Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Feljesztési terület: | Első fejlesztési terület: Széles körű mozgásműveltség |
Könyv címe: | EGÉSZSÉG- ÉS SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ KÉZIKÖNYV AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSHEZ |
Az első fejlesztési terület motoros tartalmait a NAT 2012 kerettantervei alapján választottuk ki. Ennek megfelelően kiemelt jelentőségű, hogy minden tanuló számára biztosítsuk a testnevelés-órai keretek között a rendszeres fizikai aktivitáshoz, egészségvédő testmozgáshoz szükséges mozgásműveltség elemeket, valamint azon tanulók számára is elérhetővé tegyük a fejlődés lehetőségét, akik a rendszeres egyesületi szintű sportban, az élsportban tevékenykednek. A személyiségfejlesztésre különböző szintű és színvonalú mozgásműveltségi tartalom egyaránt alkalmas, hiszen az adott mozgásos tartalmak és a fejlesztendő személyiségelemek hatásmechanizmusai során a tanuló lényegében az önmagához való viszonyát fedezi fel. Fontos kiemelni, hogy némely pszichikai funkciót (önreflexió, önismeret) a gyermek közvetlenül is észlel, ösztönösen működteti, tudatosan fejlesztheti azokat és beszélni tud róluk. Nem szabad elfelejteni azonban, hogy vannak olyan személyiségelemek (testkép, énkép), amelyek közvetlenül nem ragadhatók meg a tanuló számára. Mivel a fenti személyiség-összetevők komplex módon hatják át a tanuló viselkedését, gondolkodását és érzelmeit, nekünk, felnőtteknek kell „olvasnunk” a reakciókból. Ha pedagógusként elmélyedünk ezen összetevők fogalmi meghatározásában, megértjük működésüket, látjuk fejlődési ívüket, akkor sokszor nincs más dolgunk, mint jól kérdezni, jól irányítani a gyermekek figyelmét, a mozgásos feladatokban pedig keresnünk kell a lehetőséget, hogy összekapcsoljuk a történéseket a gyermek önmagáról való vélekedéseivel.