Klasszikus ugróiskola

ADATLAP
Játék neve: Klasszikus ugróiskola
Javasolt korosztály:
  • Óvoda -2. évfolyam
  • 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök:
  • Alapvető mozgásformák - helyváltoztató mozgások
  • Alternatív környezetben űzhető mozgásformák
Alapvető mozgásformák - helyváltoztató mozgások: Ugrások, szökdelések
Sportági feladatok, játékok: Tánc
Sportági előkészítő feladatok, játékok: Technikai
Kapcsolódó mozgáskoncepció:
  • Saját testtel kapcsolatos tudatosság
  • Térbeli tudatosság
  • Energiabefektetés tudatossága
Helyszín:
  • Tornaterem / szabadtér
  • Alternatív helyszínek (tanterem, folyosó, stb.)
Létszám: Egyéni
Eszközigény: alternatív, saját készítésű eszköz
Tantárgyi kapcsolódások:
  • Matematika
  • Művészetek
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
Játék típusa:
  • feladatjáték, játékos feladatok
  • népi játékok
Technikai / készség nehézség: Alacsony figyelmi kapacitású
Taktikai nehézség: Egyszerű előkészítő játékok, feladatok

21. ábra: A klasszikus ugróiskola

21. ábra: A klasszikus ugróiskola

22. ábra: Ugróiskola-variációk

22. ábra: Ugróiskola-variációk

Rajzoljuk fel az ugróiskolát (21. ábra) a teremben vagy a szabadban, akár tartós formában is, mivel hatékony eszköz a láb koordinációjának fejlesztéséhez. A gyakorláskor minden mezőben meg kell jelennie a páros lábról páros lábra való ugrásnak, és ezt oda-vissza meg kell tenni. Olyan minőségű zenei kíséretet kell alkalmaznunk, amelyik megadja az alapvető lüktetést a helyes kivitelezéshez, és alkalmazkodik a gyerekek életkori sajátosságaihoz, így könnyen követhető tempót ad.

Ezen a fejlettségi szinten az 120-125 bpm felel meg leginkább. A gyakorló felvételekből álló népzene biztosítja a leghosszabb zenei folyamatokat, a táncelőkészítés megfelelő kritériumrendszere a mozgástanulás, mozgásszabályozás, mozgásalkalmazkodás aktuális paramétereinek megfelelően. Elfogadható azonban más zenei anyag is, amely legalább 5 perc időtartamú, és az ajánlott tempója sem változik. Az ugróiskola az egyes mezőkben oldalra haladással, a duplákban pedig előre-hátra vagy hátra-előre formával továbbfejleszthető. Javasolható, hogy az eddigiektől eltérően a gyakorlásnak ezt a részét a gyerekek mezítláb végezzék. Kinti helyszínen csak akkor javasolt, ha van olyan, jobbára homokos terület, ahol nem sérül meg a gyermekek lába.

Variáció:

Az ugróiskolák formáját is lehet változtatni (22. ábra). Minél többféle ugróiskolát rajzolunk vagy rajzoltatunk le, annál változatosabb lesz a megoldás és a tapasztalatszerzés is a megadott fejlesztés tekintetében.