5.2. Az egészségtudatos magatartás kialakítása során elsajátítandó tudás-, képesség- és attitűdeleme


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Feljesztési terület: Harmadik fejlesztési terület: Egészségtudatos magatartás
Könyv címe: EGÉSZSÉG- ÉS SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ KÉZIKÖNYV AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSHEZ

5.2. Az egészségtudatos magatartás kialakítása során elsajátítandó tudás-, képesség- és attitűdeleme


A tanuló tudása

  • Ismeri a testrészeit, a helyes testtartást, valamint elemi szinten a keringés és a nagyizmok működését.
  • Képes a mozgás által megjeleníteni az érzelmeit.
  • Ismeri a természeti környezet (például levegő, napfény) hatását a közérzetére, a testi, lelki egészségi állapotára.

A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás

  • Megérti a helyes táplálkozás (étkezés, folyadékbevitel), az étkezési szokások egészséget befolyásoló hatását.
  • Megérti a helyes testtartás jelentőségét, tanári segítséggel képes a helyes testtartás kialakítására.
  • Megérti a természeti környezet hatását egészségi állapotára, képes önállóan, megfelelő módon felöltözni.
  • Képes az alapvető relaxációs gyakorlatokat tanári irányítással végrehajtani.
  • Az egészségmagatartással kapcsolatos ismeretei és tapasztalatai alapján képes az egészséges és egészségtelen szokásokat megkülönböztetni.
  • Képes az alapvető relaxációs gyakorlatokat tanári irányítással végrehajtani.
  • Képes mozgását és akaratát gátolni, valamint képes a késleltetésre, egyszerűbben mondva tud reakciói előtt „tízig számolni”.

 


A tanulói attitűdök

  • Törekszik a helyes testtartás tudatos kialakítására, valamint a tanultaknak megfelelően felöltözni.
  • Az egészséggel kapcsolatos kérdésekben a tanult fogalmakat használva kommunikál családjával.
  • Érti, miért fontos az egészségtudatos magatartás, és ezek ismeretében tud negatív és pozitív példákat felsorolni.

 


A tanuló tudása

  • Ismeri az alapvető, egészséget befolyásoló tényezők mérési eljárásait.
  • Ismeri a sportági, edzéselméleti, pszichológiai területek alapvető ismereteit.
  • Ismeri az alapvető stresszkezelési eljárásokat.
  • Ismeri a gerincvédelem iskolai és egyéb alkalmazásának okait, az eljárások lényegét.

 


A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás

  • Képes öntevékenyen, részben tanári irányítással az egészséget befolyásoló tényezők monitorozására.
  • Képes – főként tanári irányítással – az alapvető sportági ismeretek (például edzéselmélet) alkalmazására.
  • Képes öntevékenyen, részben tanári irányítással az alapvető stresszkezelési eljárások alkalmazására.
  • Önállóan és tudatosan hajtja végre a testmozgás folyamatának egyes szerkezeti elemeit.
  • Képes felismerni a mozgás jelentőségét a belső feszültségek oldásában.
  • Képes érzelmeit szabályozni, képes saját maga agresszív magatartását szabályozni.

 


A tanulói attitűdök

  • Öntevékenyen törekszik az egészséget befolyásoló tényezők monitorozására.
  • Törekszik az alapvető sportági ismeretek (például edzéselmélet) alkalmazására.
  • Öntevékenyen törekszik az alapvető stresszkezelési eljárások alkalmazására.

 


A tanuló tudása

  • Ismeri és érti, hogy a mozgás és a táplálkozás együttesen befolyásolják az optimális testsúlyt.
  • Ismeri az egészséget veszélyeztető hatásokat, különös tekintettel a kardiovaszkuláris, a mozgató- és támasztórendszer tekintetében.

A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás

  • Képes a serdülőkor specifikus feszültségeinek és érzelmi hullámzásainak felismerésére, valamint a testmozgás általi feloldására.
  • Képes érvelni az egészségtudatos magatartásformák mellett.
  • Képes a generáció káros szenvedélyeinek ellenállni, és gyakorlatban is alkalmazza az eredményes ellenálláshoz szükséges ún. megküzdési technikákat.
  • Kerüli az egészséget veszélyeztető hatásokat, megelőző eljárások alkalmazására képes, különös tekintettel a kardiovaszkuláris, a mozgató- és támasztórendszer védelmére.

 


A tanulói attitűdök

  • Az egészségmagatartással kapcsolatos ismeretei megalapozzák az egészségtudatosságra jellemző választásait.
  • A prevenciós szempontokat szem előtt tartva tervezi és valósítja meg egészségfejlesztő mozgásprogramját.
  • Önállóan alkalmazza az egészségtudatos magatartás elveit, eljárásait minden élettevékenységben.
  • Belső igényévé válik az egészségtudatos életvezetésre való törekvés.
  • Az egészséget mint értéket képviseli társai körében.