Az elköteleződés, bevonódás- általános tudnivalók

Szűrők, jellemzők...
Tanórán kívüli fizikai aktivitást támogató területek: TE IS
Fejlesztési terület: egyéni és szociális készségek, felelősségvállalás
Elméleti dimenziók: Működés a mindennapokban

A téma általánosan

A pedagógia terén az utóbbi években kiemelt kutatási területként jelent meg a motiváció témája. Régóta tudjuk, hogy a tanulás akkor hatékony, ha a diákok nem csupán testileg, de lelkileg és szellemileg is jelen vannak a tanítási folyamatban. Ez azonban nem megy parancsszóra. A külső „motiváló” erő (például fegyelmezés) által előidézett figyelem csak rövid ideig fenntartható. Ellenben ha érdekessé, öröm- és élménytelivé tudjuk varázsolni az átadni kívánt tudást, a tanulási folyamatba való bevonódás észrevétlenül és automatikusan megtörténik. Az elköteleződéshez olyan élmények mentén vezet az út, amelyekben a kommunikáció, az együttműködés és a cserekapcsolat kerül előtérbe, szemben a kontroll, a számonkérés és a hatalom megnyilvánulásaival.

A tanulási-tanítási folyamatba való bevonódás alapja a pedagógusok és a diákok között létrejövő és fenntartott kapcsolat. A kapcsolatok legfontosabb jellemzője a szereplők elkötelezettségének mértéke, amelyek odafigyelésen, szereteten, bizalmon és intenzitáson alapulnak.

Az emberi kapcsolatok egyik legfontosabb mozzanata a bevonódás, amelynek mértéke a kapcsolat hiánya és a teljes azonosulás közötti képzeletbeli síkon jelenik meg. Amikor kapcsolatba kerülünk egy másik emberrel, akkor a két személy között kölcsönhatás alakul ki, amelynek része a másik fizikai észlelése, a másik érzéseinek megérzése. Ám a kölcsönhatás konfliktusokban is megnyilvánul, ahogyan a konfliktusok feloldása is a kapcsolat részévé válik. A kapcsolatépítés során fontos szerephez jut a térbeli közelség, a társadalmi helyzet, valamint a demográfiai sajátosságok. Ennek nyomán jellemző, hogy kapcsolatainkat meghatározzák olyan tényezők, mint az azonos érdeklődés, foglalkozás, a hasonló családi helyzet vagy értékrendszer.

Míg a bevonódás élővé teszi a kapcsolatot két ember között, annak fenntartásához az elfogadó figyelem járul hozzá (az elfogadó figyelem módszertanunkban külön útvonalként jelenik meg).

Illusztráció

Melissa Herring és Robert G. Wahler (2003) a gyerekek közötti együttműködő kapcsolat részleteit vizsgálta az iskolában. Az összehasonlító vizsgálatban a tanárok válaszkészségének és a gyerekek otthonról hozott viselkedésének hatásait kísérték figyelemmel. Eredményeik szerint egy jó, válaszokra kész tanár érzi, hogy mikor dicsérjen, instruáljon, ismerjen el, figyelmeztessen vagy szankcionáljon. Ezeknek a jól időzített reakcióknak köszönhetően a legtöbb gyermek kész a munkára és a tanulásra. Ugyanakkor a gyerekeket az otthon tanult szociális viselkedésminták is befolyásolják a tanárokkal való interakcióban. Az otthoni tapasztalatok meghatározzák, hogy a gyermek egy felnőtt utasítására szívesen és pozitívan reagál-e vagy inkább ellenkezik. (9)

A fenti vizsgálat szerint a nagymértékben együttműködő gyerekek az osztályteremben is kifejezetten proszociálisak voltak (a proszociális fogalom módszertanunkban a Düh és harag kezelése elnevezésű útvonalban nyer értelmet), társas reakcióik a pedagógus felé tipikusan megfelelőek voltak, és az osztály nyugalmát ritkán zavarták meg. Ez az állapot addig volt fenntartható, amíg a tanárok is ennek megfelelően reagáltak a tanítási térben megjelenő esetleges proszociális és zavaró akciókra. A tanárok válaszkészsége tehát befolyásolta a gyerekek viselkedését, s nem csupán az együttműködés tekintetében, hanem az ellenkezés csökkenésének szempontjából is: a válaszra kész tanári reakciók növelték a gyerek együttműködését és csökkentették az ellenkezésüket. A tanulási környezet akkor válik ösztönzővé, ha a pedagógusoknak sikerül kialakítaniuk a tanulók elköteleződését. A tanárok akkor tudják magukra és a tananyagra vonni, valamint fenntartani a tanulók figyelmét, ha diákjaikkal folyamatos és intenzív kapcsolatot ápolnak, tiszteletben tartják az egyéniségüket és bennük a jót, a pozitív dolgokat keresik. [58]

