Kosárérintés

ADATLAP
Játék neve: Kosárérintés
Javasolt korosztály: 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök:
  • Sportági előkészítő feladatok, játékok
  • Sportági feladatok, játékok
Sportági feladatok, játékok: Röplabda
Sportági előkészítő feladatok, játékok: Technikai
Kapcsolódó mozgáskoncepció:
  • Saját testtel kapcsolatos tudatosság
  • Térbeli tudatosság
  • Energiabefektetés tudatossága
  • Kapcsolat az eszközzel
  • Kapcsolat a társsal
Helyszín: Tornaterem / szabadtér
Létszám:
  • Csoportos / csapat
  • Páros
Eszközigény:
  • labda
  • kötél, karika
  • pad, zsámoly, bordásfal
Tantárgyi kapcsolódások: Természetismeret / természettudomány
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
Játék típusa:
  • feladatjáték, játékos feladatok
  • kooperációs játék
Technikai / készség nehézség: Közepes figyelmi kapacitású
Taktikai nehézség:
  • Egyszerű előkészítő játékok, feladatok
  • Összetett előkészítő játékok, feladatok

 

Tanulási szempontok:

Különböző irányokból, távolságból, sebességgel és ívben érkező labdához igazodás. Gyors lábmunkával minél hamarabb az érkező labda mögé kell kerülni úgy, hogy a labdatovábbítás irányára merőlegesek legyenek a vállak.

Testhelyzet: közepesen mély súlyponti helyzetben a labda továbbításának irányába nyitott terpeszben.

  • a labda folyamatos magasba játszása kosár- és alkarérintéssel, helyben, különböző testhelyzetekben, kijelölt (kis) területen belül
  • falra dobott / kosár- vagy alkarérintéssel játszott / ütött visszapattanó labda megjátszása kosár-, illetve alkarérintéssel
  • különböző felületeken (szőnyegen, homokon) egyensúlyi helyzet megőrzése mellett végrehajtott kosár- és alkarérintés
  • társ/társak által különböző távolságból, sebességgel, ívvel dobott labda meg-/visszajátszása kosár- és alkarérintéssel
  • két vagy több játékos folyamatos labdatovábbítása egymás között
  • különböző irányokból, sebességgel, ívvel érkező labda továbbítása előre és hátra
  • komplex gyakorlatok két térfélen, változó területméret, létszám, hálómagasság alkalmazásával

Példák:

  • A röplabda levegőben tartása kosárérintéssel karikában/zsámolyon/szőnyegen állva, minden feljátszásnál egy újabb gyümölcsöt/állatot/virágot kell mondani ismétlés nélkül.
  • Röplabda levegőben tartása oly módon, hogy egy kosárérintés után egy „nem röplabdás érintés” (fejjel, combbal, lábbal, vállal) használatával kell feljátszani a labdát.
  • Labda folyamatos magasban tartása váltva kosárérintéssel – fejeléssel vagy kosárérintéssel – alkarérintéssel, kosárérintéssel – fejeléssel – kosárérintéssel – alkarérintéssel.
  • A párok egy labdát tartanak a levegőben kosárérintéssel, miközben egy másik labdát egymásnak dobnak pattintott átadással.
  • Három tanuló áll egy vonalban. A két külső egymással szemben, a harmadik köztük helyezkedik el, ahhoz a társához közelebb, akinek háttal áll. A szemből érkező labdát kosárérintéssel kell továbbítani a háta mögött álló társnak, majd előre futva, felé fordulva folytatni a gyakorlatot, a labdát folyamatosan a levegőben tartva.
  • Három tanuló áll egy vonalban. A két külső egymással szemben, a harmadik köztük helyezkedik el. Az egyik szélső tanuló indítja a labdát, kosárérintéssel középen álló társának passzolja. Középen álló társa visszapasszolja a labdát, majd 180 fokos fordulatot végez. A szélen lévő társ a túlsó szélre passzolja a labdát, ahol az előzőeknek megfelelően folytatódik a gyakorlat.

 

 

Változat: A középen álló tanuló nem passzolja vissza a labdát annak a játékosnak, akitől ezt kapta, hanem hátrapasszolja, majd 180°-os fordulatot végez.

Változatok:

Az összes gyakorlat elvégezhető alkarérintéssel is, vagy úgy, hogy meghatározzuk, hogy bejátszani csak alkarral, támadni és feladni csak kosárral lehet.