Játékok az esések gyakorlásához

ADATLAP
Játék neve: Játékok az esések gyakorlásához
Teszt2:
Javasolt korosztály:
  • Óvoda -2. évfolyam
  • 3-6.évfolyam
  • 7-12. évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök:
  • Alapvető mozgásformák - helyzetváltoztató mozgások
  • Alapvető mozgásformák - helyváltoztató mozgások
  • Sportági előkészítő feladatok, játékok
Sportági feladatok, játékok: Küzdősportok
Sportági előkészítő feladatok, játékok: Technikai
Kapcsolódó mozgáskoncepció:
  • Saját testtel kapcsolatos tudatosság
  • Térbeli tudatosság
  • Kapcsolat a társsal
Helyszín: Tornaterem / szabadtér
Létszám:
  • Csoportos / csapat
  • Páros
Tantárgyi kapcsolódások: Természetismeret / természettudomány
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
Játék típusa: feladatjáték, játékos feladatok

Az esések oktatását nem csak együttes osztályfoglalkoztatási formában érdemes megoldani, hanem bátran alkalmazni lehet az indirekt oktatási stratégiákat is. Ezáltal sokkal élvezetesebbé válnak a testnevelésórák. Ha figyelembe vesszük az órákon részt vevő gyerekek igényeit és a Z, illetve alfa generációhoz kapcsolódó iránymutatásokat és ajánlásokat, akkor könnyű belátni, hogy módszertani megújulás nélkül nem tudjuk megvalósítani a testnevelés tanításának fő céljait. Kétségtelen, hogy a baleset-megelőzés szempontjából indokolt lehet néhány hagyományosan bevált munkaforma is, de miért ne csinálnánk élményszerűbben, érdekesebben, ha módunkban áll?
Nagyon sok olyan feladat és játék van, ahol biztonságosan lehet alkalmazni a rávezető gyakorlatokat vagy később (megfelelő mennyiségű gyakorlás és elsajátítás esetén) magukat az eséseket is.
Tanórai keretek között a páros feladatok is színesíthetik a tanulás folyamatát, nem beszélve arról, hogy ezek együttműködésre is nevelik a gyerekeket. Könnyebben megtanulják a segítségadást, társuk és saját hibáiknak a kijavítását.
Ilyen játékos gyakorlatokat mutatunk be az alábbiakban, a teljesség igénye nélkül.

 

Játékok kezdő szinten

1. DOMINÓ – Esést előkészítő és gyakorló játék
A gyerekek körben, térdelve helyezkednek el, háttal a kör közepének. Egy tanuló a körben áll. A középen lévő tanuló elindul a társai háta mögött az egyik irányba, és megérinti valakinek a hátát, ezzel „ellökve” az első dominót. Akinek megérinti a hátát, az végrehajtja az előreesést térdelésből. A mellette lévő egy ütemkéséssel szintén előreesik. Így folytatódik a sor mindaddig, amíg az utolsó dominó le nem dől. Abba az irányba indul a ledőléslánc, amelyik irányba a játék elején elindul az indító játékos. Amikor minden dominó eldőlt, akkor az utolsóval helyet cserél a dőlést indító játékos.
Módszertani tanácsok, megjegyzések:
Csak akkor szabad elindítani a játékot, ha meggyőződtünk arról, hogy az egymás melletti csoportok és/vagy csapattagok nem ütköznek össze esés közben.
Játékvariációk:
  • Hátraesésnél arckört kell kialakítani.
  • Nagyobbaknál vagy jól begyakorolt esések esetén a komplett esés is lehet a feladat.
  • Nagyobb létszám esetén mindkét irányba elindulhat a dominó eldöntése.
  • Ha az esést követően rögtön visszatér a kiinduló helyzetbe minden tanuló, akkor folyamatosan mehet a játék, és nem kell minden körben megszakítani.
 
2. VIRÁGNYÍLÁS – Esést előkészítő és gyakorló játék
Elnevezzük a csoportokat különféle virágnak: például tulipán, rózsa, gerbera… A gyerekek nyújtott ülésben kört alkotnak arccal a kör közepe felé fordulva (arckör) úgy, hogy a lábfejük összeér a mellettük ülőével. Kimondjuk az egyik virág nevét. Az adott csoport tagjai, amikor meghallják virágnevüket, végrehajtják ülésből a hátra esést, azaz a virág szirmai kinyílnak. A mozdulatsor végeztével mindenki felveszi a kiinduló helyzetet. Ezután újra mondunk egy virágnevet, és a játék megy tovább. Az a legügyesebb csoport, amelyikben a gyerekek (szinte) egyszerre csapnak a szőnyegre tompítás közben.
Módszertani tanácsok, megjegyzések:
A balesetek megelőzésének érdekében ellenőrizzük, hogy az egymás mellett elhelyezkedő csoportok tagjai úgy tudják végrehajtani a feladatot, hogy ne üssék meg egymást és ne essenek egymásra!
Néhány egyszerű trükkel még szórakoztatóbbá tehetjük a játékot. Például:
  • Olyan virágnevet mondunk, amelyik egyik csapat nevével sem azonos.
  • Az egyik csapat alig vette fel az esés után a kiinduló helyzetet, mi máris újra kimondjuk a nevét.
  • Rögtön egymás után több csapat nevét is kimondjuk.
 
Játékvariációk:
  • Nagyobbaknál és jól begyakorolt esések esetén a komplett eséstechnikával is lehet játszani.
  • Előreesésnél a kör közepének háttal kell állniuk a tanulóknak.

