Járások

Szűrők, jellemzők...
Mozgásfejlődés: mozgástanulás és gyakorlás
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség

A járás során az egyik lábról a másik lábra történő súlypontáthelyezés zajlik úgy, hogy legalább az egyik láb végig kontaktusban marad a talajjal – vagy az egyik lábon (úgynevezett támaszláb), vagy mindkét lábon (úgynevezett kettős támasz vagy kettős alátámasztás) van a testsúly. A járás során tehát a támaszfázis és lendítő fázis szakaszai ciklikusan váltják egymást. A járás egysége a lépésciklus, amely két lépést foglal magában. A lépésciklus megfelel annak az időtartamnak, amely ugyanazon láb két sarokra lépése között eltelik.

Az iskolába kerülő gyermekeknél a járás már meglehetősen fejlett szinten van. A kisgyermekkorban még megfigyelhető jellegzetességek eltűnnek:

  • a még kissé szélesebb alátámasztás csípőszélessé szűkül;
  • a teli talpra történő lépés a saroktól a lábujjakig „gördülőssé” válik;
  • a karok és a lábak összehangoltabban, ellentétes ritmusban lendülnek;
  • a csípő kissé elfordul, így megnöveli a lépéshosszt.

Mivel a járás önmagában a tipikusan fejlődő gyerekek számára nem igényel külön figyelmet, remek alkalmat kínál a pedagógusoknak, hogy olyan feladatokat, fejlesztési célokat nevezzenek meg és alkalmazzanak, amelyek segítik a mozgáskoncepciós rendszer elmeinek megértését, előkészítik a futásban, szökdelésben végzett gyakorlatokat, valamint segítenek tanulóinknak megtapasztalni a figyelmük megosztását a különböző mozgásösszetevőket illetően. Az alacsony sebesség mellett ugyanis sokkal könnyebb figyelni a mozgást kísérő, bonyolító összetevőkre, mint például az irányokra, a különböző testrészekre. Ha pl. egyszerű, nem változó sebességű és lépéshosszú, előrefelé történő járás közben különböző módon lendítjük a bal és jobb lábunkat és karunkat, máris négy szempontot jelenítettünk meg a feladatban, amire figyelni kell. Pedig „csak” egy egyszerű járásról van szó.

Ahhoz azonban, hogy tudatosan eltérjünk a járás mozgásszerkezetétől, érdemes azt egy bizonyos kritikai szempontsor szerint beazonosítani, mintegy meghatározni a variációk kiindulóhelyzetét.

A járások alkalmazásának gyakorlati jelentősége (példák)

  • A helyes járáskép kialakítása nagy jelentőséggel bír a későbbi alsóvégtag-elváltozások, illetve gerincdeformitások prevenciójában. Ennek a jelentősége azáltal is fokozódik, hogy a tanulók között gyakori a lúdtalp és/vagy bokasüllyedés, ami járás közben megnehezíti számukra a helyes talajfogást és talpgördülést. (A lábujjon, sarkon és bekarmolt lábujjal való járás hasznos a lúdtalp megelőzésére, illetve a már kialakult lúdtalp korrekciójára.)
  • A járás során helyesen alkalmazott ellentétes kar- és láblendítés nagyban segíti a futáshoz, szökdeléshez és egyéb mozgásos cselekvésekhez kapcsolódó lendítések tudatos alkalmazását.
  • A magas és alacsony súlyponttal történő járás annak kipróbálására szolgál, hogy melyik eredményez biztosabb egyensúlyi helyzetet, és hogy melyik ad jobb lehetőséget az irányváltoztatás végrehajtására. A különböző hosszúságú lépéshosszal való haladásnál (a „tyúklépéstől” az „óriáslépésig”) tapasztalatot tud szerezni a tanuló a különböző távolságok és a lépésnagyság viszonyáról, ami a későbbiekben a futás sebességének érzékeléséhez, kialakításához ad elengedhetetlen tapasztalatot.
  • A „gyorsított”, „lassított” és „szaggatott” mozdulatok alkalmazásánál az izomműködésnek olyan, egyre jobban ellenőrzött módját alkalmazzák tanítványaink, amely a test és a végtagok egyre jobb koordinációját eredményezi, és a későbbi, összetettebb mozgásoknál is képesek lesznek megfigyelni, érzékelni az izmaik megfeszítettségét, pozícióját.

Járás különböző súlyponti magasságokban (ábra)

Járás különböző súlyponti magasságokban (ábra)

Egyensúlyozó járás kötélen (ábra)

Egyensúlyozó járás kötélen (ábra)

Kooperatív egyensúlyozó járás kötélen (kép)

Kooperatív egyensúlyozó járás kötélen (kép)
Táblázat
Táblázat

Járás (kép)

Járás (kép)
Táblázat
Táblázat
Táblázat
Táblázat

(3) A táblázatban sok helyen feltüntettünk játékokat, és a legtöbbször egy rövid leírást is adtunk. Ahol nem, azok a játékok megtalálhatóak az MDSZ Alternatív játékok a mindennapos testneveléshez, testmozgáshoz. és A taktikai gondolkodás fejlesztésének lehetőségei a játékoktatásban című kiadványaiban.

Táblázat
Táblázat
Táblázat

TIPIKUS JÁTÉKPÉLDÁK

A járások feldolgozása során javasolt játékok:

Táblázat
Táblázat