Tárgyüldöző

ADATLAP
Játék neve: Tárgyüldöző
Javasolt korosztály:
  • 3-6.évfolyam
  • 7-12. évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök:
  • Alapvető mozgásformák - helyváltoztató mozgások
  • Sportági előkészítő feladatok, játékok
Sportági feladatok, játékok:
  • Labdarúgás
  • Kosárlabda
  • Kézilabda
  • Küzdősportok
  • Floorball, gyeplabda
Kapcsolódó mozgáskoncepció:
  • Térbeli tudatosság
  • Energiabefektetés tudatossága
  • Kapcsolat az eszközzel
  • Kapcsolat a társsal
Helyszín: Tornaterem / szabadtér
Létszám: Csoportos / csapat
Eszközigény:
  • babzsák, léggömb
  • alternatív, saját készítésű eszköz
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
Játék típusa:
  • fogójáték
  • küzdő játékok
Technikai / készség nehézség: Közepes figyelmi kapacitású
Taktikai nehézség: Egyszerű előkészítő játékok, feladatok

Tárgyüldöző

Létszám: 4-5 fő + 1 fő csoportonként
Terület: 10 × 10 m-es terület csoportonként
Eszköz: kendő, sapka, kesztyű…


Kijelöljük a fogót, és a menekülők egyikének odaadunk egy könnyű tárgyat (kendő, sapka, kesztyű), ami nehezen dobható. A fogónak mindig azt a tanulót kell kergetnie, akinél a tárgy van. A menekülő tanuló futás közben továbbadhatja a tárgyat, ezzel nehezítve az üldöző dolgát. A tárgyat adni kell, dobni tilos, és nem javasolt 5 másodpercnél tovább megtartani azt. Cselezés, hát mögötti átadás megengedett. Cél: minél jobban megnehezíteni a fogó feladatát.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy csak igazi összmunkával sikerül a játékot élvezetesen játszani! Ha álló helyzetben várják a kendőt, akkor a fogó könnyedén megérinti a kendős tanulót, mivel álló helyzetből nehéz úgy felgyorsulni, hogy a mozgásban lévő fogó elől könnyedén megmeneküljön.
Ha a kendős tanulónak nem segítenek a társak például ellenés/ vagy keresztbefutásokkal, akkor két (a fogó és a kendőt tartó tanuló) főre csökken az aktív szereplők száma.
Ez a játék is egyike azoknak, amelyek bár az I. szintű játékok között szerepelnek, képzettebb csoportok esetén is használhatók. A csapattársak egymásrautaltsága és közös, egymásra reagáló mozgása nagy hasonlóságot mutat a későbbi sportjátékok egyes elemeivel (elszakadások, befutások, üres területre helyezkedés)