A kiegészítő kerettanterv szerkezetét követve először az 5–6. osztályosok feltételezett előzetes tudását, az előző években elsajátított röplabda-mozgásanyaghoz kapcsolható elméleti és gyakorlati ismereteket tekintsük át!
A tanulók az előző években széles körű jártasságra tettek szert az egyéni, labda nélküli, alapvetően a természetes mozgásokra alapuló mozgástevékenységekben. Így különösen a különböző irányú és sebességű futások, a futás közben végrehajtott egyszerű gyakorlatok, gyors indulások és megállások terén. Képesek egy- és kétlábas szökdeléssel folyamatos haladásra, rövidebb lendületszerzés után hosszirányú vagy függőleges el- és felugrásokra. Képesek a leérkezésnél sérülésveszélyt elkerülve ízületeket kímélő módon talajt fogni. Otthonosan mozognak természetes testhelyzetekben, kúszással, mászással, csúszással haladni sík talajon és eszközökön. Képesek kisebb lendületből vetődéseket, gördüléseket végrehajtani biztonságos körülmények között. Egyszerű gyakorlatok végzése közben képesek szóbeli utasításokat, látható jelzéseket fogadni, és azok szerint cselekedni. Egyszerű mozgások közben képesek térben és időben tájékozódni. Mozgásuk rendezett képet mutat. Ismerik a röplabda-alaphelyzetet („kistigris”).
Társas, labda nélküli mozgások esetében képesek 2 vagy több társsal közös együttműködésre az egyszerűbb feladatokkal kapcsolatos célok megvalósítása érdekében. Képesek saját mozgásuk ütemét és intenzitását célszerűen társakéhoz igazítani. Képesek egyszerűbb mozgások követésére, utánzására.
Egyéni, labdás mozgásukban képesek különböző nagyságú, anyagú, méretű, súlyú labdák terelésére, gurítására, dobására és elkapására. Képesek egy és két kézzel különböző dobásmódokkal, hajítással, vetéssel labdát különböző ívben továbbítani, és a különböző ívben kisebb vagy közepes távolságról érkező dobásokat biztosan elkapni. Dobásoknál képesek közepes pontossággal célba juttatni a labdát, labda elkapásánál képesek a labdához történő igazodásra, az érkező labda mögé helyezkedésre. A röplabda-alapérintéseket, így a kosár- és alkarérintést ismerik. Érkező labda esetén képesek az érintőfelületet célszerűen alakítani. A pontos és nem nagy sebességgel érkező labdákat képesek magabiztosan, ívesen megjátszani. Magabiztosan alkalmazzák az alsó egyenes nyitást, és képesek vele háló felett az ellenfél térfelére juttatni a labdát. Képesek felső ütő mozdulattal társ felé megjátszani a feldobott labdát.
Társas, labdával végrehajtott feladatokban két, illetve három tanuló képes együttműködő és versengő formában egyszerű labdás feladatokat közösen végezni, akár röplabda-alapérintések alkalmazásával is. Attitűdjeiket tekintve elvárás a társhoz való igazodás, a társ munkájának segítése, a hibázás lehetőségének elfogadása.
Kisjátékokban képesek térben helyezkedni, egymáshoz és a labdához igazodva mind mélységben, mind szélességben. Képesek értelmezni a játékkal kapcsolatos alapvető célokat és feladatokat. A győzelem elérése érdekében képesek társaikkal célszerűen együttműködni. A játékban el tudják fogadni a győzelem és vereség lehetőségét is. Elvárás, hogy minden játékhelyzetben a sportszerűség keretein belül maradjanak.
Kreatív játékokban törekszenek önálló feladatmegoldásokra, új lehetőségek keresésére. Képesek pedagógus segítségével két-három szempont figyelembevételével ismert játékok módosítására, vagy új játékok alkotására.
Mérkőzésjátékban a 3:3 elleni „szupermini” játék szabályait ismerik, és azokat sportszerűen betartják. A pályán képesek a védekező vagy támadó szerephez célszerűen elhelyezkedni. Képesek társaikhoz igazodni, és törekszenek velük a játék érdekében célszerűen együttműködni. Játék során törekszenek a labda célzott továbbítására. Játék közben képesek az ellenfél mozgását figyelemmel kísérni. Játékban felismerik és alkalmazkodnak a támadó, illetve védő szerepkörhöz. Társaikkal elfogadók, együttműködők és segítők.