A Fesztivál/bemutató/„formagyakorlat” fejezet a judo kiegészítő kerettantervének összefoglalását, szintetizálását és gyakorlati felhasználhatóságát foglalja magában. Támpontot kíván nyújtani mindazoknak a pedagógusoknak, akik munkájuk hatékonyságát mérhetővé és ellenőrizhetővé kívánják tenni, valamint olyan tanulóközpontú, indirekt oktatási stratégiákkal kívánják a pedagógusi eszköztárukat bővíteni, amelynek hatására a mai gyerekek nyitottá, befogadóvá és ezáltal jól motiválhatóvá válnak.
A tematikai egységben javasolt mozgásműveltségi tartalmak nemcsak a testneveléshez kapcsolódó általános, alapvető mozgáskészségeket, hanem a speciális sportági gyakorlatokat, és a személyiségfejlesztési szempontokat is megjeleníti. Segítséget kíván nyújtani a tanulóknak, hogy megismerjék a judo alapjait, és az oktatási folyamat során fejlett (folyamatosan fejlődő) önismeretre tegyenek szert. A tematikai egységben törekedtünk arra, hogy olyan mozgásműveltségi tartalmakat jelenítsünk meg, amelynek segítségével teljes összefoglalást és áttekinthetőséget nyújtunk a kiegészítő kerettanterv komplex személyiségfejlesztő hatásairól is.
- A mozgásos feladatokon kívül a tanulók értelmi és érzelmi nevelése is a fókuszba kerül.
- A tanulóközpontú oktatási stratégiák segítségével bevonjuk a tanulókat a tervezési folyamatokba, ezzel is fejlesztjük a kreativitásukat. A tervezési folyamat során felszínre kerül az önkifejezés. Minden gyerek megtalálhatja személyisége és képességei ismeretében a helyét és szerepét a bemutató során.
- Lehetőséget nyújtunk a gyerekeknek, hogy egymást taníthassák és tutorálják, aminek hatására a kommunikációs képességeik fejlődnek.
- Nemcsak a legügyesebbek és legfejlettebbek jutnak sikerélményhez, hanem azok is, akiknek a mozgás és/vagy a sportág szeretete, illetve az abból fakadó örömszerzés jelenti a motivációt.
- A szociális kompetenciák és a társas felelősségvállalás fejlesztése mindvégig kiemelt figyelmet kap.
A judo kiegészítő kerettanterve és azon belül a Fesztivál/bemutató/„formagyakorlat” című tematikai egység alternatívát kíván nyújtani a sportág megújulásához. Nem hagyható figyelmen kívül az a tendencia, hogy a 10–12 éves korosztályban nagyon sok gyerek abbahagyja a judot. A versenyzők és a hobbisportolók száma is drasztikusan csökken. Ennek okai nagyon összetettek és sokrétűek. Vannak olyan helyzetek, amelyekbe közvetlenül nem tud beavatkozni a tanító vagy a testnevelő (pl. lakhelyváltozás), de vannak olyan ok-okozati összefüggések is, amelyek újragondolásával mérsékelhető ez a jelenség.
- Érdemes az U10-es korosztály számára kiszámíthatatlan hosszúságú versenyeket rendezni? Egy-egy verseny akár 6-10 órán keresztül is eltart.
- Érdemes ezeket a gyerekeket annak kitenni, hogy több órás várakozás után pár másodpercet töltsenek a tatamin, hogy egy-két vereség után, kudarcélménnyel a tudatukban, szomorúan hazamenjenek? Gyermekkorban a küzdősportokban nagy a szerepe az akcelerációhoz kapcsolódó hatékonyságnak!
- Érdemes-e elveszíteni azokat a gyerekeket, akik ugyan tehetségesek, technikailag nagy potenciált mutatnak, de biológiai koruk miatt (retardáció) még nem tudják felvenni a korosztályukkal a kondicionális képességek területén a versenyt?
- Érdemes elveszíteni azoknak a szülőknek a támogatását, akik hétvégéjüket „áldozzák fel”, egy-egy, a maguk és gyermekük számára is kudarcokkal teli versenynapért, amikor a fent felsorolt körülmények valamelyike miatt veszít a gyermekük?
- Érdemes megfontolni a sérülésveszély csökkentésének a lehetőségét is.
A tanulók számára (és a szülők számára is) sokkal motiválóbb és elfogadhatóbb lenne, ha kiszámítható hosszúságú, felkészültségükhöz igazodó, a lehető legtöbb sikerélményt nyújtó keretek között rendeznének bemutatókat, fesztiválokat.
Egy sportág sikeressége érdekében, valamint a sportági teljesítmény szempontjából nem lehet figyelmen kívül hagyni a következő tényeket:
- A sokoldalú, általános képzés elengedhetetlen a hosszú távú sikerekhez.
