Területkereső futás tapssal

ADATLAP
Játék neve: Területkereső futás tapssal
Javasolt korosztály:
  • Óvoda -2. évfolyam
  • 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök: Alapvető mozgásformák - helyváltoztató mozgások
Kapcsolódó mozgáskoncepció: Térbeli tudatosság
Helyszín: Tornaterem / szabadtér
Létszám: Osztályszintű
Eszközigény: eszköz nélküli
Tantárgyi kapcsolódások: Magyar nyelv és irodalom
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
Játék típusa: feladatjáték, játékos feladatok

 

KÖTETLEN MOZGÁSSAL 

Ebben a feladatban – az előbbi játékhoz hasonlóan – lassan fussatok keresztül-kasul a területen! Futás közben keressetek magatoknak mindig üres területeket! Ha sikerül, akkor ugorjatok be a területre, és tapsoljatok egy nagyot! Amikor úgy látjátok, hogy van kellő hely körülöttetek, akkor használjátok ki!

Módszertani javaslat

  • Ha lassú mozgások közben biztonságosan, egymás zavarása nélkül tudnak haladni a gyerekek, akkor érdemes nehezíteni a feladatokon. A nehezítés történhet a sebesség növelésével, a mozgásforma változtatásával (például szökdelés, oldalazva haladás), irányváltoztatással valamilyen jelre, zavaró eszközök szétszórásával, párban vagy csoportban mozogva, eszköz felhasználásával, valamint a terület szűkítésével, több terület közötti mozgással. Ezek a variációk már az erőfeszítés tudatosításának játékos feladatai is lehetnek.

Variációk

  • Növelhető a választott helyváltoztató mozgás sebessége, a kijelölt terület mérete, bekapcsolhatók „védett” területek, ahova nem szabad belépni.
  • Variálható a taps, vagyis az üres területre érkezés jelzése.

 

Ki az, aki ismeri a Fortnite nevű játékot? Mi az, ami a játékban nehezíti a játékosok dolgát? (Várt válasz: A vihar, amely egyre szűkíti a játékterületet.)

Miközben lassan futtok a területen egymás zavarása és ütközés nélkül, én folyamatosan szűkíteni fogom a játékteret úgy, ahogy a Fortnite-ban a vihar. Jól figyeljetek, hogy a játéktérről ne lépjetek ki, és kerüljétek el az ütközést! Vajon hogyan kell majd mozognotok? (Igen, lassított mozgással, több irányváltoztatással.)

Módszertani javaslat

  • Játékvezetőként az a feladatunk, hogy ez egyik sarokból indulva folyamatosan és lépésenként szűkítsük a teret. Érdemes a kar meghosszabbítására műanyag rudat vagy karikát használni. Ahogy a tér csökken, tudatosítsuk a gyerekekben, hogy a sebességüknek is csökkennie kell, hiszen csak így tudják a játékot ütközés nélkül játszani! Végül egy optimálisan szűk területen megy tovább a feladatsor, ahol még éppen lehetséges az ütközés nélküli haladás.

Variációk

  • Változtassuk a mozgásformákat!
  • Alakítsunk ki párokat, hármasokat, akik követik egymást!

 

 

KÉT CSOPORTBAN 

Most képzeljétek el, hogy egy városban vagyunk!

Az egyik csoportot kinevezem épületeknek, akik akadályozni fogják a másik csoportot, vagyis az autók forgalmát. Az épületek maradjanak mozdulatlanok, nem mozdulhatnak el a helyükről! Keressen magának minden épület egy helyet a városban most! TAPS.

Az autós csoport feladata pedig, hogy a szűk utcákon ütközés nélkül kerülgessék egymást. (Körülbelül egypercenként történjen szerepcsere a két csoport között.) Ha véletlenül egy autó karambolozik egy épülettel, akkor cseréljenek szerepet!

Variációk

  • Csökkenthető a szerepcsere közti idő, amivel fokozódik a figyelmi terhelés.
  • Növelhető az autók sebessége.

 

KÉT CSOPORTBAN EGYMÁSSAL SZEMBEN 

Egymással szembe fordulva sorakozzon fel a két csapat a játéktér két szemben lévő oldalán (alap- vagy oldalvonal, ha jelölve van)!

Képzeljétek el, hogy a városban minden jelzőlámpa sárgán villog, ezért minden autó egyszerre akar egy híd túloldalára menni (pl. Budáról Pestre)! Tapsra, lassan haladva induljatok el egymással szemben úgy, hogy maradjatok közel egyvonalban! Úgy kell elhaladnotok egymás mellett, hogy ne legyen ütközés! A fésű fogai között is így haladnak keresztül a hajszálak. Elérve a játéktér túlsó oldalát, forduljatok ismét a másik csoporttal szembe, és jelre indulhat a feladat újra! Aki véletlenül ütközik, az nem jut át a hídon, hanem újra kell próbálkoznia a következő körben.

Variációk

  • Nehezíthetjük a feladatot, ha időben eltolva indítjuk egymással szemben a két csapatot.