Lepedős játékok

ADATLAP
Játék neve: Lepedős játékok
Javasolt korosztály: 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök:
  • Alapvető mozgásformák - helyzetváltoztató mozgások
  • Alapvető mozgásformák - helyváltoztató mozgások
  • Sportági előkészítő feladatok, játékok
Alapvető mozgásformák - manipulatív mozgások: kézzel végzett feladatok
Alapvető mozgásformák - helyzetváltoztató mozgások: Egyensúlyozások
Sportági feladatok, játékok:
  • Labdarúgás
  • Kosárlabda
  • Kézilabda
  • Röplabda
  • Atlétika
Kapcsolódó mozgáskoncepció:
  • Térbeli tudatosság
  • Energiabefektetés tudatossága
  • Kapcsolat a társsal
Helyszín:
  • Tornaterem / szabadtér
  • Alternatív helyszínek (tanterem, folyosó, stb.)
Létszám:
  • Osztályszintű
  • Csoportos / csapat
Eszközigény: egyéb koordinációt fejlesztő eszköz
Tantárgyi kapcsolódások: Természetismeret / természettudomány
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
Játék típusa:
  • feladatjáték, játékos feladatok
  • kooperációs játék
Technikai / készség nehézség: Alacsony figyelmi kapacitású
Taktikai nehézség: Egyszerű előkészítő játékok, feladatok

 

A tanulók 6–12 fős csoportokban egy kb 3 × 3 méteres lepedő sarkait, oldalait megfogva körbeállják azt, így játszanak.

  • Háborgó tenger: A tanulók a lepedőt a karjaik mozgatásával folyamatosan hullámoztatják, a tanár által meghatározott „viharerősség” alapján (gyenge szellő = kis mozgatás; heves vihar = erőteljes, gyors mozgatás).
  • Hullám: A tanulók guggolásban fogják a lepedőt. Meghatározott tanulóval kezdve a játékosok egymás után gyorsan állásba emelkednek, a lepedő szélét fogva karjukat a magasba lendítik, majd újra leguggolnak.
  • Gomba: A tanulók a lepedőt a magasba lendítik, majd leguggolva a széleit a talajra szorítják, ezzel „gomba kalapját” formázva.
  • Hegymászás: A tanulók a lepedőt a magasba lendítik, majd leguggolva a széleit a talajra szorítják, ez a hegy. Ezután négykézláb a „hegy tetejére” másznak.
  • Szívverés: A tanulók a lepedőt a magasba lendítik és előrelépnek egy lépést, majd hátralépnek és a karjukat mélytartásba lendítve a lepedőt kifeszítik, ezzel imitálva a szív működését.
  • Át a gomba alatt: A tanulók a lepedőt a magasba lendítik, majd meghatározott szempont szerinti tanulók (csak a fiúk; csak a lányok; akiknek színes a cipőjük stb.) átfutnak alatta, és egy szabad helyre állva ismét megfogják a lepedő szélét.
  • Rabló–pandúr: Két játékos kivételével a tanulók körbeállva fogják a lepedő szélét. A kijelölt két játékos közül az egyik a fogó (pandúr), másik a menekülő (rabló). A fogó üldözi a menekülőt, aki a lepedő körül, de a lepedő alatt is menekülhet. A lepedőt tartó társak a lepedő szélének megemelésével „kaput” nyithatnak az átfutáshoz az üldözőnek és a menekülőnek, de be is zárhatják a kaput. Megfogás esetén azonnal szerepcserével folytatódik a játék.