ProjekTESI példatár

Szűrők, jellemzők...
Teszt2:
Motiválás:
  • belső motiváció támogatása
  • autonómia támogatása
Oktatási stratégiák:
  • kooperatív tanulás
  • társtutorálás
  • projektpedagógia
Osztálymenedzsment: munkaformák
Személyiségfejlesztés:
  • önismeret, önreflexió
  • társas viselkedés
  • gondolkodás, problémamegoldás
Interdiszciplináris tanítás: élménypedagógia
Fejlesztési terület:
  • széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
  • egyéni és szociális készségek, felelősségvállalás
  • önálló, konstruktív, problémamegoldó gondolkodás

A ProjekTESivel először próbálkozó kollégákkal 4-5 fős csoportokban modelleztük a testnevelési projekt egyes fázisait. A csoportok a kerettantervre és saját tanmenetükre építve kiválasztották a projekttel feldolgozásra kerülő tananyagot. Létrehozták azt az „ütős” hívócímet, amellyel saját osztályuk projektindító óráján aktivizálni gondolták tanulóikat. Terveket készítettek a projektindító óra ötletelésének (brainstorming: ötletgyűjtés, szelektálás), a projekt­térkép-, valamint az idő- és feladatterv-készítés lebo­nyolítási módjáról. Elveket határoztak meg arról is, hogy mikor tekintik az adott tananyagot feldolgozottnak, illetve ezt hogyan gondolják megállapíthatónak. ­Fontos, folyamatosan szem előtt tartandó szempont volt az előkészület során, hogy nem a projekt ­egészének megtervezése a cél. Nem is lehet, hiszen a projektrendszerű tananyag-feldolgozás lényege a nyílt végűség, azaz a tanári és tanulói együttműködés a döntések jelentős részében, a projekt teljes folyamatában. 
A felkészülést követően kollégáink a ProjekTESit – a csoportban meghatározott hívócímmel – saját osztályukban valósították meg. Így a példatárban szemezgettünk az egyszerűbb és összetettebb tartalommal megvalósult ProjekTESikből, illetve be tudunk mutatni azonos hívócímmel különböző évfolyamokon létrejött projekteket is. 
Megjegyezzük, hogy ezek a testnevelési projektek valamennyi testnevelő tanár kollégánk és tanulóik első projekTESi-je, annak minden izgalmas sikerével és hibájával együtt.

 

Illusztráció

A projekt témája: A sportjátékanyagokhoz kapcsolódó képességfejlesztés, különös tekintettel a szubdomináns végtag fejlesztésére.

Évfolyam és a projekt időtartama: 7. évfolyam – 4 hét

A projektbevezető szakasz: az ötletelést a tornateremben, 4-5 fős csoportokban, külön lapokon oldották meg, majd közös megbeszélés és szelektálás következett. A projekttérképet a vállalkozó lányok készítették el.

Mozgásos tevékenységek: 
a testnevelésórák tartalma döntően tanári tervezésű volt, a feladatokat a tanulók továbbgondolták.

  • Labdás ügyességfejlesztő gyakorlatok kézzel, lábbal. A kosárlabdázás, a kézilabdázás és a labdarúgás technikai elemei ügyes és kiemelten az ügyetlen végtaggal.
  • Ügyességi feladatok (ütőkkel, szerekkel) a nem domináns végtagokkal.

További tevékenységek: 

  • Rajzóra: színezés az ügyetlenebbik kézzel, majd rajzolás mindkét kézzel
  • Biológiaóra: a jobb- és balkezesség, az átszoktatás ­negatív következményei
  • Gyűjtőmunka és kiselőadás: balkezes sportolók

Mérések: ziccerdobás mindkét kézzel, célba rúgás mindkét lábbal helyből és nekifutásból

 

 

23. kép: Ötletgyűjtés A jobbik bal projekthez

23. kép: Ötletgyűjtés A jobbik bal projekthez

24. kép: Jobb, illetve bal kézzel készített rajz (A jobbik bal projekt archívumából)

24. kép: Jobb, illetve bal kézzel készített rajz (A jobbik bal projekt archívumából)
25. kép: Kiselőadás balkezes sportolókról

A projekt témája: Labdarúgás (Átadások, átvételek mindkét lábbal. Átadások laposan mozgás közben, ívelten növekvő távolságra, irányváltoztatással. Átvételek ívelt labdával. Labdalevétel: talppal, belsővel, külső csüddel, combbal, mellel. Levegőből érkező labda átvétele belsővel. Cselezés: testcsel, labdavezetésből labda elhúzása oldalra, labdaátvétel testcsellel.

