Ütés

ADATLAP
Játék neve: Ütés
Javasolt korosztály: 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök:
  • Sportági előkészítő feladatok, játékok
  • Sportági feladatok, játékok
Sportági feladatok, játékok: Röplabda
Sportági előkészítő feladatok, játékok: Technikai
Kapcsolódó mozgáskoncepció:
  • Saját testtel kapcsolatos tudatosság
  • Térbeli tudatosság
  • Energiabefektetés tudatossága
  • Kapcsolat az eszközzel
Helyszín: Tornaterem / szabadtér
Létszám:
  • Páros
  • Egyéni
Eszközigény:
  • labda
  • egyéb koordinációt fejlesztő eszköz
Tantárgyi kapcsolódások: Természetismeret / természettudomány
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
Játék típusa:
  • feladatjáték, játékos feladatok
  • hálós játék
  • célzó játékok
Technikai / készség nehézség: Alacsony figyelmi kapacitású
Taktikai nehézség: Egyszerű előkészítő játékok, feladatok

 

Tanulási szempontok:

Labda és játékos helyzete: a játékos minden esetben a tervezett ütés irányába mozogva, az ütés pillanatában a labda mögött helyezkedjen el.

Lábak helyzete: A két láb haránt helyzetben, az ütő kézzel ellentétes láb elől legyen. Felugrással ez a harántterpesz legyen a felugrás helyzete.

Ütő kar: A kéz nyitott tenyérrel, a nyitáshoz képest kevésbé előfeszített állapotban. A kar könyökben hajlítottan, a test középvonalától hátrábbról indul, és az ütés pillanatában kinyúlik. A mozgás egy hajító mozdulathoz hasonlít. A kar, csukló és kéz ütés után követi a labda mozgását.

  • tartott labda megütése, a tanuló helyzete a labdához képest
  • stabil test- és egyensúlyi helyzet kialakítása a felugráshoz
  • ütések helyből és felugrásból
  • ütések változó sebességgel, dinamikával, irányokba és mozgásútvonalon történő lendületszerzéssel
  • ütés előre meghatározott területre
  • ejtés

Példák:

  • A tanulók egymással szemben állnak egy kb. 180 cm magasan kifeszített gumiszalag két oldalán úgy, hogy egyikük egész közel, a másik pedig a túloldalon 5-6 méterre. A szalaghoz közelebb állók teniszlabdával ütés karmunkát végeznek, és átdobják a labdát a szalaghoz minél közelebb a földre, melyet társuk pattanás után összeszed.
  • A tanulók egy 1 méter magasan kifeszített gumikötél két oldalán állnak 3-3 méter távolságban. A labdás tanuló fél térdelésben (ütő kézzel azonos térden) helyezkedik el, a labdát maga elé-fölé tartva nyújtott kézzel. Az ütő kézzel a tartott labdát átüti a társához a gumikötél alatt pattintva, majd csere.
  •  
  • Állásban, két kézzel kb.1-1,5 méter magasra feldobott labda ütése gumiszalag alatt
  • Állásban ütőkarral ellentétes kézből kb.1-1,5 méter magasra feldobott labda ütése a gumiszalag alatt
  • A tanuló a két kézben tartott röplabdával két lépés lendületszerzésből (jobb kezesek esetében jobb–bal a sorrend) ugorjon fel a 2-2,3 méter magasan kifeszített gumiszalag előtt, és még a legmagasabb ponton a fej fölé lendített labdát pattintsa le a gumiszalag fölött.
  • Kb. 2-2,5 méter távolságból indulva 3 lépésből felugrás, és teniszlabda vagy leeresztett röplabda dobása 2-2,3 méter magasan kifeszített gumiszalag fölött.
  • A társ vagy a tanár zsámolyon állva tartja a hálóhoz közel a háló felett a labdát. Az ütést gyakorló tanuló helyből / két lépést / három lépést követően felugrással üti ki társa kezéből a labdát.
  • Fallal szemben ütőkarral ellentétes oldali kézben tartott labda saját kézből történő kiütése először a labdát minden ütést követően megfogva, majd folyamatos végrehajtással.