- A speciális sportági képzésnek széles körű technikai alapokra kell épülnie.
- A motiváció fenntartása nélkül nem lehet sikereket elérni.
- Partnerigényes sportágaknál a tömegbázis hiánya akadályozza a megfelelő minőségű felkészülést.
- Széles körű társadalmi támogatottság hiányában nem képes megfelelő módon fejlődni az adott sportág.
Az osztályban tanító pedagógusnak nagyon jó kiindulópont a kiegészítő kerettanterv. A kerettanterv tematikai egységei jól tematizálják a megjelenítendő tartalmat. Ezek széles választéka és sokszínűsége nagy mozgásteret enged a tanítóknak és a tanulóknak is a tervezés során.
- Test- és térérzékelést fejlesztő gyakorlatok.
- A társas együttműködést, egyéni felelősségvállalást fejlesztő feladatok és játékok.
- Eséseket előkészítő feladatok.
- Küzdőjátékok és küzdő jellegű feladatok, miniküzdelmek.
- Speciális judotechnikai alapok: földharctechnikák, dobáselőkészítések, dobások (3–4. évf.), átmenetek. Szituációs gyakorlatok.
- Fesztivál/bemutató/„formagyakorlat”. A judo alternatív kerettanterv tartalmi részeinek megjelenítése csoportos, kreatív koreográfia létrehozásával.
A tanítónak, testnevelőnek vagy az edzőnek meg kell határoznia, hogy milyen céllal tervez bemutatót, és milyen apropója van magának az eseménynek.
- Egy oktatási folyamat lezárása, diagnosztikus vagy szummatív értékelése
Ilyenkor a tanító maga határozhatja meg azokat a mozgásműveltségi tartalmakat, amelyeket megjeleníteni kíván a bemutató során. A gyerekek előképzettségének és felkészültségének megfelelően könnyen differenciálhatja csoportonként, de akár egyénenként is a koreográfiát és a tartalmat. Lehetősége van a tanulói ötletek meghallgatására, és segíthet azok gyakorlatsorba történő beépítésébe. A tanulóknak a korosztályuknak megfelelő szabadsági fokot biztosíthat a felkészülésben. A rendelkezésre álló infrastrukturális lehetőségeket maximálisan kihasználhatja.
- Bemutató, fesztivál
Ebben az esetben előre fel kell mérni a helyszínt és a rendelkezésre álló eszközöket. A bemutató összetettségét és nehézségi fokát meghatározza a tanulók előképzettsége, ugyanis előfordulhat, hogy nem egy adott tananyag lezárásával egy időben kerül sor az eseményre. Ilyenkor mérlegelni lehet, hogy homogén vagy heterogén tudásszintű csoportokat hozzunk-e létre. A csoportok feladatait, koreográfiáját, a tartalmi elemeket lehet azonos tartalomra, de akár különféle témakörre (pl. esések vagy leszorítások és átforgatások vagy küzdőjátékok) is tervezni. A bemutatón részt vevő csoportok létszáma nincs pontosan meghatározva, ezért szabadon alakítható.
- „Formagyakorlat”
A „formagyakorlat” egy előzetes kiírás alapján, meghatározott (kötelező) és választható mozgástartalomra épülő koreográfia kialakítását jelenti. A kiírás továbbá rögzítheti a korosztályt (pl. U8, U10 vagy 1–2. évf., 3–4. évf.), a csapatok létszámát (4–6 fő vagy 8 fő), a koreográfia hosszát (pl. 150–180 mp, vagy legfeljebb 4 perc), a díjazást, stb.
A „formagyakorlat” lehetőséget kínál az utánpótlás-korosztály versenyrendszerének megújításához és újragondolásához. A hagyományos versenyszabályokra épülő versenyek káros következményeit már korábban megemlítettük, de emellett nem lehet figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a hatályos jogszabályok tiltják az U10-es korosztály számára küzdelmi versenyek rendezését.
A „formagyakorlatok” a judo sportág fejlődése szempontjából fontos lehetőségeket tartalmaznak. Elsősorban sportági képzés keretében, de akár a tanórákon is megvalósítható a magasabb fokú technikai felkészülés. A diákolimpiai versenyrendszerbe integrálhatóvá válik az U10-es korosztály. A szülők és a gyerekek számára is egy sikerélményekben gazdag, motiváló erejű és kiszámítható hosszúságú rendezvény hozható létre. A díjazás nem egyéni keretek között, hanem csapatszinten történhetne. Nem abszolút bajnokot hirdetnének, hanem a bemutatók színvonala alapján arany, ezüst és bronz fokozatba sorolnák a csapatokat.
