Mérkőzésjáték

ADATLAP
Játék neve: Mérkőzésjáték
Javasolt korosztály: 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök:
  • Sportági előkészítő feladatok, játékok
  • Sportági feladatok, játékok
Sportági feladatok, játékok: Röplabda
Sportági előkészítő feladatok, játékok:
  • Technikai
  • Taktikai
Kapcsolódó mozgáskoncepció:
  • Saját testtel kapcsolatos tudatosság
  • Térbeli tudatosság
  • Energiabefektetés tudatossága
  • Kapcsolat az eszközzel
  • Kapcsolat a társsal
Helyszín: Tornaterem / szabadtér
Létszám: Csoportos / csapat
Eszközigény: labda
Tantárgyi kapcsolódások:
  • Matematika
  • Magyar nyelv és irodalom
  • Idegen nyelv
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
Játék típusa:
  • kooperációs játék
  • hálós játék
  • célzó játékok
Technikai / készség nehézség: Magas figyelmi kapacitású
Taktikai nehézség: Mérkőzésjáték

A korosztály mérkőzésjátéka a 3:3 elleni, „szupermini” játékforma. A korábbi ciklushoz képest (2:2 elleni, „manó” röplabdajáték) a játék még gyorsabbá válik, hiszen teljesen eltűnik belőle a labda megfogása, amely korábban az átjövő labda esetében megengedett volt. Ez a jellemző, kiegészülve a plusz egy játékos játékba kapcsolásával, igényli a gyorsabb helyzetfelismerést, hatványozottabban megjeleníti a röplabdázásra olyannyira jellemző időkényszer melletti mozgásvégrehajtást. A kosárérintés és az alsó nyitás mellett megjelenik a játékban új elemként az alkarérintés is, bővítve a játékhelyzetek során alkalmazható technikai repertoárt. A játékforma részletes ismertetése „A röplabdajáték felépülése különböző korosztályokban” fejezetben megtalálható, alább pedig néhány példa szerepel a módosított mérkőzésjátékokra:

  • 3:3 elleni „szupermini” játék, a labda átjátszása után a két szélső játékos a középvonalhoz, a középső játékos az alapvonalhoz fut és megérinti azt, majd visszafutnak a helyükre. Kötelező kijátszani a 3 érintést. Változata lehet, ha a labda átjátszása után minden játékos az alap- és középvonal közül a tőle távolabbihoz fut.
  • 3:3 elleni „szupermini” játék, a labda átjátszása után a játékosok a forgásszabálynak megfelelően egy pozícióval tovább forognak. Kötelező kijátszani a 3 érintést.
  • 3:3 elleni „szupermini” játék a pontszámítás megváltoztatásával: a középső játékos kosárérintéssel történő feladásából, kosárérintéssel végrehajtott támadóérintéssel szerzett pont duplán számít.
  • 3:3 elleni „szupermini” játék a három érintés kötött sorrendben történő megjátszásával: a feladó a labdát a másik játékostársának adja fel, mint akitől a bejátszás érkezett hozzá.
  • 3:3 elleni „szupermini” játék a labdamenet kezdési módjának változtatásával: a nyitóérintés helyett a tanár labdabedobásával veszi kezdetét a labdamenet.