"Röpsuli", élményközpontú foglalkozásszervezés

ADATLAP
Játék neve: "Röpsuli", élményközpontú fesztiválszervezés
Javasolt korosztály: 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök:
  • Sportági előkészítő feladatok, játékok
  • Sportági feladatok, játékok
Sportági feladatok, játékok: Röplabda
Sportági előkészítő feladatok, játékok:
  • Technikai
  • Taktikai
Kapcsolódó mozgáskoncepció:
  • Saját testtel kapcsolatos tudatosság
  • Térbeli tudatosság
  • Energiabefektetés tudatossága
  • Kapcsolat az eszközzel
  • Kapcsolat a társsal
Helyszín: Tornaterem / szabadtér
Létszám:
  • Osztályszintű
  • Csoportos / csapat
Eszközigény:
  • labda
  • egyéb koordinációt fejlesztő eszköz
  • bója
Tantárgyi kapcsolódások:
  • Magyar nyelv és irodalom
  • Természetismeret / természettudomány
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
Játék típusa:
  • feladatjáték, játékos feladatok
  • kooperációs játék
  • hálós játék
  • falas játék
  • célzó játékok
Technikai / készség nehézség: Közepes figyelmi kapacitású
Taktikai nehézség:
  • Egyszerű előkészítő játékok, feladatok
  • Összetett előkészítő játékok, feladatok
  • Kis játékok
  • Mérkőzésjáték

„Röpsuli”, élményközpontú foglalkozásszervezés

A fesztivál jellegű megvalósítás keretében a tanulók felszabadultan, élményszerű módon, a részvétel, a korábban megismert technikai és taktikai végrehajtások maximalizálása révén, több állomáshelyen, kisjátékokat és mérkőzésjátékokat is játszva tevékenykednek. A szóban forgó korosztály esetében még jellemzően a direkt tanári irányítás dominál, ez azonban nem zárja ki, hogy akár az egyes állomások felépítéséhez, a szükséges eszközök elhelyezéséhez, akár az adott állomáshely feladatának ismertetéséhez ne használhatnák feladatkártyákat. Az egyes gyakorlóhelyeken a variábilis gyakorlási formák közül a blokkosított mellett megjelenik a szeriális elrendezés. A gyakorlás során továbbra is a gyakorlaton belüli variációt alkalmazzuk, a mozgáskoncepciós rendszer egy, legfeljebb két elemének módosításával.

Példák:

Alább álljon példa a fentiek 3–4. osztályban történő megvalósítására, 6 fős csoportokkal:

1. állomás –  Saját testtel kapcsolatos és térbeli tudatosság: Ugróiskola: Koordinációs karikákból kialakított, tetszőleges alakú ugróiskolán haladnak végig a tanulók. 1× páros lábon minden karikába beleugorva; 1× páros lábon minden második karikába ugorva; 1× bal lábon minden karikába beleugorva; 1× jobb lábon minden karikába beleugorva (szeriális gyakorlás; változtatás szempontjai: saját testtel kapcsolatos tudatosság és energiabefektetéssel kapcsolatos tudatosság).

2. állomás –  Egyéni, labdás ügyességfejlesztés, röplabda-alapérintések: 5× kosárérintés fej fölé ülésben; 5× kosárérintés fej fölé térdelésben; 5× kosárérintés fej fölé féltérdelésben; 5× kosárérintés fej fölé állásban. (Blokkosított gyakorlás; változtatás szempontja: saját testtel kapcsolatos tudatosság.)

3. állomás –  Kapcsolat a társsal, társsakkal: A páros két tagjának kezében egy-egy labda van, a talajon még egy labda. A két játékos saját labdái segítségével felemeli a talajról a 3. labdát, és két meghatározott pont között áthaladnak, majd ott leteszik. Első átjutást járással – páros egyik tagja a haladás irányába, társa vele szemben (haladási iránynak háttal) halad –, másodikat járással, a páros két tagjának helycseréjével (aki előrehaladt, most hátrafelé fog, és fordítva), a harmadikat oldalirányú haladással hajtják végre, majd elölről kezdve folyamatosan megismétlik. (Szeriális gyakorlás; változtatás szempontjai: kapcsolat a társsal és térbeli tudatosság.)

4. állomás –  Kapcsolat a társsal, társsakkal: Páros két tagja felváltva játssza falra a labdát, a visszapattanó labdát egyszer hagyják a talajra esni, és egy kontrollpasszt követően újra a falra játsszák. (A gyakorlás jelen esetben véletlenszerű elrendezéshez hasonló módon megy végbe, mert előre nem kiszámítható, hogyan, milyen ívben, milyen távolságba, mekkora sebességgel fog visszapattanni a labda. Változtatás szempontja: térbeli tudatosság, energia-befektetéssel kapcsolatos tudatosság.)

5. állomás –  Kisjátékok: 2:2 elleni side-out játék (a labdamenetet nyerő csapat pályán marad, és a két tagja helyet cserél egymással, a várakozó csapat pályára lép a másik csapat helyére).

6. állomás –  Mérkőzésjátékok: 3:3 elleni játék, két térfélen.