Tekeredik a kígyó

ADATLAP
Játék neve: Tekeredik a kígyó
Javasolt korosztály:
  • Óvoda -2. évfolyam
  • 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök: Alapvető mozgásformák - helyváltoztató mozgások
Kapcsolódó mozgáskoncepció: Térbeli tudatosság
Helyszín:
  • Tornaterem / szabadtér
  • Alternatív helyszínek (tanterem, folyosó, stb.)
Létszám: Csoportos / csapat
Eszközigény: eszköz nélküli
Tantárgyi kapcsolódások: Természetismeret / természettudomány
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
Játék típusa:
  • szerepjáték
  • népi játékok

 

TELJES OSZTÁLLYAL VAGY

KISEBB CSOPORTOKBAN 

Ebben a népi játékban fogjuk meg egymás kezét! Kezdjük el együtt énekelni, hogy:

„Tekeredik a kígyó,

rétes akar lenni.

Tekeredik a rétes,

kígyó akar lenni.”

Vajon mit kell tennie a csoportvezetőnek, mit gondoltok? Igen, csigavonalban haladva vezetni a többieket. Ha azonban teljesen körülzárták, akkor meg kell állnia, és a csoport utolsó tagjának kel átvennie a vezető szerepet. Ha újra az elsőre kerül a sor, akkor a kitekeredés után a csoport végére megy, így mindenki lesz első és utolsó.

Variációk

  • A vezetőt a csoport egyes tagjai kézemeléssel segíthetik abban, hogy ne záródjon le a mozgás. Ekkor a csoportvezető áthalad a kézzel formált kapu alatt, és viszi tovább a többieket is.

Mozgás cikcakkvonalban, hullámvonalban

Az egyenes vonalú mozgások irányváltoztatással történő összekötése sokféle cikcakk-mozgásútvonalat hozhat létre. Több körív összekapcsolása pedig hullámvonalat.

A cikcakkvonalban történő mozgásokhoz minden esetben valamilyen kitámasztásra és irányváltásra is szükség van, amit érdemes ezzel együtt gyakorolni.

A hullámvonalban történő mozgás esetében nincs érzékelhető kitámasztás és éles irányváltás.

ÚTVONALAK EGY IDŐBEN

KÖTÖTT MOZGÁSÚTVONALON 

A 24. ábrán látható pályaberendezés a különböző mozgásútvonalak érzékelésével összekötött mozgásos feladatokra kínál lehetőséget. Az 1. pálya bójákkal meghatározott cikcakkútvonal. A 2. pálya hulahoppkarikákkal meghatározott hullámútvonal. A 3. pálya egy szűk szlalompálya (cikcakk), míg a 4. pálya egyenes vonalon történő végrehajtást kíván. A pályákon történő gyakorlatok természetesen a gyakorlottsághoz igazítottan bármik lehetnek.

Ezeken a mozgásútvonalakon bármilyen mozgás megvalósítható, amelyet sokféle variációban javaslunk gyakorolni.