Évfolyam és a projekt időtartama: 7. évfolyam – 5 hét

A projektbevezető szakasz: az órát Szepesi György 1953-as közvetítésének hanganyagával indították a tornateremben, majd az ötletelést 4-5 fős csoportokban oldották meg (csomagolópapírra gyűjtötték az ötleteket). A válogatás osztálykeretben történt. Több projekttérkép is készült.

Mozgásos tevékenységek: 

  • Testnevelésóra: átadások, átvételek és cselezés minden változatban a 7.-es témakör szerint
  • Osztálybajnokság (délutáni program) két párhuzamos osztályból alakított nyolc csapattal – egy tehetséges tanuló „szpíkerkedésével”

További tevékenységek:

  • Történelemóra: a hatvanas évek történelme
  • Ének-zene óra: ismert népdalok átiratának elkészí­tése csapatindulóvá
  • Gyűjtés és kiselőadások: a labdarúgás a 60-as években és most (szabályok, öltözködés/pálya, híres játékosok)
  • Edzéslátogatás (Haladás, U16)

Mérések: a házibajnokság

A projekt témája: Kondicionális képességek: erő-állóképesség és a koordinációs képességek: egyen­súlyozás, téri tájékozódás, mozgásérzékelés és mozgásalkalmazkodás fejlesztése.

Évfolyam és a projekt időtartama: 5. évfolyam – 4 hét

A projektbevezető szakasz: az ötletelést tanteremben, közös beszélgetéssel, tábla/kréta felhasználásával oldották meg. A projekttérképet a tanár úr készítette el.

 

19. ábra: Projekttérkép – Dzsungel projekt

19. ábra: Projekttérkép – Dzsungel projekt

Mozgásos tevékenységek: a „dzsungeles” feladatokat, próbákat a tanulók ötleteiből szelektálták ki. Az iskolának kicsi tornaszobája van, így a feladatok elvégzésére (a tigrisbukfenc kivételével) szabadtéren került sor. A gyakorlást az ötletgazda tanulók szervezték, segítették. Egyes feladatokhoz (pl. fára mászás) többféle nehézségű szintű „eszközt” (eltérő magasságú és ágelosztású fák) használtak, illetve a gyakorlás a testnevelésórákon kívül szabadidőben is lehetséges volt. Ezt biztonsági szabályok lefektetésével készítették elő. A repülő gurulóátfordulás előre és a mászókulcsolás új anyagként szerepelt.

A feladatok:

  • repülő gurulóátfordulás előre (tigrisbukfenc)
  • kötélmászás
  • kötéllel árokugrás (Tarzanozás)
  • lajhármászás
  • fára mászás
  • célba dobás magasan lévő tárgyra
  • célba dobás koncentrikus körökbe

 

26–27. kép: Jellegzetes tevékenységek a Dzsungel projektben

26–27. kép: Jellegzetes tevékenységek a Dzsungel projektben
26–27. kép: Jellegzetes tevékenységek a Dzsungel projektben
  • További tevékenységek:
  • Ének-zene óra: A gyerekek által gyűjtött, dzsungellel kapcsolatos pop- és rockdalok meghallgatása és videók megtekintése (pl. ­Emiliana Torrini: Jungle Drum; Bébé Lilly: La Jungle Des Animaux). A törzsi dobolást bemutató „African folk music on Prague/CZ 2010” című YouTube-videó megtekintése után (10 perc felkészüléssel) 3-4 fős csoportokban „dobműsor” előadása. Csak olyan „hangszereket” használhattak, amelyek a tanteremben adottak voltak, pl. szék, asztal, kuka, csörgő stb.
  • Természetismeret óra: Ismerkedés a trópusi őserdővel (Trópusi esőerdő – Tisztelgés az esőerdők nagysága előtt című természetfilm és a Sounds of the Rainforest CD felhasználásával).

