Átgondoltuk a projektoktatás jelentőségét, jellemzőit, megismerkedtünk az oktatási projektek típusaival is. Beazonosítottuk a projektek elfogadott szakaszait, működését és ezeket szakterületünkre vonatkoztatva is elemeztük. Nemcsak elképzeltünk és feltérképeztünk egy, a napi testnevelési gyakorlatban egyszerűen alkalmazható projektrendszerű tanítási/tanulási stratégiát a projekTESit, hanem a stratégiát már alkalmazó testnevelő kollégák jóvoltából megvalósult projekTESiket is módunk volt bemutatni. Gondolkodtunk és beszéltünk a projekTESiben jellemző tanulói szemléletről és viselkedésről, valamint a tanári magatartásról és szerepről is. Itt elsősorban a tanulók gyakorlattá erősödő tapasztalására gondolunk, amivel hozzászoknak ahhoz, hogy a projekTESiben szabad, sőt kívánatos az aktív és kreatív részvétel. Ennek kialakítására felsorakoztattunk a hagyományos testnevelési gyakorlatba gond nélkül beilleszthető egyszerű, de a tanulói önállóságot és kooperatív együttműködést megkívánó és bátorító tanulásszervezési megoldásokat, mintegy előkészítve a projekTESit.
Nincs más hátra, próbáljuk ki!
A fejezet első része - a testnevelőtanár gondolkodására és munkájára koncentrálva - szeretne alapot adni egy „minimál” projekTESi elindításának. Csak alapot tud, hiszen a projekt meghatározó jellemzője, hogy végső tartalma tanári és tanulói közös tervezéssel alakul ki. Így csak tanári oldalról, a gyerekek nélkül, megtervezni nem tudjuk. Viszont a projekTESivel már dolgozó testnevelő tanárok minden tapasztalatát és praktikus tanácsát felhasználtuk a projektváz összeállításakor. A fejezet második részében a projekTESihez továbblépési ötleteket, gondolatokat sorakoztatunk fel.
És még egy figyelmeztetés! Senki ne lepődjön meg, ha első projekTESije a vártnál lendületesebbre, nagyobbra, „ütősebbre” sikerül: csak annyi történt, hogy ott voltak a tanulók is!
Példaszituáció
Március végén, a 8. osztály éppen aktuális testnevelési tananyagegységének vége felé a testnevelő tanár rápillant a következő témakörre a tanmenetében:
Az első tanári gondolatok:
Egyre több órát tartunk a szabadban, még hűvös van – sok mozgás kell.
Április végére az ingafutással befejezzük a NETFIT-méréseket.
A gyerekek nem szeretik túlságosan a kitartó futásokat, mivel lehetne motiválni őket?
Legyen projekt: Forrest Gump!
Tanári feladatok a projektindító óra előtt:
A teljes projektben vezető gondolat, hogy minden óra a Forrest Gump projekt egy darabja a kitűzött projektcél megvalósítása érdekében. Tehát gondolkodjuk folyamatban és ezt is kommunikáljuk. Ezt a tudatosítást, a munka és eredményeinek értelmezését tanulói eredményméréssel/megállapítással (pulzusmérés, pulzusmegnyugvás ideje az edzettség növekedésével, „de jól esett ma ez a futás!” megállapításával, stb.), és ezek megbeszélésével érhetjük el. Az óraközi, illetve az óravégi összegzés legyen személyre szabott (önellenőrzés, eredménylap vezetés 25. ábra) és kapcsolódjon össze a következő cél kitűzésével (a holnapi órán). Az egyéni eredménylapon a vállalt feladat is feljegyezhető. Óráról órára való kitöltése erősíti a folyamat jelleget, dokumentálja az előrehaladást, segíti a tudatos tevékenységet.
A Forrest Gump projekt testnevelésórái a kitartó futás változatos feladataival telnek a teremben és külső helyszíneken: sportpályán, iskolaudvaron, parkban, az iskola melletti kiserdőben, mezőn, stb. – a lehetőségek szerint.
Ötletek a kitartó futás és a tájékozódás összekapcsolására:
A fák elérését egy eredménylapon, a kihelyezett zsírkrétákkal is lehet „igazolni”.
Jól működő gyakorlat, hogy a tanári kijelölésű pályát a tanulók ötletei alapján megváltoztatjuk, továbbgondoljuk. Folyamatosan biztassuk a tanulókat, hogy mondják el ötleteiket, javaslataikat! Praktikus, ha a pályaváltozatokat előre bekérjük (térképrajzolási feladat).
A projekTESivel dolgozó testnevelőtanárok közös tapasztalata, hogy a kezdő projekTESi legfeljebb 3 testnevelés órán kívüli programot bír el. Ez az arány biztosítja, hogy a projekTESi a külső programok motiváló stratégiai körülményei között a testnevelés tantárgyi céljait valósítsa meg. Másik ajánlásunk a tanári magatartásra vonatkozik. Érdemes a projekTESi során többször is megvizsgálni, vajon nem vettük-e vissza a teljes irányítást, hagyunk-e elegendő döntési lehetőséget tanulóink számára?
Első projekTESinket az ingafutás kimeneti mérésével zártuk le, amelynek eredménye nem nyilvános adat. Tanulóink egyénileg dokumentálhatják a változást a bemeneti és a kimeneti mérés eredménye között. Tapasztalataikat és benyomásaikat a Forrest Gump projektről, a tanulási stratégiáról és az újfajta együttműködésről az „üzenőfalon” gyűjthetjük össze. A kiragasztott csomagolópapírokra – amelyek közepén persze ott a projektindító kép – írjanak vagy ragasszanak fel (post it lapokon) pozitív kommenteket („Nagyon élveztem, hogy…”, „Jó volt az, hogy…”). Szükség esetén kérdésekkel segíthetjük a gondolkodást. Pl. „Mit szerettél a legjobban?”, „Mit tanultál?” Ebben az esetben is legyen konkrét a feladat: Minden tanuló legalább egy véleménymondatot írjon!