Parkröplabda

ADATLAP
Játék neve: Parkröplabda
Javasolt korosztály: 7-12. évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök:
  • Sportági előkészítő feladatok, játékok
  • Sportági feladatok, játékok
Sportági feladatok, játékok: Röplabda
Sportági előkészítő feladatok, játékok:
  • Technikai
  • Taktikai
Kapcsolódó mozgáskoncepció:
  • Saját testtel kapcsolatos tudatosság
  • Térbeli tudatosság
  • Energiabefektetés tudatossága
  • Kapcsolat az eszközzel
  • Kapcsolat a társsal
Helyszín: Alternatív helyszínek (tanterem, folyosó, stb.)
Létszám: Csoportos / csapat
Eszközigény:
  • labda
  • bója
Tantárgyi kapcsolódások: Természetismeret / természettudomány
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
Játék típusa:
  • feladatjáték, játékos feladatok
  • kooperációs játék
  • hálós játék
  • célzó játékok
Technikai / készség nehézség: Magas figyelmi kapacitású
Taktikai nehézség: Mérkőzésjáték

A parkröplabda a teremröplabda szabadban, elsősorban füvön űzött változatát jelenti. A parkröplabdázással sokáig a sportág népszerűsítését és „tömegesítését” próbálták megoldani. Viszonylag kis területen több pályát is fel lehet állítani, ebből adódóan nagy tömegeket lehet megmozgatni vele.

  • 9 × 18 méteres pályán játsszák
  • 4:4 vagy 6:6 ellen, akár vegyes csapatokkal is
  • Játékszabályként jellemzően a teremröplabda szabályait alkalmazzák
  • Alapvető mozgásanyaga, gyakorlatkészlete is ezen alapul

A parkröplabda mint versenysport a próbálkozások ellenére nem igazán terjedt el. Az FIVB, valamint a CEV támogatja az ilyen típusú szabadtéri események rendezését, különösen ott, ahol a helyi szövetségek nem rendelkeznek megfelelő számú fedett pályás lehetőséggel, de ezek is inkább a sportágat bemutató, népszerűsítő kampánymegmozdulások, mintsem rendszeres sportolási lehetőségek. Másfelől különböző szabadtéri iskolai rendezvények alkalmával, osztálykirándulásokon népszerű sportolási lehetőség a gyerekek körében, így mindenképpen figyelmet érdemel. Családi, céges vagy egyéb, nem kifejezetten sportcélú rendezvényeknek is népszerű játéka lehet. Mivel játék közben a figyelem elsősorban felfelé, a mozgásban lévő labdára irányul, különösen fontos, hogy a játék céljára kiválasztott talajfelület egyenletes és – lehetőség szerint – sík legyen, a balesetek elkerülése végett. További veszélyforrás lehet, hogy a füves felület a legkisebb nedvesség hatására is fokozottan csúszás-, így balesetveszélyes. Ez utóbbi körülmények a játék magasabb szinten történő intenzívebb gyakorlását nehezen teszik lehetővé. Ugyanakkor iskolai környezetben, akár testnevelésórán, akár sportköri edzéseken is – jó idő esetén – remek lehetőséget biztosít arra, hogy kivigyük a tanulókat a szabad levegőre, és bizonyos feladatokat egészségesebb és változatosabb környezetben gyakoroltathassunk tanítványainkkal, megtörve ezzel a röplabda teremsportág jellegéből adódó korlátokat.