Autókormány

ADATLAP
Játék neve: Autókormány
Javasolt korosztály:
  • Óvoda -2. évfolyam
  • 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök: Alapvető mozgásformák - helyváltoztató mozgások
Kapcsolódó mozgáskoncepció: Térbeli tudatosság
Helyszín: Tornaterem / szabadtér
Létszám: Osztályszintű
Eszközigény:
  • labda
  • babzsák, léggömb
  • kötél, karika
Tantárgyi kapcsolódások:
  • Magyar nyelv és irodalom
  • Történelem / társadalomtudomány
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
Játék típusa: feladatjáték, játékos feladatok

 

KÖTETLEN MOZGÁSSAL 

Előkészületek

  • A következő játékhoz minden gyermek kapjon egy babzsákot vagy hulahoppkarikát, esetleg labdát.

Üljetek le elém! Képzeljétek el, hogy az autótok kormánykerekét fogjátok!

Mindenki válasszon magának egy autómárkát! Ki mit választott? … Milyen sebességgel mehetnek az autók a városban? …Igen 50-nel. Lassan indulhatnak szabadon az autók, de csak 50-nel, sétálva, mint a városban.

Én leszek a rendőr, aki irányítja a forgalmat, ezért mondani fogom, hogy éppen merre kell kanyarodni. Arra nagyon vigyázzanak a sofőrök, nehogy ütközzenek, mert összetörik az autójuk! (TAPS) Balra, jobbra, előre, hátra…

Variációk

  • A játékot nehezíthetjük azzal, hogy beépítjük a STOP és START jelzést, amivel már hat különböző jelre kell figyelni.
  • Az irányváltoztatásokat kérhetjük a gyerekek által hozott szabad döntések alapján (mikor merre fordul).
  • Az irányváltások előtt a kezükkel indexelhetnek (apró kézmozdulatokkal).
  • Az irányváltások előtt be kell mondaniuk maguknak hangosan, hogy merre kanyarodnak.
  • A szóbeli jelek helyett használhatunk kézjeleket, táblákat, hangjeleket az irányok és a sebességek meghatározásához.
  • A sebességeknél megtaníthatjuk, hogy milyen sebesség tartozik a lakott területekhez (városhoz/faluhoz), országúthoz, autóúthoz, autópályához. Ezek a variációk párhuzamosan már az erőfeszítés (energiabefektetés) tudatosításának játékos feladatai is lehetnek.
  • Tovább nehezíthetjük a játékot a jelek és hangok együttes használatával.
  • Játék közben használhatunk különböző ritmusú zenét, amely ritmus gyorsaságának megfelelően kell az autóknak haladniuk.
  • A mozgásokat végezhetjük párban és/vagy csoportban, így „pótkocsikat”, illetve vonatokat alkotva (csípő, kéz, vállfogással stb.). Ilyenkor a mozgáskapcsolatok témakörből a vezető-követő mozgáskapcsolatról is gyűjthetnek információt a gyermekek.