Létszám: 5-6 fő/csapat
Terület: teljes játéktér
Eszköz: 1-1 célfelület és 1 labda
Két azonos létszámú csapatra osztjuk a tanulókat. A megbeszélt szabályok szerint kezdik a kiválasztott
sportjátékot játszani. A pontot szerző tanuló a pontszerzés után átáll az ellenfélhez, ezzel emberfölényes helyzetet kialakítva. Előfordulhat, hogy egy csapat kettős emberelőnybe kerül, ha a hátrányban lévő csapat eredményes volt. Mivel egyáltalán nem biztos, hogy az a játékos fog visszakerülni, aki átállt, a csapatok folyamatosan cserélődnek, átalakulnak.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►A csapatalakításnál nagyon figyelni kell az azonos erősségű csapatok kialakítására, mert ellenkező esetben a erősebb csapat létszáma túl alacsony lesz. Még figyelmes csapatalakításkor is előfordulhat a fentebb említett szituáció, ilyenkor közbe kell lépni, az átállások módját meg kell változtatni!
►Hívjuk fel tanulóink figyelmét, hogy az emberfölényes helyzetben mindig marad legalább egy tanuló védő nélkül, akinek könnyebb a labdát passzolni!
Variáció(k)
- Ki álljon át? Nem a pontszerző tanuló áll át a másik csapathoz, hanem minden pontszerzés után egy előre megbeszélt sorrendben állnak át tanulók. Vagy a pontot vesztett csapat választhat, hogy kit szeretnének csapattársnak. Az utóbbi változatot nem javasoljuk akkor, ha csak egy tanuló rendelkezik kiemelkedő tudással, mivel ebben az esetben mindig őt fogják kérni a csapatok.
- 4 perces esélykiegyenlítő. Kispályás játéknál (például floorball, kispályás foci) megbeszélünk egy sorrendet a játékosok között, ahogyan elhagyják majd a pályát. Egy játékos a 2. perc végén, egy másik pedig a 3. perc végén jön le. Közben él az a szabály, mely szerint a gólszerző is leül arra a 4 perces menetre. Természetesen, ha a gólszerző az eredetileg tervezett „pályaelhagyó”, úgy nem kell egy újabb játékosnak lemennie a játéktérről. Javasoljuk, hogy az egymást követő mérkőzéseknél más és más legyen a játékosok sorrendje, mert így biztosan ki fog alakulni olyan helyzet, amiben a kevésbé képzett vagy agilis tanulók maradnak a pályán, olyanok, akik amúgy ritkábban tapasztalják meg az adott játék dinamikáját.