A ProjekTESivel először próbálkozó kollégákkal 4-5 fős csoportokban modelleztük a testnevelési projekt egyes fázisait. A csoportok a kerettantervre és saját tanmenetükre építve kiválasztották a projekttel feldolgozásra kerülő tananyagot. Létrehozták azt az „ütős” hívócímet, amellyel saját osztályuk projektindító óráján aktivizálni gondolták tanulóikat. Terveket készítettek a projektindító óra ötletelésének (brainstorming: ötletgyűjtés, szelektálás), a projekttérkép-, valamint az idő- és feladatterv-készítés lebonyolítási módjáról. Elveket határoztak meg arról is, hogy mikor tekintik az adott tananyagot feldolgozottnak, illetve ezt hogyan gondolják megállapíthatónak. Fontos, folyamatosan szem előtt tartandó szempont volt az előkészület során, hogy nem a projekt egészének megtervezése a cél. Nem is lehet, hiszen a projektrendszerű tananyag-feldolgozás lényege a nyílt végűség, azaz a tanári és tanulói együttműködés a döntések jelentős részében, a projekt teljes folyamatában.
A felkészülést követően kollégáink a ProjekTESit – a csoportban meghatározott hívócímmel – saját osztályukban valósították meg. Így a példatárban szemezgettünk az egyszerűbb és összetettebb tartalommal megvalósult ProjekTESikből, illetve be tudunk mutatni azonos hívócímmel különböző évfolyamokon létrejött projekteket is.
Megjegyezzük, hogy ezek a testnevelési projektek valamennyi testnevelő tanár kollégánk és tanulóik első projekTESi-je, annak minden izgalmas sikerével és hibájával együtt.
A projekt témája: A sportjátékanyagokhoz kapcsolódó képességfejlesztés, különös tekintettel a szubdomináns végtag fejlesztésére.
Évfolyam és a projekt időtartama: 7. évfolyam – 4 hét
A projektbevezető szakasz: az ötletelést a tornateremben, 4-5 fős csoportokban, külön lapokon oldották meg, majd közös megbeszélés és szelektálás következett. A projekttérképet a vállalkozó lányok készítették el.
Mozgásos tevékenységek:
a testnevelésórák tartalma döntően tanári tervezésű volt, a feladatokat a tanulók továbbgondolták.
További tevékenységek:
Mérések: ziccerdobás mindkét kézzel, célba rúgás mindkét lábbal helyből és nekifutásból
A projekt témája: Labdarúgás (Átadások, átvételek mindkét lábbal. Átadások laposan mozgás közben, ívelten növekvő távolságra, irányváltoztatással. Átvételek ívelt labdával. Labdalevétel: talppal, belsővel, külső csüddel, combbal, mellel. Levegőből érkező labda átvétele belsővel. Cselezés: testcsel, labdavezetésből labda elhúzása oldalra, labdaátvétel testcsellel.
Évfolyam és a projekt időtartama: 7. évfolyam – 5 hét
A projektbevezető szakasz: az órát Szepesi György 1953-as közvetítésének hanganyagával indították a tornateremben, majd az ötletelést 4-5 fős csoportokban oldották meg (csomagolópapírra gyűjtötték az ötleteket). A válogatás osztálykeretben történt. Több projekttérkép is készült.
Mozgásos tevékenységek:
További tevékenységek:
Mérések: a házibajnokság
A projekt témája: Kondicionális képességek: erő-állóképesség és a koordinációs képességek: egyensúlyozás, téri tájékozódás, mozgásérzékelés és mozgásalkalmazkodás fejlesztése.
Évfolyam és a projekt időtartama: 5. évfolyam – 4 hét
A projektbevezető szakasz: az ötletelést tanteremben, közös beszélgetéssel, tábla/kréta felhasználásával oldották meg. A projekttérképet a tanár úr készítette el.
Mozgásos tevékenységek: a „dzsungeles” feladatokat, próbákat a tanulók ötleteiből szelektálták ki. Az iskolának kicsi tornaszobája van, így a feladatok elvégzésére (a tigrisbukfenc kivételével) szabadtéren került sor. A gyakorlást az ötletgazda tanulók szervezték, segítették. Egyes feladatokhoz (pl. fára mászás) többféle nehézségű szintű „eszközt” (eltérő magasságú és ágelosztású fák) használtak, illetve a gyakorlás a testnevelésórákon kívül szabadidőben is lehetséges volt. Ezt biztonsági szabályok lefektetésével készítették elő. A repülő gurulóátfordulás előre és a mászókulcsolás új anyagként szerepelt.
A feladatok:
Mérések: A hét próbaszámban mérték fel a fejlődést egy projekt eleji és projekt végi méréssel.
A projekt témája: Alakformálás és fittségnövelés, egészségmegőrzési és prevenciós ismeretek
Évfolyam és a projekt időtartama: 12. évfolyamos lány osztály – 6 hét
A projekTESi hívócíme láttán most talán sokan összevonták a szemöldöküket. A projektet a testnevelő tanár eredetileg az „Ép testben ép lélek” címmel indította, a megcélzott témának megfelelően. A 12.-es lányok azonban – maximálisan együtt dolgozva a mindenoldalúan értelmezett egészségfejlesztési programmal – pillanatok alatt „magukra szabták” terminológiáját és a projektcímet is. A testnevelésórai és a kísérőprogramokat számba véve azt gondoljuk, hogy ez a lazaság, egy motiváló gegként, csak megerősítette a tanulók aktív részvételét a komoly tartalmú programokban.
A projektbevezető szakasz: Az ötletelést a tornateremben, osztálymegbeszélés formájában végezték el. A szelektált ötletek megszervezésére, megvalósítására a lányok jelentkeztek.
Mozgásos tevékenységek:
További tevékenységek:
Mérések: az állapotfelmérés