Ták és titik

ADATLAP
Játék neve: Ták és titik
Teszt2:
Javasolt korosztály:
  • Óvoda -2. évfolyam
  • 3-6.évfolyam
  • 7-12. évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök: Alternatív környezetben űzhető mozgásformák
Sportági feladatok, játékok: Tánc
Sportági előkészítő feladatok, játékok: Technikai
Kapcsolódó mozgáskoncepció:
  • Saját testtel kapcsolatos tudatosság
  • Energiabefektetés tudatossága
Helyszín:
  • Tornaterem / szabadtér
  • Alternatív helyszínek (tanterem, folyosó, stb.)
Létszám:
  • Osztályszintű
  • Csoportos / csapat
Eszközigény: eszköz nélküli
Tantárgyi kapcsolódások:
  • Matematika
  • Magyar nyelv és irodalom
  • Művészetek
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
Játék típusa:
  • feladatjáték, játékos feladatok
  • népi játékok
Technikai / készség nehézség: Közepes figyelmi kapacitású
Taktikai nehézség: Összetett előkészítő játékok, feladatok

15. ábra: Különböző ritmusok, eltérő hangzással

15. ábra: Különböző ritmusok, eltérő hangzással

Összetett feladat a ritmikai formák és a testrészek ritmusos mozgatásának fejlesztésére. A pedagógus a következő gyakorlási folyamatot alkalmazza: az egyik kezén háromféle számot mutathat, ezek lehetnek az egyes, kettes és a hármas. Jelentéseik: egyes – beszédhang, kettes – taps/csapás, hármas – lábdobogtatás. A pedagógus a másik kezével a kétféle mértani idomot tudja mutatni felváltva egy lap két oldalán (15. ábra). Ezek az információk egyidejűleg jelennek meg a következőképpen:

  • A pedagógus az egyes számot mutatja az egyik kezével, a másikkal a négyzetet.

Jelentése: a ♪ ♪ ritmust kell folyamatosan mondani.

  • A pedagógus a kettes számot mutatja az egyik kezével, a másikkal a négyzetet.

Jelentése: a ♪ ♪ ritmust kell folyamatosan tapsolni.

  • A pedagógus a hármas számot mutatja az egyik kezével, a másikkal a négyzetet.

Jelentése: a ♪ ♪ ritmust kell folyamatosan dobogni.

  • A pedagógus az egyes számot mutatja az egyik kezével, a másikkal a háromszöget.

Jelentése: a ♫  ♪ ritmust kell folyamatosan mondani.

  • A pedagógus a kettes számot mutatja az egyik kezével, a másikkal a háromszöget.

Jelentése: a ♫ ♪ ritmust kell folyamatosan tapsolni.

  • A pedagógus a hármas számot mutatja az egyik kezével, a másikkal a háromszöget.

Jelentése: a ♫ ♪ ritmust kell folyamatosan dobogni.

 

Ezekben a feladatokban még nincs a pedagógustól független, külső kényszerítő tempó (gépzene), ezért a tempót a pedagógus adja meg végig, ezzel párhuzamosan a lüktetés vizuális megjelenítése segít a gyermekeknek a stabil lüktetésérzet kialakításában.