Az utolsó fejezetben rátérünk a fesztivál jellegű foglalkozás meghatározására, tartalmaira, előnyeire és hátrányaira. Áttekintjük a szervezéssel kapcsolatos szempontokat.
A röplabda-specifikus fesztivál legfőbb célja, hogy a játékokon, játékos feladatokon keresztül minél több gyermek fedezhesse fel a röplabdázás élményét, és tanulja meg a játék alapjait, hogy a későbbiekben a szabadidős vagy a versenyszerű röplabdázásban is örömét lelje. A fesztivál további célja, hogy a részt vevő tanulók változatos környezetben, játékos formában gyakorolják a röplabdázás technikai és taktikai elemeit, lehetővé téve közben, hogy minden tanuló sikeresnek és kompetensnek érezhesse magát. A fesztivál során a pozitív játékélmény megszerzésére helyezzük a hangsúlyt, amely érdekében az alábbi szempontoknak kívánunk, megfelelni:
A fesztivál állomáshelyeinek kialakításánál az alábbi szempontokat vegyük figyelembe:
A fesztivál jellegű órákon a játék domináljon! Azokon az állomásokon, amelyeken mérkőzés szerepel, nincs szükség a hibák javítására, hagyjuk a gyerekeket szabadon játszani!
A gyerekek sokszor teljesen másként gondolnak egy-egy játékhelyzetre ott a pályán, játék közben, mint mi a pályán kívülről. Engedjük nekik a szabad döntéseket, a próbálkozásokat, így tudnak nagy játéktapasztalatot szerezni!
Szabad játék közben csak a röplabda legegyszerűbb alapszabályait tartassuk be!
Játék közben biztassuk a gyerekeket arra, hogy bátran hajtsák végre azokat a mozdulatokat, amelyeket kigondoltak! A gyerekek a megoldások sikerességéről szerzett tapasztalataik alapján fognak tudni tanulni.
A fesztivál típusú foglalkozásokon egy időben, több helyszínen, többféle gyakorlási- és játéklehetőséget biztosítunk a tanulók számára.
Előnyei
A fesztiválok tartalmát a korábban megismert technikai és taktikai ismeretek, ügyességfejlesztő feladatok, kisjátékok, kreatív játékok és mérkőzésjátékok tartalmaiból állítjuk össze. A grassroots filozófia szerint fontos, hogy minden tanulónak azonos mennyiségű idő álljon a rendelkezésére a tanulás során, illetve minden tanuló minden helyzetben kipróbálhassa magát. Ennek érdekében a tanév során több, fesztivál jellegű foglalkozást szükséges megszervezni. Ezeken a foglalkozásokon élményszerű, kontrollált, több állomáson egy időben zajló gyakorlásban, játékos feladatokban, játékokban vesznek részt a tanulók.
A foglalkozások sokféle környezetben megvalósíthatók lányok és fiúk közös részvételével is. Méretüket és időtartamukat a gyerekek számától és a rendelkezésre álló infrastruktúrától függően lehet meghatározni.
A pályák (kisjátékok) és a műhelyek (technikai gyakorlatok) számát a részt vevő gyerekek számától és a gyerekek képzettségi szintjétől függően lehet meghatározni.
Alapvető elvárások a fesztiválfoglalkozásokkal szemben
Nehézségek lehetnek
A szervezés a tervezéssel indul. Tudjuk azt, hogy mekkora létszámban lesznek jelen a foglalkozáson a tanulók, és mekkora terület áll rendelkezésünkre. A gyerekek tudásszintje és az elérni kívánt cél is befolyásolja a tervezést. A kialakított csoportok ideálisan 4–6 főből állnak. Így a műhelyállomásokon és a kisjátékállomásokon is ilyen létszámmal kell számolni a feladat megtervezésénél.
Az elérni kívánt cél lehetőleg kicsivel legyen magasabb a gyerekek tudásszintjénél, mert az még motiválja őket az elsajátítás lehetősége miatt, kihívásnak tekintik, ezáltal a feladat nem lesz unalmas, illetve megvalósíthatatlanul nehéz. A feladatokat úgy válasszuk meg, hogy a tanulók tudjanak választani kihívást jelentő, de megvalósítható feladatrészt, feladatot.
A rendelkezésünkre álló eszközökkel színesebbé tudjuk tenni a foglalkozást, illetve segíteni tudjuk a kívánt cél elérését. Az eszközöknél figyeljünk arra, hogy azok balesetmentesen használhatóak legyenek. Csak annyi eszközt használjunk, amennyi feltétlenül szükséges, mert a túlzsúfolt tér elveheti a játék örömét.
A szervezés függ
A szervezés főbb feladatai