Mérések: A hét próbaszámban mérték fel a fejlődést egy projekt eleji és projekt végi méréssel.

 

A projekt témája: Alakformálás és fittségnövelés, egészségmegőrzési és prevenciós ismeretek

Évfolyam és a projekt időtartama: 12. évfolyamos lány osztály – 6 hét

 

A projekTESi hívócíme láttán most talán sokan összevonták a szemöldöküket. A projektet a testnevelő tanár eredetileg az „Ép testben ép lélek” címmel indította, a megcélzott témának megfelelően. A ­12.-es lányok azonban – maximálisan együtt dolgozva a mindenoldalúan értelmezett ­egészségfejlesztési programmal – ­pillanatok alatt „magukra szabták” terminológiáját és a projektcímet is. A testnevelésórai és a kísérőprog­ramokat számba véve azt gondoljuk, hogy ez a lazaság, egy motiváló gegként, csak megerősítette a tanulók aktív részvételét a komoly ­tartalmú programokban.

 

A projektbevezető szakasz: Az ötletelést a tornateremben, osztálymegbeszélés formájában végezték el. A szelektált ötletek megszervezésére, megvalósítására a lányok jelentkeztek.

Mozgásos tevékenységek:

  • testnevelésórai képességfejlesztő program, egyénre szabott és tanórán kívül is végezhető elemekkel;
  • aerobikfoglalkozások (diákvezetéssel);
  • zumbafoglalkozás (régi diák visszahívásával és a párhuzamos osztály részvételével);
  • fittneszstúdiós foglalkozás – ismerkedés a hellyel, a rendszerrel (beszélgetés a stúdióvezetővel) és részvétel csoportos órán;
  • gyalogtúra szervezése (iskolai diáknap keretein belül).

További tevékenységek:

  • a védőnő meghívása, állapotfelmérés (BMI, vérnyomás, vércukorszint, koleszterinszint)
  • egészségnevelési tanácsadás kötetlen beszélgetés formájában (védőnő bevonásával), ételkóstoló, egészséges receptek csereberéje, ismert receptek fitt változatai (délutáni program);
  • „piperenap” – haj- és bőrápolási program egy fodrász (egy anyuka) és egy kozmetikustanuló (egy nővér) meghívásával;
  • érvelős vita két csapatban (ellene–mellette) a hamburgeradóról (délutáni program).

Mérések: az állapotfelmérés

Illusztráció
Táblázat

28–29. kép: „A görög ötös” projekt eseményei (5. osztályosok)

28–29. kép: „A görög ötös” projekt eseményei (5. osztályosok)
28–29. kép: „A görög ötös” projekt eseményei (5. osztályosok)

30–34. kép: „A görög ötös” projekt emlékezetes pillanatai (11. osztályosok)

30–34. kép: „A görög ötös” projekt emlékezetes pillanatai (11. osztályosok)
30–34. kép: „A görög ötös” projekt emlékezetes pillanatai (11. osztályosok)
30–34. kép: „A görög ötös” projekt emlékezetes pillanatai (11. osztályosok)
30–34. kép: „A görög ötös” projekt emlékezetes pillanatai (11. osztályosok)
30–34. kép: „A görög ötös” projekt emlékezetes pillanatai (11. osztályosok)
Táblázat
Illusztráció

35–39. kép: Felkészülés az autóelhúzásra

35–39. kép: Felkészülés az autóelhúzásra
35–39. kép: Felkészülés az autóelhúzásra
35–39. kép: Felkészülés az autóelhúzásra
35–39. kép: Felkészülés az autóelhúzásra
35–39. kép: Felkészülés az autóelhúzásra

40–42. kép: A projekt csúcspontja

40–42. kép: A projekt csúcspontja
40–42. kép: A projekt csúcspontja
40–42. kép: A projekt csúcspontja
Táblázat

43–45. kép: A Talpra magyar! projekt néhány pillanata

43–45. kép: A Talpra magyar! projekt néhány pillanata
43–45. kép: A Talpra magyar! projekt néhány pillanata
43–45. kép: A Talpra magyar! projekt néhány pillanata
Illusztráció