Harmadik fejlesztési terület: Egészségtudatos magatartás
Könyv címe:
EGÉSZSÉG- ÉS SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ KÉZIKÖNYV AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSHEZ
5.2. Az egészségtudatos magatartás kialakítása során elsajátítandó tudás-, képesség- és attitűdeleme
A tanuló tudása
Ismeri a testrészeit, a helyes testtartást, valamint elemi szinten a keringés és a nagyizmok működését.
Képes a mozgás által megjeleníteni az érzelmeit.
Ismeri a természeti környezet (például levegő, napfény) hatását a közérzetére, a testi, lelki egészségi állapotára.
A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás
Megérti a helyes táplálkozás (étkezés, folyadékbevitel), az étkezési szokások egészséget befolyásoló hatását.
Megérti a helyes testtartás jelentőségét, tanári segítséggel képes a helyes testtartás kialakítására.
Megérti a természeti környezet hatását egészségi állapotára, képes önállóan, megfelelő módon felöltözni.
Képes az alapvető relaxációs gyakorlatokat tanári irányítással végrehajtani.
Az egészségmagatartással kapcsolatos ismeretei és tapasztalatai alapján képes az egészséges és egészségtelen szokásokat megkülönböztetni.
Képes az alapvető relaxációs gyakorlatokat tanári irányítással végrehajtani.
Képes mozgását és akaratát gátolni, valamint képes a késleltetésre, egyszerűbben mondva tud reakciói előtt „tízig számolni”.
A tanulói attitűdök
Törekszik a helyes testtartás tudatos kialakítására, valamint a tanultaknak megfelelően felöltözni.
Az egészséggel kapcsolatos kérdésekben a tanult fogalmakat használva kommunikál családjával.
Érti, miért fontos az egészségtudatos magatartás, és ezek ismeretében tud negatív és pozitív példákat felsorolni.
A tanuló tudása
Ismeri az alapvető, egészséget befolyásoló tényezők mérési eljárásait.
Ismeri a sportági, edzéselméleti, pszichológiai területek alapvető ismereteit.
Ismeri az alapvető stresszkezelési eljárásokat.
Ismeri a gerincvédelem iskolai és egyéb alkalmazásának okait, az eljárások lényegét.
A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás
Képes öntevékenyen, részben tanári irányítással az egészséget befolyásoló tényezők monitorozására.
Képes – főként tanári irányítással – az alapvető sportági ismeretek (például edzéselmélet) alkalmazására.
Képes öntevékenyen, részben tanári irányítással az alapvető stresszkezelési eljárások alkalmazására.
Önállóan és tudatosan hajtja végre a testmozgás folyamatának egyes szerkezeti elemeit.
Képes felismerni a mozgás jelentőségét a belső feszültségek oldásában.
Képes érzelmeit szabályozni, képes saját maga agresszív magatartását szabályozni.
A tanulói attitűdök
Öntevékenyen törekszik az egészséget befolyásoló tényezők monitorozására.
Törekszik az alapvető sportági ismeretek (például edzéselmélet) alkalmazására.
Öntevékenyen törekszik az alapvető stresszkezelési eljárások alkalmazására.
A tanuló tudása
Ismeri és érti, hogy a mozgás és a táplálkozás együttesen befolyásolják az optimális testsúlyt.
Ismeri az egészséget veszélyeztető hatásokat, különös tekintettel a kardiovaszkuláris, a mozgató- és támasztórendszer tekintetében.
A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás
Képes a serdülőkor specifikus feszültségeinek és érzelmi hullámzásainak felismerésére, valamint a testmozgás általi feloldására.
Képes érvelni az egészségtudatos magatartásformák mellett.
Képes a generáció káros szenvedélyeinek ellenállni, és gyakorlatban is alkalmazza az eredményes ellenálláshoz szükséges ún. megküzdési technikákat.
Kerüli az egészséget veszélyeztető hatásokat, megelőző eljárások alkalmazására képes, különös tekintettel a kardiovaszkuláris, a mozgató- és támasztórendszer védelmére.
A tanulói attitűdök
Az egészségmagatartással kapcsolatos ismeretei megalapozzák az egészségtudatosságra jellemző választásait.
A prevenciós szempontokat szem előtt tartva tervezi és valósítja meg egészségfejlesztő mozgásprogramját.
Önállóan alkalmazza az egészségtudatos magatartás elveit, eljárásait minden élettevékenységben.
Belső igényévé válik az egészségtudatos életvezetésre való törekvés.
Az egészséget mint értéket képviseli társai körében.