Játékok középhaladó szinten

1. TÁRSON ÁTESÉS HÁTRA – Páros feladat, ahol a hátraesést és a hátraesés gurulással technikát készítjük elő.
A pár egyik tagja a hasán fekszik. A pár másik tagja óvatosan a derekára ül, és a karját mellső középtartásba emeli. Jelre az ülő gyermek fejét előrehajtja, és a combján lecsúszik hátrafelé a társán. Amikor a feneke a talajra érkezik, akkor megcsinálja a hátraesést. Meghatározott ismétlésszám (3–5) után szerepcsere.
Módszertani tanácsok, megjegyzések:
  • A párokat úgy érdemes elhelyezni, hogy arccal egy irányba nézzenek.
  • A párok elhelyezésekor ügyelni kell arra, nehogy a párok egymásra essenek.
  • Ügyelni kell arra, hogy mindenképpen csússzanak le a combjukon az esést végző tanulók, nehogy hanyatt dőljenek.
Játékvariációk:
  • Az alapfeladat begyakorlása után el lehet végezni a feladatot úgy is, hogy a fekvés helyett térdelő alkartámaszban (térdelőtámaszban, alkaron támaszkodva) helyezkedik el a pár egyik tagja.
  • Hosszabb, összefüggő szőnyegfelület esetén 2-3 oszlopba állnak a gyerekek. Az első lefekszik, és megcsinálja az esést, majd két méterrel odébb ő is lefekszik. A 3. tanuló folytatja a sort, miután megcsinált két esést. Így haladnak át a terem túloldalára.
 
2. FOGÓ ESÉSEKKEL – Egyszerű fogójáték, ahol a megfogott játékost egy közösen végrehajtott eséssel lehet kiváltani.
20–24 játékos esetén, a játéktér nagyságától és a részt vevő gyerekek korától függően, 3–5 fogót szalaggal jelölünk. Akit a játék indítása után elkapnak a fogók, annak fel kell vennie egy meghatározott testhelyzetet (például guggolóállásban karemelés hajlított könyökkel és előrenéző tenyérrel). A menekülők kiválthatják a társaikat úgy, hogy közösen végrehajtják a meghatározott esést (a menekülő szembeguggol a megfogott társával és belecsap a tenyerébe, majd egyszerre végrehajtanak egy hátraesést). Azok a legügyesebbek,
  • akik a legtöbb társukat kiváltják;
  • akiket a legkevesebbszer fognak meg;
  • akik a legtöbb társukat fogják meg.
Az esést végrehajtó párokat nem szabad megfogni!
Módszertani tanácsok, megjegyzések:
  • Fel kell hívni a játékosok figyelmét arra, hogy az eséseknek van mozgáskiterjedése, így nagyon kell figyelni arra, hogy nehogy összeütközzenek a társaikkal!
  • Figyelembe kell vennünk a gyerekek életkori jellemzőit, előképzettségét, amikor a végrehajtandó esést kiválasztjuk.
  • Előreesés esetén egymás mellett, azonos arcirányba álljanak a gyerekek.
  • Hátra esés esetén egymással szemben vagy egymás mellett álljanak a tanulók.
  • Oldalra esés esetén egymással szemben álljanak, és tükörképet mutassanak egymásnak.
  • A kezdők alacsony súlyponti helyzetekből hajtsák végre az eséseket, idősebb és gyakorlottabb tanulók számára bármilyen jól begyakorolt esés választható.
Játékvariációk:
  • Csak a terem két-három meghatározott pontjában lehet kiváltani a társakat, így akit megfognak, annak gyorsan az egyik ilyen ponthoz kell mennie.
 
3. TÁRGYAK ÉS TÁRS FELETT ESÉS ELŐREGURULÁSSAL – Talajon elhelyezett, kifeszített kötél vagy társak felett végrehajtott esések az előképzettségnek megfelelően.
A csoportok elé meghatározott távolságra (korosztálytól függően 2–4 m) szalagokat helyezünk el. A csoport első tagja gurulóeséseket végez a szalagok felett, majd visszafut a pálya szélén, és beáll a saját oszlopa végére. A feladatnak akkor van vége, ha a csoport minden tagja elvégezte a feladatot.
Módszertani tanácsok, megjegyzések:
  • Ha nem áll rendelkezésre összefüggő szőnyeg, akkor párosával is végrehajtható a feladat szivacson.
  • A párok elhelyezésekor ügyelni kell arra, nehogy a párok egymásra essenek.
  • Kifeszített gumiszalag felett és fekvő társ (térdelőtámaszban lévő társ, egymás mellett fekvő párok…) felett is végrehajtható a feladat.
  • Minden esetben arra törekedjenek a játékosok, hogy átnyúljanak a kifeszített szalag vagy a társuk felett a guruló esés végrehajtása közben.
Játékvariációk:
  • Ha kifeszített gumiszalag felett végeztetjük a feladatot, akkor érdemes az egyik végét alacsonyan rögzíteni, a másikat pedig kézben tartani, mert akkor a tudásszintnek megfelelően lehet változtatni a szalag magasságát.
  • Váltóverseny formájában is lebonyolítható a feladat.
  • A „szinkron” esést 3-4 tanuló időben egyszerre próbálja végrehajtani az akadályok felett.
 
4. BÉKACSATA – Küzdőjáték a hátraesés gyakorlásához
A párok guggolásban helyezkednek el egymással szemben. Jelre megpróbálják az ellenfelet kibillenteni az egyensúlyából úgy, hogy a tenyerükkel lökdösik egymást. Ha valakit sikerül hanyatt lökni, akkor az végez egy hátra esést.
Módszertani tanácsok, megjegyzések:
  • Küzdőjátékot mindig csak úgy vezessünk, hogy tudatában legyenek a gyerekek annak, hogy egy adott jelre vagy hangra azonnal be kell fejezniük a küzdelmet!
  • Soha ne engedjük eldurvulni a küzdelmet!
  • A párok kiválasztásakor vegyük figyelembe a testi adottságokat.