Alsó nyitás

ADATLAP
Játék neve: Alsó nyitás
Javasolt korosztály: 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök:
  • Sportági előkészítő feladatok, játékok
  • Sportági feladatok, játékok
Sportági feladatok, játékok: Röplabda
Sportági előkészítő feladatok, játékok: Technikai
Kapcsolódó mozgáskoncepció:
  • Saját testtel kapcsolatos tudatosság
  • Térbeli tudatosság
  • Energiabefektetés tudatossága
  • Kapcsolat az eszközzel
  • Kapcsolat a társsal
Helyszín: Tornaterem / szabadtér
Létszám:
  • Csoportos / csapat
  • Páros
Eszközigény:
  • labda
  • kötél, karika
  • pad, zsámoly, bordásfal
Tantárgyi kapcsolódások: Természetismeret / természettudomány
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
Játék típusa:
  • feladatjáték, játékos feladatok
  • kooperációs játék
  • hálós játék
  • célzó játékok
Technikai / készség nehézség: Alacsony figyelmi kapacitású
Taktikai nehézség: Egyszerű előkészítő játékok, feladatok

 

Tanulási szempontok:

Az 1–4. osztályosoknál meghatározottak szerint.

  • alsó nyitások különböző magasságba és módon feldobott labdából
  • alsó nyitások előre meghatározott célterületekre

Példák:

  • Alsó nyitás háló felett két, egymástól 2 méterre lévő antenna között, 4-5 méter távolságból, ellenkező kézből feldobott/elengedett labdából, a túloldalon lévő tanulónak el kell kapnia a labdát, majd beállni a sor végére.
  • Alsó nyitás lepattanó labdából 7-9 méter távolságban zsámolyon álló társ kezébe, folyamatos forgással.
  • Alsó nyitás 7 méteres távolságból háló/gumiszalag felett meghatározott célterületre – szőnyegek, padok, bóják jól használhatók a kijelölésre.
  • A gyerekek párokba állnak a pálya eltérő térfelén. A nyitó játékosnak attól függően kell a pálya adott pontjára juttatnia nyitással a labdát, hogy a társa hol áll.
  • A gyerekek párokban állnak kb. 4 méterre a hálótól. A pár egyik tagja megpróbálja alsó egyenes nyitással a társa kezébe juttatni a labdát. Amennyiben sikerül eltalálnia a társát, 1 lépést hátralép az alapvonal felé. A társ is ugyanígy végzi a feladatot. Amennyiben nem sikerül eltalálni a társat, a tanulók egy-egy lépéssel közelednek egymáshoz. Cél: Az alapvonalig eljutni.
  • A röplabdapálya mindkét térfelén szimmetrikusan elhelyezek 6-6 hulahoppkarikát. Létszámtól függően 3–6 tanulót állítunk fel a pálya alapvonala mögött, labdával egymással szemben, mindkét oldalon. A játék célja, hogy a nyitóvonal mögül, alsó nyitással betaláljanak az ellenfél térfelén kihelyezett karikákba. Amelyik karikába sikerült benyitni, azt kivesszük. Az a csapat a győztes, akinek hamarabb fogynak el a célkarikái.