Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A MOZGÁS FELFEDEZÉSE GYERMEKKORBAN |
Teszt2: |
Állandó szempontként jelenik meg a mozgásfejlesztés folyamatában a tartalmi-képzeleti keret (analógiák) felhasználása. Az egyes mozdulatokhoz, mozgásokhoz társított képek, hasonlatok kigondolása a pedagógus és a gyermekek kreativitásán múlik. Mindenképpen tartsuk szem előtt, hogy a felhasznált képeknek – akár gondolati, akár valós értelemben, például fényképről előhívva – minden esetben kötődnie kell az adott mozgás, mozdulat lényegéhez.
Tudományos kutatásokból tudjuk, hogy amennyiben egy kép, kényszerítő eszköz, vagy a mozgás eredménye vezeti egy adott mozgás kivitelezését, akkor külső fókuszú figyelemről beszélhetünk. Ha viszont magára a mozgásvégrehajtásra – például az ízületi szögekre – koncentrálunk, akkor belső fókuszú figyelem mellett gyakorlunk.
A figyelem fókuszának vizsgálata viszonylag új terület a mozgástudományban, és egyelőre kevés összegző eredmény olvasható a szakirodalomban. Az mindenesetre elmondható, hogy úgy tűnik, a külső fókuszú gyakorlás gyermekkorban hatékonyabban segíti a mozgástanulást (ebben is lehetnek persze egyéni és szituációs különbségek), mivel kevésbé tudatos kontroll alatt egyénileg funkcionálisabb mozgáskivitelezést eredményezhet (Button és mtsai., 2020, Vass, 2020).
Joyce (1994) a képzelet és a mozgás összekapcsolását alapvetően háromféle módszertani irányból közelítette meg.
A hasonlatok és analógiák felhasználása nagyon fontos a gyermekek számára, módszertanilag azonban ügyeljünk arra, hogy lehetőleg először jellemzően a mozgás kerüljön szóba, majd ezt kövesse a kép előhívása a fantáziából. A képeknek a mozgás lényegének megértetése a feladata, nem pedig csupán úgy csinálni, mint a kutya, szöcske, falevél stb.
Különleges lehetőséget jelent, amikor expresszív, mozgásos önkifejezést indítunk el a képekkel, hangokkal (zenével, ritmussal) vagy hívószavakkal. Ilyen lehetőségek a következők:
A képzeleti keret témaképek formájában vagy valamilyen projekttartalomhoz illesztve is megjelenhet:
Szorosan kapcsolódnak a fentiekhez az úgynevezett mozgásmondatok mint kreatív feldolgozási megoldások, amelyekkel így mozgássorozatot, azaz szekvenciákat alkothatunk.
A mozgásszekvenciák alkotása és tanulása komplex tanulást tesz lehetővé, ahol a korábbi ismeretek, a tervezés, a felfedezés és kísérletezés, pontosítás, elmélyítés és bemutatás egyaránt a folyamat részét képezhetik. A könyvben számos olyan példát láthatunk a későbbiekben, ahol egyéni, páros vagy csoportos mozgásszekvencia-alkotás kerül a középpontba. E módszertani megoldással kapcsolatban az alábbi szempontokat összegezhetjük.
A „Mit csinál…?”, „Hogyan mozog…?” kérdőmondatkezdések ugyancsak számtalan ötlet alapját képezhetik.
Foglalkozásainkon, tanóráinkon időnként szorosabban kapcsolhatunk irodalmi műveket, vagy egyéb kerettörténeteket a mozgásfejlesztési folyamatba. Ezt gyakran mesekeretnek nevezzük, amelynek sajátos szempontjai vannak.
A mozgások történetbe vagy mesekeretbe ágyazásának szempontjai a következők.