A bevonódás dinamikus folyamat, amelynek során az emberek közötti kapcsolat elmélyül. Ám a fogalom nem csupán személyek között értelmezhető, hanem például témák, területek, vagy eszmék viszonylatában is. Mindnyájan éreztük például azt az érzést, amikor egy izgalmas film vagy könyv szinte beszippant bennünket. Ilyenkor a történettel, a leírt tájakkal vagy várossal, tárgyakkal és persze a történetben szereplő személyekkel alakítunk ki kapcsolatot, amely akkor is élővé tud válni, ha az nem személyes és csupán a képzeletünkben létezik. Azt is mondhatnánk, hogy ebben az esetben az említett dolgok számunkra relevánssá válnak.

Az iskolai munkába a gyerekek akkor tudnak bevonódni, ha az adott témával, tárgykörrel, tananyaggal személyes kapcsolatuk alakul ki. A kapcsolatnak kiemelten fontos eleme a tartalmat közvetítő személy vagy csoport: általában a pedagógus. De előfordulhat az is, hogy a személyes elemet csak nehezen tudjuk felfedezni, ilyenkor csak azt látjuk, hogy valamelyik diákot nagyon érdekli egy bizonyos tématerület. Még ha nem is tudjuk kibogozni, hogy az érdeklődés és a bevonódás milyen kapcsolatokon keresztül történt meg, az bizonyos, hogy valamilyen módon a tanulónak szubjektív, személyes viszonya alakult ki az adott tárggyal kapcsolatban.

Látható, hogy a bevonódás komplex és sokszor nehezen megragadható folyamat, ezért az alábbiakban tekintsük át azokat a kapcsolódó mozzanatokat, amelyek mentén felfejthetővé válik.

Az elköteleződés érzelmi kötődésen vagy közös megállapodáson, meggyőződésen alapul. Elköteleződésünk kialakulhat automatikusan, amikor szinte azonnal átvesszük környezetünk értékeit és kialakulhat lassan, a bevonódás folyamata mentén. Az elköteleződésnek általában négy „segítője” van: a hit, az azonosulás, a készségek és képességek összhangja, valamint a csoporttagság fenntartása. Látható, hogy különböző módokon köteleződhetünk el, s mindegyik formának megvan a maga célja, haszna és eredménye. Míg az egyik motiváló erő az érdekek mentén szerveződik (például a csoporttagság fenntartása), a másik a legbenső érzéseink szerint alakul ki (például a hit). Nincs jó vagy rossz elköteleződés, mindegyik mód az adott helyzeteknek vagy kapcsolatoknak megfelelő válaszok mentén értelmezhető.

A bevonódás, az elkötelezettség és a részvétel egymással szorosan összefüggő fogalmak. A fő különbség az érintett tevékenység jellege és fókusza. 

Ha az elköteleződést folyamat- és tevékenységközpontúnak tekintjük, amely az adott térben megtörtént tevékenységekhez, cselekedetekhez tartozik, akkor a bevonódás az elköteleződést célzó tevékenységek hatásaként jelentkezik. A magas szintű bevonódás és elkötelezettség természetesen hatással van a tevékenységekben való részvétel „minőségére”, amely így a közös tér (például iskolai közösség) tevékenységeinek sikerét is meghatározza. A részvétel azonban nem csak minőségi szempontot jelent, hanem mennyiségi aspektusa is van, amelynek legfontosabb összetevője az aktivitás.

