You are not authorized to access that location.

Egyéni labdás ügyességfejlesztés

ADATLAP
Játék neve: Egyéni labdás ügyességfejlesztés
Javasolt korosztály: 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök:
  • Alapvető mozgásformák - manipulatív mozgások
  • Alapvető mozgásformák - helyzetváltoztató mozgások
  • Alapvető mozgásformák - helyváltoztató mozgások
  • Sportági előkészítő feladatok, játékok
  • Sportági feladatok, játékok
Alapvető mozgásformák - manipulatív mozgások: kézzel végzett feladatok
Sportági feladatok, játékok: Röplabda
Sportági előkészítő feladatok, játékok: Technikai
Kapcsolódó mozgáskoncepció:
  • Saját testtel kapcsolatos tudatosság
  • Térbeli tudatosság
  • Energiabefektetés tudatossága
  • Kapcsolat az eszközzel
Helyszín: Tornaterem / szabadtér
Létszám:
  • Osztályszintű
  • Egyéni
Eszközigény: labda
Tantárgyi kapcsolódások: Természetismeret / természettudomány
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
Játék típusa: feladatjáték, játékos feladatok
Technikai / készség nehézség: Alacsony figyelmi kapacitású
Taktikai nehézség: Egyszerű előkészítő játékok, feladatok

 

  • helyváltoztató mozgásformák különböző felületeken az egyensúly megtartásával, közben labdás technikai elemek végrehajtásával
  • különböző irányból, magasságban és sebességgel érkező labda elkapása egy és két kézzel
  • reagálás- és mozdulatgyorsaságot fejlesztő gyakorlatok különböző eszközökkel
  • egyéb labda (pl. kosárlabda, fitball, röplabda) segítségével röplabda levegőben tartása
  • feladatok végrehajtása két labdával

Példák:

  1. Kreatív labdás gyakorlatok

Helyezzünk ki a teremben elszórva 4 féle, különböző anyagú, súlyú, méretű, keménységű labdát egyenlő számban, annyit, hogy az összes tanulónknak jusson. Jelzésre minden tanuló vegyen fel egy labdát! A csoportalakítás úgy történjen, hogy akiknél ugyanolyan labda van, ők alkossanak egy csoportot. A csoportok kézfogással alkossanak kört, majd mindenki lépjen hátra egy lépést.

  • A csoport minden tagja mutasson egy-egy labdás ügyességfejlesztő gyakorlatot a társaknak!
  • Minden csoport válasszon a saját feladatai közül egyet-egyet, amelyet a másik labdás csoportnak is el kell végeznie a saját labdájával!

„Próbáljatok olyan feladatot kitalálni, amit a másik labdával nehezebb megcsinálni!”

  1. Egyéni, labdás ügyességfejlesztő gyakorlatok
  • labda feldobása, majd átbújás a felpattanó labda alatt a lehető legtöbbször
  • ülésben labda feldobása és elkapása a talajra érkezés pillanatában
  • alapállásban a labda feldobása és elkapása
  • labdafeldobás, majd 360 fokos fordulat után labdaelkapás
  • labda feldobása, 1 taps és elkapás fej fölött, majd ugyanez 2-3, ill. több tapssal
  • fekvőtámaszban, hason fekve, hanyatt fekvésben, törökülésben, nyújtott ülésben folyamatos labdavezetés
  • labdafeldobás, leguggolás, talajérintéssel felállni és elkapni
  • labdafeldobás után hanyatt vagy hason fekvés, majd egy pattanás után a labda elkapása
  • két röplabda dobásokkal történő folyamatos levegőben tartása (egy és két kézzel végezve)
  • röplabdával helyben labdavezetés, teniszlabdával labda feldobása és elkapása
  • labdavezetés helyben két kézzel, két különböző labdával
  • labda feljátszása kosárérintéssel, hanyattfekvés (változatok: hason fekvés, ülés stb.), majd felpattanó labda ismételt feljátszása
  • ugyanez alkarérintéssel
  • A tanuló feláll az oldalvonalra, kosárérintéssel a pálya közepe felé passzolja a labdát (magasan, hogy legyen ideje a labda alá kerülni), majd a saját maga által passzolt labda mögé fut, és (egy korrigáló érintést követően) az ellenkező irányba passzolja a labdát. A feladat mindaddig folytatódik, amíg a tanuló a saját labdáját utol tudja érni és képes megfelelően passzolni.
  • A tanuló kinéz magának egy vonalat a röplabdapályán. Feje fölé játssza (kosár- vagy alkarérintéssel) a labdát. Kilép a labda alól jobbra, megérinti kb. 2-3 méterre a kiinduló helyzettől a talajt, majd a talajról felpattanó labdát újra feljátssza, és balra végez helyváltoztató mozgást talajérintéssel.
  • Fenti feladat változata: az oldalmozgás helyett hason fekvés/hanyattfekvés/guggolás, 180 vagy 360°-os fordulat.

Változatok:

  • A felsorolt gyakorlatokat elvégezhetjük szabadban is füves pályán, vagy homokban is. (Ha nem áll rendelkezésünkre strandröplabdapálya, a távolugró gödör is megfelelő lehet.)
  • Használhatunk nehezített körülményeket is, pl. tornaszőnyeget, zsámolyt, padot stb., amiről a gyakorlat végzése közben nem léphetnek le.