Alternatív röplabda- játéklebonyolítási módok

ADATLAP
Játék neve: Alternatív röplabda- játéklebonyolítási módok
Javasolt korosztály: 7-12. évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök:
  • Sportági előkészítő feladatok, játékok
  • Sportági feladatok, játékok
Sportági feladatok, játékok: Röplabda
Sportági előkészítő feladatok, játékok:
  • Technikai
  • Taktikai
Kapcsolódó mozgáskoncepció:
  • Saját testtel kapcsolatos tudatosság
  • Térbeli tudatosság
  • Energiabefektetés tudatossága
  • Kapcsolat az eszközzel
  • Kapcsolat a társsal
Helyszín: Tornaterem / szabadtér
Létszám: Csoportos / csapat
Eszközigény: labda
Tantárgyi kapcsolódások:
  • Matematika
  • Természetismeret / természettudomány
  • Idegen nyelv
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
Játék típusa:
  • feladatjáték, játékos feladatok
  • kooperációs játék
  • hálós játék
  • célzó játékok
Technikai / készség nehézség: Magas figyelmi kapacitású
Taktikai nehézség: Mérkőzésjáték

Az alternatív környezetben űzhető röplabdajátékok, így elsősorban a strandröplabda sajátosságainak megfelelően a teremröplabdázásban megszokottól eltérő versenyrendezési formákat is hozott a mérkőzések lehetséges lebonyolítási rendjébe. Ezeket az eltérő formákat leginkább a 2:2 elleni játék és a korlátozott pályaszámok kényszere szülte. Iskolai környezetben is gyakran találkozhatunk azzal a problémával, hogy az adott területhez képest sok gyereket kell foglalkoztatni adott időkeretben, ezért tanulságos lehet ezeket a teremröplabdában szokatlan játékformák is áttekintenünk.

 

Side-out típusú játékok

Ebben a játékformában egy adott pályán egy időkeretben több csapat is játékban van. A pályán egyszerre két páros (csapat) játszik, a többi páros (csapat) a pálya mögött közvetlenül várja a játékba kerülést. A pályán lévő két csapatból labdamenet lejátszása után a győztes a távolabbi térfélen helyezkedik el, a vesztes a várakozó csapatok sorába áll be. Mindig az újonnan pályára kerülő csapat kezdi a nyitást a közelebbi térfélről. Ha az újonnan felállt csapat nyeri a labdamenet, akkor ő mehet át a pontszerző oldalra. Ha a pontszerző oldalon álló csapat nyeri a labdamenet, egy pontot kap. Pontszerző oldalon addig maradhat fent egy csapat, amíg a labdameneteket megnyeri. Minden csapat a saját megszerzett pontját számolja. A verseny addig tart, amíg az egyik csapat először eléri az előre megbeszélt pontszámot. Ők lesznek a győztesek. A 2. helyezett a második legtöbb pontot szerzett csapat lesz, és így tovább.

Ezzel a lebonyolítási formával több tanulót kevesebb számú pálya esetén is élvezetesen és hatékonyan tudunk foglalkoztatni játékkörülmények között. 2:2, 3:3 vagy épp 4:4 elleni játékot ilyenformán teremben is lehet kisebb területen, például 6 × 12 méteres pályán élvezetesen játszani. Ebben a lebonyolítási formában különösen figyelni kell a lendületes és folyamatos csapat- (páros-) váltásokra a labdamenetek után, hogy minél kevesebb legyen a holtidő és minél folyamatosabb a játék.

 

King of the beach, Queen of the beach

Egy másik népszerű játékforma, amelyben alapvetően párosok vesznek részt, de az eredmény számítása egyénileg történik. A játék a klasszikus strandröplabda szabályai szerint folyik. Lényege, hogy minden tanuló mindenkivel párba fog kerülni egy-egy mérkőzés erejéig, és így játszanak teljes körmérkőzést egymással. Mindenki számolja a saját maga által elért pontokat, akár nyertes, akár vesztes mérkőzésekről van szó. Ha a tanulók minden variációban lejátszották az összes meccsüket, összeadják az általuk nyert és vesztett meccseken megszerzett pontjaik számát. A győztes természetesen az, aki a legtöbb pontot szerezte.

Ezt a lebonyolítási formát akkor alkalmazhatjuk hatékonyan, ha viszonylag kevés játékosunk van, ugyanakkor elegendő játékfelület áll rendelkezésünkre. Érdekes lehetőség lehet a gyerekek számára, hogy egy alapvetően csapatjátékban egyénileg is meg tudják méretni magukat. Különösen értékes pedagógiai szempontból, hogy a gyerekek a lebonyolítás során mindenkivel párba kerülnek.