- Esések:
- esés előre (mae ukemi),
- esés hátra (ushiro ukemi),
- esés oldalra / csúsztatott esés (migi/hidari yoko ukemi),
- judo gurulás előre (mae-mawari ukemi),
- judo gurulás hátra (ushiro-mawari ukemi),
- judo gurulás oldalra (yoko-mawari ukemi),
- esés- és gurulástechnikák végrehajtása haladással, vonalakon,
- társon átesések, társ segítségével történő esések és gurulások,
- esések és gurulások a mindennapokban, biztonságos talajra érkezés.
- Küzdőjátékok és küzdő jellegű feladatok, miniküzdelmek földön:
- rögzített, álló helyzetből a társ földre vitele különböző fogásokból és kiinduló helyzetekből, a fogás megtartásával,
- gyakorlás az átmenetek véghelyzetének előre történő meghatározásával:
- érkezés a hason fekvő partner hátára, mellé és fejéhez,
- érkezés a hátán fekvő partner lába közé egy vagy két láb bekulcsolásával,
- érkezés talajra a társ leszorításával.
- Földharctechnikák (newaza):
- leszorítások alaptechnikáinak kialakítása és készségszintű elsajátítása gyakorló helyzetben rézsútos, oldalsó, fej felőli helyzetben és lovagló ülésben,
- hason fekvésben lévő passzív társ forgatása oldalról, fej felől és hátulról,
- térdelőtámaszban elhelyezkedő passzív partner forgatása oldalról, fej felől és hátulról,
- láb közötti helyzetek, lábkulcsolások és ezekből történő szabadulások,
- forgatás alulról láb közötti helyzetben.
- Dobáselőkészítések:
- a judodobásokat előkészítő páros és csoportos egyensúlygyakorlatok,
- társ megfogása egy, illetve két kézzel; lehetséges fogásmódok elsajátítása,
- a társ egyensúlyi helyzetének bontása helyben előre, hátra, oldal- és rézsútos irányokba,
- egyensúlyhelyzet-vesztés lehetséges irányai,
- a társ egyensúlyi helyzetének bontása haladás közben előre, hátra, oldal- és rézsútos irányokba,
- páros esésgyakorlatok a társ egyensúlyának megbontásával különféle kiinduló helyzetekből.
- Szituációs földharcgyakorlatok.
Versenykiírás: „Formagyakorlat”
A verseny célja:
A judo sportág népszerűsítése mellett a fiatal judokák megfelelő, magas szintű technikai felkészítése a küzdelmi jellegű versenyekre.
Az edzők/testnevelők és a judokák kreativitásának fejlesztése.
A judo tömegbázisának növelése a gyors, kiszámítható, magas igényszintű versenyrendszer kialakításával.
Helyszín:
Bergengócia
Időpont:
Valamikor a közeli jövőben
Nevezési díj:
Egy nagy tálca sütemény
Versenyszabályok:
1–2. évf. részére
- 4-6 fős csoportok együttes technikai bemutatója;
- 150–180 mp-es terjedelemben;
- a leszorításokat csak az egyik irányba kötelező bemutatni;
- a párok mindkét tagjának végre kell hajtania a „Tartalmi követelményekben” felsorolt elemeket;
- az testnevelők/edzők csak a felsorolt vezényszavakkal segíthetik a bemutatót (Hajime!, Matte!, Kumikata és az egyes technikák megnevezése). A koreográfiát segítő vezényszavakat tilos alkalmazni!
Tartalmi követelmények:
- esések mindkét irányba: előre, hátra, oldalra, gurulás előre, gurulás hátra (10 pont);
- kúszások: judokúszás előre, kúszás hátrafelé, védekező kúszás (10 pont);
- 3 szabadon választott leszorítás (10 pont);
- legalább egy szabadon választható átforgatás a választott leszorítások alkalmazhatóságát kiemelve (10 pont);
- szabadon választott koreográfiára (10 pont);
Díjazás, a helyezések eldöntése:
- A „tartalmi követelmények” minden elemére (esések, kúszások, leszorítások stb.) 10 pontot lehet kapni (maximális pontszám: 50 pont).
- 41–50 pontig: ARANY fokozat
- 31–40 pontig: EZÜST fokozat
- 30 pontig: BRONZ fokozat
- A pontozást 2 vagy 3 zsűritag (bíró) végzi, és az általuk adott pontok átlaga alapján alakul ki a csapatok végső pontszáma.
- Nem állapítunk meg abszolút sorrendet, csak az elért kategóriák alapján díjazzuk a csapatokat.
- Minden csapat serleg- és oklevéldíjazásban részesül.
Értékelési szempontok:
- A technikák pontos végrehajtása.
- A szabadon választott koreográfia harmonikus, gördülékeny végrehajtása.
- Az együttesen végrehajtott technikák szinkronitása.