Tapasztalatszerzés a mozgások társas kapcsolódási lehetőségeiben- Időzítés
Az időzítés mint mozgáskoncepciós összetevő a páros és csoportos tevékenységek során megvalósuló mozgások egymáshoz képesti, időbeli viszonyát jellemzi. Két mozgás egymáshoz képest történhet egyidejűleg, vagyis amikor a párok vagy csoporttagok egy időben kezdik és fejezik be a mozgást.
Az egyidejű mozgások első mozgáskoncepciós eleme a tükörkép, amely jól ismert fogalom a testnevelésben és sportban. Tükörképben az együttműködők arccal egymás felé néznek, és úgy mozognak, mintha tükörben látnák egymást. Így mindig az ellentétes oldali végtagjukkal (bal és jobb) és az ellentétes oldalra végzik ugyanazt a mozgást.
A tükörkép ellentétpárja az azonosság, amely során az együttműködők arccal azonos irányba néznek, és pontosan ugyanazok a testrészeik ugyanabba az irányba mozognak.
Összhang és ellentét
Az egyidejű mozgások következő mozgáskoncepciós elemei az összhang és az ellentét. Ha két mozgás összhangban van, akkor egy időben történik, de nem kell azokat azonos formában végrehajtani. Egy jégtáncversenyen a páros például összhangban korcsolyázik, de különböző technikai elemekből áll a gyakorlatuk. Ha a foglalkozásunkon zenét indítunk, amire kreatív mozgásokat kell kitalálniuk a gyerekeknek, és ezt egymáshoz igazodva (egymást nem zavarva), egy időben hajtják végre, akkor összhangban dolgoznak, függetlenül attól, hogy mennyire volt előre tervezett a mozgásuk.
Az ellentét fogalmával azt tanulhatjuk meg, hogy hogyan lehet egy mozgással tökéletesen ellentétes mozgást végrehajtani. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha például egy páros egyik tagja lefelé mozdul, a párjának felfelé kell mozdulnia.
Vezető/követő
Végül, de nem utolsósorban, szóba kell kerüljön egy, a könyv szerzője számára kedves mozgáskoncepciós elem, mégpedig a vezető-követő kapcsolat.
A vezető-követő kapcsolat a nevéből is következően kétféle szerepet ruház a tanítványokra. Az egyik a vezető szerepe, a másik pedig a vezetőt követő szerepe. A vezető és követő feladatok sajátos lehetőséget kínálnak arra, hogy a gyerekek megtapasztalják a vezetői felelősséget, ugyanakkor átéljék azt is, hogy a vezető nem létezik együttműködő társak nélkül. Mindkét szereppel fokozott felelősségvállalásra ösztönözhetjük a tanulókat. A vezető-követő kapcsolatban végrehajtott feladatok motivációs szempontból is jelentősek, a gyerekek nagyon szeretik az ilyen típusú feladatokat. Képzeljük el, hogy egy bemelegítő feladatban négyfős csoportokban dolgoznak a gyerekek. A vezető mutatja az adott futóiskolai gyakorlatot, a követők pedig, miután látták a feladatot, elkezdik követni a vezetőt.