleskörű felhasználási lehetőséget teremtenek a testnevelés-oktatásban: a saját testtel kapcsolatos, főleg a különböző egyensúlyi helyzetek kialakításához és megtartásához szükséges érzetek segítik az érintett izomcsoportok tudatos, izolált működését, a törzs és csípő környéki izmok funkcionális fejlesztését, a sportjátékokhoz elengedhetetlen alaphelyzet, irányváltoztatások és cselezések előkészítését. Az egyensúlyi helyzet tudatos megbontása, a pillanatnyi „egyensúlytalanság” utáni egyensúlyi helyzet újbóli megtalálása olyan stabilitásérzetet ad, ami egyfajta fundamentuma a különböző helyváltoztató mozgásoknak, és ami ezen felül segít az esések során sérülés nélkül megúszni a helyzetet.
A legtöbb játék és sportjáték, ami helyváltoztató mozgással, elsősorban futással vagy szökdelésekkel zajlik, szinte biztosan igényli az irányváltoztatás, gyors megindulások, megállások ismeretét, az abban szerzett tapasztalatot. Ebben a vonatkozásban az alaphelyzet, mint egyfajta készenléti állapot (megindulni, felugrani, cselezni, passzolni stb. ebből a helyzetből lehet a leggyorsabban) egyszerre képezi a testnevelés-foglalkozások és sportági edzések alapvető részét.
Az alaphelyzet további jelentősége, hogy – jellegéből fakadóan – gyakorlatok, technikai elemek kiindulóhelyzeteként a figyelem fókuszálását is nagyban segíti. Amikor a súlypontsüllyesztéssel a láb, a törzs és a kar izmai megfeszülnek, egyfajta készenléti állapotba helyezik a testet, ami a figyelmet a végrehajtás elé helyezi, ezzel segítve a koncentrált végrehajtást. Ahogy tanítványaink fejlődnek, erősödnek, egyre nagyobb lesz a relatív erejük, általában egyre mélyebbre tudnak ereszkedni az alaphelyzet során, egyre robbanékonyabbak lesznek. Ilyenkor nyeri el igazán a szerepét az alaphelyzet, hiszen a kellően előfeszített izmok a gyors megindulásnak, felugrásnak elengedhetetlen feltétele.
Az alaphelyzet oktatása kiválóan összeköthető a szökdelésekkel, illetve az alapmozgásformák kombinációi esetén futással, ugrásokkal, hiszen a páros lábas szökdelések, ugrások, illetve a futás közbeni gyors irányváltoztatások közben, ha csak egy pillanatra is, de megjelenik az alaphelyzet. Az alaphelyzet nemcsak a szó biomechanikai értelmében fontos összetevője az említett játékoknak, hanem segít a figyelem fókuszálásában is, ideértve a mozdulat végrehajtásának ritmusát is.
Azonban pont ez a jól integrálhatósága az, ami miatt önállóan csak korlátozottan jeleníthető meg foglalkozásainkon, és ami miatt nem helyeztük bele egy olyan összefoglaló táblázatba, mint a többi mozgásformát. Ettől függetlenül persze van néhány fontos szerkezeti összetevője, amit fontos keresnünk a végrehajtások során. Ezeket gyűjtöttük össze a főbb mozgásszerkezeti összetevőket bemutató táblázatban, és írtunk pár feladatcsoport-példát az izolált gyakorláshoz.