Az aktív cselekvésben a tanulás nem egyfajta passzív befogadó történés, hanem szükségszerűen produktív, amelyben a résztvevők úgynevezett „producerekké”, vagy alakítóvá, irányítóvá válnak. Az alakító, irányító folyamat kimenetei nem különíthetők el a pedagógiai folyamatoktól, hiszen az órai tartalmak izgalmasan, gyorsan átalakuló és fejlődő újraértelmezéseit jelentik. Miért ne állhatnánk meg például egy testnevelésóra közben, a kislabda dobást gyakorolva, hogy kiszámítsuk labdáink sebességét, ha a gyerekekben felmerül ez az igény?
Az elköteleződés témakörében fontos szerepe van a kapcsolatok mentén megvalósuló hozzájárulásnak. 
A hozzájárulás az a tartalom vagy értéktöbblet, amellyel a bevonódó személy által a csoport, a közösség vagy akár egy személyes kapcsolat többé válik. A hozzájáruláshoz nem mindig van szükség látható aktivitásra, néha elég a hozzájáruló fél (passzív) jelenléte is. A hozzájárulás motivációi is sokfélék lehetnek, hiszen kaphatunk érte jutalmat (siker, hírnév, csapathoz tartozás), vagy általa kifejezhetjük magunkat.

Ám a bevonódás legcsábítóbb „jutalma” mégis a közös alkotás lehetősége, amelyben összetevőként egyszerre jelen van a másokkal való kapcsolat és az önmegvalósítás. Ilyenkor a magunk hozzájárulása mentén részei vagyunk az alkotó és értékteremtő folyamatnak, azzal együtt, hogy irányítói, befolyásolói is vagyunk az eseményeknek. Mindemellett azt az érzést is megélhetjük, hogy hatásunk van a társainkra, környezetünkre, az iskolánk életére.

Az elköteleződés és a bevonódás folyamatához tehát szorosan kapcsolódok az aktivitás, a hozzájárulás és a közös alkotás. Ha ezeket a fogalmakat az iskolai környezetre vetítjük, akkor általuk új lehetőségeket fedezhetünk fel a tanítási és tanulási utakban. Ha a gyerekeket bevonjuk a tanítás folyamataiba, oly módon, hogy annak bizonyos részeiben megjelenik az aktivitás, a hozzájárulás és a közös alkotás, akkor nem csupán a tantárgyak átadását tesszük hatékonyabbá, de a felhatalmazás és az élmények mentén a gyerekek társas és szociális készségeit is erősítjük.

Az elköteleződés folyamatának további részletezése és rendezése, amelyben a részvétel cselekvésfókuszú fogalmait és fókuszpontjait gyűjtöttük össze, az alábbi táblázat alapján gondolható tovább (forrás: [59]).

(9) A szakirodalomban válaszkészségnek nevezik a gyerek együttműködő magatartását, ami a következőket foglalja magába: együttműködés, kérdezés, megosztás, mosolygás, üdvözlés, érintés. Az ellenkező viselkedés, antiszociális magatartásformát takar, olyan viselkedést, ami az együttműködést megakasztja (szarkazmus, követelés, non-compliance, panaszkodás, rongálás).

 

Az elköteleződés folyamatának összetevői (táblázat)

Bevonódás (Involvement)

Elköteleződés (Engagement)

Részvétel (Participation)

„Prosumption” (cselekvő tanulás)

„Produsage” (cselekvő felhasználás)

Hozzájárulás (Contribution)

Közösen alkotó diákok (Co-creative Labour)

Közös alkotás
(Co-creation)

Tanulói felhatalmazás (Consumer Empowerement)

Közösségi ötletbörze (Crowdsourcing)

 

tanulói érdeklődés, motiváció

párbeszéd/kommunikáció/interakció a pedagógus és a diák között

alkotás (a pedagógus és a gyermek közösen vagy a diák egyedül)

alkotás a diák által (például önálló kutató munka egy témakörben)

a diák a saját maga által kitalált folyamatot tanulja (például mini projektek megtanulása)

az iskolai input
átalakítása a diákok által (pél­dául TE IS Diákok programjai a szünetekben)

A TE IS Diákok saját kreatív programjai, amit megvalósítanak

integrált iskolai és tanulói értékteremtés (például Társas központú iskolai kultúra kialakítása a TE IS Program által)

A tanulók által kontrollált tanulási folyamat

iskolai felhívásra létrehozott tanulóközösségi alkotás és tudásátadás

órai figyelem

sikeresen elsajátított tananyag

tantárgy/tanár és diák kapcsolati kötelék

előállító diák és ennek pedagógiai elősegítése

tartalom és jelentés folyamatos fejlesztése

közösségi hírnév, önkifejezés, öröm, készségfejlődés

kölcsönös iskolai és közösségi előny, gyermekközpontú működés, játékos tanulás

kölcsönös értékek

a tanulás, mint felhatalmazás és szórakozás, tapasztalat

az iskolai közösség által létrehozott, valós piaci értékkel bíró tartalom