Oldalvonalas játékok

ADATLAP
Játék neve: Oldalvonalas játékok
Javasolt korosztály:
  • 3-6.évfolyam
  • 7-12. évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök: Sportági feladatok, játékok
Sportági feladatok, játékok:
  • Labdarúgás
  • Kosárlabda
  • Kézilabda
Sportági előkészítő feladatok, játékok: Taktikai
Kapcsolódó mozgáskoncepció:
  • Saját testtel kapcsolatos tudatosság
  • Térbeli tudatosság
  • Energiabefektetés tudatossága
  • Kapcsolat az eszközzel
  • Kapcsolat a társsal
Helyszín: Tornaterem / szabadtér
Létszám: Csoportos / csapat
Eszközigény: labda
Fejlesztési terület:
  • széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
  • egyéni és szociális készségek, felelősségvállalás
  • önálló, konstruktív, problémamegoldó gondolkodás
Játék típusa:
  • kooperációs játék
  • inváziós játék
Technikai / készség nehézség: Magas figyelmi kapacitású
Taktikai nehézség: Összetett előkészítő játékok, feladatok

Oldalvonalas játék (ábra)

 Oldalvonalas játék (ábra)

Oldalvonalas játékok

Létszám: 8-10 fő/csapat
Terület: teljes játéktér
Eszköz: 1-1 célfelület és 1 labda a 2 csapat számára


A csapatokat két csoportra osztjuk, egy-egy csoport (mezőnytanulók) a pályán helyezkedik el, míg a másik
két csoport egy-egy oldalvonal (esetleg az alapvonal) mentén. A mezőnytanulók a kiválasztott sportág szabályai szerint elkezdik a játékot. A játék során a pályán lévő tanulóknak lehetőségük van az oldalvonal mellett álló csapattársaknak passzolni a labdát, ezzel segítve az emberfölényes helyzet kialakítását. Az oldalvonalon kívül/kívülről azonban:
–– az ellenfél tanulója nem szerezhet labdát,
–– az oldalvonalas tanulók nem szerezhetnek pontot (gólt, kosarat),
–– kézi- és kosárlabdázás esetén az oldalvonalnál álló tanulók nem pattinthatják le a labdát.
Bizonyos idő után a játéktéren lévő tanulók és az oldalvonal mellett álló társaik helyet cserélnek.

Variáció(k)

  • Jobban képzett tanulóknál a két csapat oldalvonalas tanulói felváltva (ellenfélként egymás mellett) is állhatnak egy-egy oldalvonal mentén.
  • Ha csak 1 vagy két tanulónk van az oldalvonal mentén, akkor alkalmazhatunk folyamatos cseréket is. Ilyenkor az a tanuló, aki az oldalvonalasnak passzolt, kijön a pályán kívülre, az oldalvonalas tanuló pedig az átadás után befuthat a pályára játszani.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Ha a játéktéren lévő tanulók nem vezethetnek labdát, akkor sokkal többször kényszerülnek az oldalvonalas tanulóknak passzolni.
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy az oldalvonal mentén elhelyezkedő tanulók is mozogjanak együtt a labdával, azaz ne egy helyben várják az átadást! Ezzel segítik az emberfölényes helyzetek kialakulását, valamint a gyorsindulás megértését és gyakorlását.
Kezdő tanulóknál a teljes oldalvonal mentén, valamint az alapvonal kapuig (palánkig) tartó részén is mozoghatnak a tanulók. Így az ellentámadásnál nem kell (túl) hosszú átadásokkal indítani.