Grassroots fesztivál szervezése a 7-12. évfolyamokon

Szűrők, jellemzők...
Sportági módszertani ajánlások:
  • Labdarúgás
  • Kézilabda
  • Röplabda
  • Kosárlabda
  • Floorball
Fejlesztési terület:
  • széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
  • önálló, konstruktív, problémamegoldó gondolkodás

A direkt és indirekt oktatásszervezés különbségei az állomások tervezése során (ábra)

A direkt és indirekt oktatásszervezés különbségei az állomások tervezése során (ábra)

 

 fesztiválszervezés alapjainak oktatása a 7–12. évfolyamokon az előző évfolyamokon szerzett tapasztalatok alapján egyre aktívabb tanulói közreműködéssel történjen. A gyerekek felelősségtudatára építve, módszertani értelemben megkülönböztethetünk direkt, félautonóm és autonóm tanulói fesztiválszervezési lehetőségeket.

  • Kezdetben (kb. 6-7. évfolyamtól) a tanulók csak állomásvezetők legyenek (az állomások kialakításába akár elsős tanulókat is bevonhatunk)!
  • Fokozatosan javasolt bekapcsolni a tanulókat az állomások tervezésébe (kialakítás, eszközök, tanulási célok stb.)
  • A teljesen indirekt megvalósítás esetén a tanulók felelősek minden állomás kialakításáért, lebonyolításáért – a tanár támogató jelenlétével.

Lehetséges szempontok tematikai egységenként
Labdaérzékelés fejlesztése:

  • Egyénileg/párban/csoportban
  • Milyen eszközzel? (méret, forma, anyag stb.)
  • Helyben/mozgásban

Együttműködés a társsal, társakkal:

  • 2 vagy 3 ember kapcsolata
  • Együttműködő vagy versengő kapcsolat
  • Alakzattartó és alakzatépítő/alakzatbontó

Kisjátékok:

  • Taktikai hangsúly (labdabirtoklás, területszerzés, támadásbefejezés, védekezés gyakorlása)
  • Létszámfölényes vagy létszámazonos játékhelyzetek (2:0, 2:1, 3:1, 3:2 stb.)
  • Megkötések (a taktikai hangsúlynak megfelelően)

Mérkőzésjátékok:

  • 3:3, 4:4, 5:5
  • Megkötések (érintések száma, területi megkötések stb.)
  • Taktikai hangsúlyok

 

  • Mit jelent a fesztivál jellegű foglalkozás?
  • Mely tényezők határozzák meg a fesztivál jellegű foglalkozás tervezését?
  • Tervezzen egy választott korosztálynak fesztivál jellegű foglalkozást részben indirekt oktatásszervezési megoldással!