Összetett feladat a ritmikai formák és a testrészek ritmusos mozgatásának fejlesztésére. A pedagógus a következő gyakorlási folyamatot alkalmazza: az egyik kezén háromféle számot mutathat, ezek lehetnek az egyes, kettes és a hármas. Jelentéseik: egyes – beszédhang, kettes – taps/csapás, hármas – lábdobogtatás. A pedagógus a másik kezével a kétféle mértani idomot tudja mutatni felváltva egy lap két oldalán (15. ábra). Ezek az információk egyidejűleg jelennek meg a következőképpen:
Jelentése: a ♪ ♪ ritmust kell folyamatosan mondani.
Jelentése: a ♪ ♪ ritmust kell folyamatosan tapsolni.
Jelentése: a ♪ ♪ ritmust kell folyamatosan dobogni.
Jelentése: a ♫ ♪ ritmust kell folyamatosan mondani.
Jelentése: a ♫ ♪ ritmust kell folyamatosan tapsolni.
Jelentése: a ♫ ♪ ritmust kell folyamatosan dobogni.
Ezekben a feladatokban még nincs a pedagógustól független, külső kényszerítő tempó (gépzene), ezért a tempót a pedagógus adja meg végig, ezzel párhuzamosan a lüktetés vizuális megjelenítése segít a gyermekeknek a stabil lüktetésérzet kialakításában.