Dobó István

ADATLAP
Játék neve: Dobó István
Javasolt korosztály:
  • Óvoda -2. évfolyam
  • 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök: Alapvető mozgásformák - manipulatív mozgások
Alapvető mozgásformák - manipulatív mozgások: kézzel végzett feladatok
Sportági feladatok, játékok: Kézilabda
Sportági előkészítő feladatok, játékok: Technikai
Kapcsolódó mozgáskoncepció:
  • Térbeli tudatosság
  • Energiabefektetés tudatossága
  • Kapcsolat az eszközzel
Helyszín: Tornaterem / szabadtér
Létszám: Csoportos / csapat
Eszközigény:
  • labda
  • pad, zsámoly, bordásfal
  • alternatív, saját készítésű eszköz
  • bója
Tantárgyi kapcsolódások: Történelem / társadalomtudomány
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
Játék típusa: célzó játékok
Technikai / készség nehézség: Közepes figyelmi kapacitású
Taktikai nehézség: Egyszerű előkészítő játékok, feladatok

13. ábra: Dobó István

13. ábra: Dobó István

Létszám: teljes csoport
Terület: teljes játéktér
Eszköz: 2 db svédszekrény (3-5 részes), 4 db zsámoly, 2 db fitball, 8-10 db bója, flakon, vagy ehhez hasonló eszközök, csapatonként 6-7 db gumilabda

Két csapatot alkotunk (ebben a játékban javasoljuk a „török” és „magyar” csapat megnevezéseket), akik külön térfélen helyezkednek el. A térfél felénél felállnak hármas oszlopba (ábra szerint), és hangjelzésre onnan próbálják meg eltalálni a gumilabdákkal az alapvonalon, a zsámolyokon és svédszekrényen (az „ellenség” várán) lévő tárgyakat (körülbelül 8–10 db labdát, bóját, flakont). Aki dobott, oldalt bemegy egy labdáért, és átadja a soron következőknek. Akinek először sikerül ledönteni az összes eszközt, nyer.


Variáció(k)

  • Védjük a várat! Azok közül, akik már dobtak, a másik térfélen lévő várakhoz állhatnak a labdájukkal védőnek. Ha a labdával el tudják ütni az ellenfél labdáját, maradhatnak, de ha őket találja el a labda, vissza kell állniuk a kiinduló térfelükre. Fontos, hogy ez a lehetőség választható.
  • Golyógyűjtés. Az előző variációt egészíti ki a következő lehetőség: a tanuló a dobás után beáll a „vár” mögé, és a soron következő dobás után ő viszi vagy passzolja vissza a félpályára a labdát. Ezzel a lehetőséggel felgyorsíthatjuk a játékot.
  • Támadás! Különböző dobóhelyeket alakítunk ki a félpályán belül, amelyekhez különböző módon lehet eljutni, például kúszásban, szőnyegen gurulásban, esetleg zsámoly („folyó”) felett történő átugrással. Bátran használjunk különböző mesés, képi elemet, különösen alsó tagozatos gyerekek játéka esetén.
  • Mindenki támad! Meghatározott szerhez meghatározott dobótechnikát alkalmaznak a tanulók: például 1 kg-os medicinlabdát csak kétkezes alsó dobással lehet eldobni, teniszlabdát csak felső hajítással. A játék kedvéért meghatározhatunk nem szokványos dobásokat, például háttal felállva fej fölött vagy láb között dobva a labdákat. Ezenkívül különböző dobóeszközökhöz más és más hatást adhatunk: a találat a babzsákkal például csak akkor érvényes, ha fennmarad a zsámolyon vagy svédszekrényen a dobást követően. Ezen kívül meghatározhatunk olyan eszközöket, amelyeket csak két ember együttesen dobhat.
  • Renoválás. Ha megfelelő történetet tudunk kitalálni a játékhoz, megoldhatjuk a szerek visszapakolását, a „vár” javítását. Például akkor kerül vissza az eltalálandó tárgy, ha a várvédők közül legalább hárman egyszerre megfogják és visszateszik.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
A cél a pontosság, nem a gyors végrehajtás. Ügyeljünk arra, hogy az „időkényszer” ne menjen a pontosság kárára!