A járás során az egyik lábról a másik lábra történő súlypontáthelyezés zajlik úgy, hogy legalább az egyik láb végig kontaktusban marad a talajjal – vagy az egyik lábon (úgynevezett támaszláb), vagy mindkét lábon (úgynevezett kettős támasz vagy kettős alátámasztás) van a testsúly. A járás során tehát a támaszfázis és lendítő fázis szakaszai ciklikusan váltják egymást. A járás egysége a lépésciklus, amely két lépést foglal magában. A lépésciklus megfelel annak az időtartamnak, amely ugyanazon láb két sarokra lépése között eltelik.
Az iskolába kerülő gyermekeknél a járás már meglehetősen fejlett szinten van. A kisgyermekkorban még megfigyelhető jellegzetességek eltűnnek:
Mivel a járás önmagában a tipikusan fejlődő gyerekek számára nem igényel külön figyelmet, remek alkalmat kínál a pedagógusoknak, hogy olyan feladatokat, fejlesztési célokat nevezzenek meg és alkalmazzanak, amelyek segítik a mozgáskoncepciós rendszer elmeinek megértését, előkészítik a futásban, szökdelésben végzett gyakorlatokat, valamint segítenek tanulóinknak megtapasztalni a figyelmük megosztását a különböző mozgásösszetevőket illetően. Az alacsony sebesség mellett ugyanis sokkal könnyebb figyelni a mozgást kísérő, bonyolító összetevőkre, mint például az irányokra, a különböző testrészekre. Ha pl. egyszerű, nem változó sebességű és lépéshosszú, előrefelé történő járás közben különböző módon lendítjük a bal és jobb lábunkat és karunkat, máris négy szempontot jelenítettünk meg a feladatban, amire figyelni kell. Pedig „csak” egy egyszerű járásról van szó.
Ahhoz azonban, hogy tudatosan eltérjünk a járás mozgásszerkezetétől, érdemes azt egy bizonyos kritikai szempontsor szerint beazonosítani, mintegy meghatározni a variációk kiindulóhelyzetét.
A járások alkalmazásának gyakorlati jelentősége (példák)
(3) A táblázatban sok helyen feltüntettünk játékokat, és a legtöbbször egy rövid leírást is adtunk. Ahol nem, azok a játékok megtalálhatóak az MDSZ Alternatív játékok a mindennapos testneveléshez, testmozgáshoz. és A taktikai gondolkodás fejlesztésének lehetőségei a játékoktatásban című kiadványaiban.
A járások feldolgozása során javasolt játékok: