Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás |
A kooperatív tanulást támogató tanítási stílus a diákok közötti szociális kapcsolatokban rejlő tanulási motiváció kiaknázására épül. A modell olyan csoportos tanulásszervezésben gondolkodik, amely során a csoportoknak egy közös cél érdekében kell együttműködniük. A közös cél elérésének feltétele, hogy minden tanuló hozzá tegye a saját erőfeszítéseit. A kooperatív tanulás/tanítás módszereinek úttörői között említhetjük John Dewey-t, aki már huszadik század elején alkalmazott projektmódszert, ahol a tanulóknak együtt kellett megtervezniük és a gyakorlatban megvalósítaniuk feladataikat. Később úttörőkként tekinthetünk David és Roger Johnsonra (1975 [187]), Robert Slavinre (1983 [188]), majd Spencer Kaganre (1990 [189]), akik mindannyian kidolgoztak iskolában alkalmazható kooperatív módszertani modelleket. Kagan munkássága magyarul is megjelent, ennek hatására egyre többen kezdtek alkalmazni kooperatív tanulásszervezési eljárásokat az iskolákban [190].
Slavin 1995-ben több mint 100, a kooperatív tanulás hatékonyságával foglalkozó pedagógiai kutatás elemzését végezte el [191]. Szakirodalmi összegzésében a következőket rögzítette.
Az iskolai testnevelésben történő alkalmazásával kapcsolatos kutatások egyelőre nem túl széles körűek, mondhatni viszonylag kevés áll rendelkezésre belőlük [192; 193]. Ami azonban így is megállapítható, hogy a kooperatív modell a testnevelésben:
A klasszikus kooperatív tanulás jellemzői között az alábbiakat emeljük ki röviden [194; 195 nyomán].
1. Pozitív, kölcsönösen függő viszony a társaktól.
A csoporttagok csak egymást segítve érhetik el a közös célt, amelyben minden tagnak megvan a saját előképzettségéhez mért feladata. A feladatok, szerepek kiosztása ugyancsak közös felelősségi körbe tartozik.
2. Kölcsönös, támogató interakciók.
A csoport tagjainak fel kell ismerniük, hogy segíteniük, támogatniuk, motiválniuk kell egymást annak érdekében, hogy minél jobb közös eredményt tudjanak elérni.
3. Egyéni beszámoltathatóság, személyes felelősség.
Az egyéni beszámoltathatóság olyan követelmény a pedagógus számára, amelyet az egyes csoportoknak adott feladatok konstrukciójakor kell végiggondolnia. Hogyan teremti meg, hogy a csoport minden tagja dolgozzon? Hogyan járulnak hozzá az egyes teljesítmények a közös végcélhoz? E két kérdés végiggondolása egyrészt segíti, hogy a pedagógus kontroll szerepe megmaradjon (senki ne tudja kihúzni magát a tanulásból, ellenőrizhető legyen az egyén), másrészt a csoport működésekor a cél elérésekor megjelenő közös siker és jutalom segítségével fokozott felelősséget ébreszt egymás iránt.
4. Személyközi és kiscsoportos készségek, heterogén csoportösszetétel.
A kooperatív tanulás során, a csoporton belüli alapvető kommunikációs szabályok és lehetőségek (egymás meghallgatása, vitarendezés, konfliktuskezelés, problémák megoldása) hozzájárulnak a csoportdinamika alakulásához, a bizalom és az érzelmi biztonság kialakulásához. A heterogén csoportok hatékony eszközei a szociális el- és befogadás növelésének, egymás megismerésének, az etnikai, képességbeli, nemi és szociokulturális különbségek kezelésének, illetve a motorikusan kevésbé ügyesek segítésének, s mindezeken keresztül az osztályközösség formálásának.
5. Megosztott vezetés és megosztott felelősség.
A csoportszervezés során a vezető kijelölése általában nem történik meg direkt módon. Az egyes feladatok során általában automatikusan vezetői szerepbe kerülnek egyesek, de ez a szerep rugalmasan változhat a feladattól függően. Ha konkrét vezető választás történik, akkor törekedni kell arra, hogy belátható időn belül e szerepkörben mindenkire sor kerüljön.
6. A pedagógus szervező és ellenőrző szerepet tölt be.
A pedagógus a tanulási folyamat facilitátora, nem közvetlen irányítója. Csak akkor avatkozik be, ha feltétlenül szükséges, inkább kérdésekkel segít továbblendülni egy-egy problémán, mintsem ítélkezik vagy megmondja a megoldást.
A fentieket megerősítendő Kagan (2001) kooperatív tanulásra vonatkozó, általánosan elfogadott négy alapelve a következő [196 nyomán]:
A kooperatív tanulási modellben általában 2–6 fős csoportokat alakítunk, akik az adott feladat befejezéséig közösen dolgoznak. A pedagógus többnyire valamilyen írásban megjelenő feladatot jelöl ki a csoportok, azon belül az egyének számára, amit általában egy, de inkább több órán keresztül kell megoldaniuk. A feladatleírások gyakran projektmódszer jelleggel jelennek meg, és az alábbi összetevőket tartalmazzák.
Szeretnénk ugyanakkor rámutatni arra, hogy attól, hogy csoportokban dolgozunk, nem használunk automatikusan kooperatív módszereket. A hagyományos csoportmunka és a kooperatív tanulási csoport közötti különbségekre mutat rá Óhidy (2005, [197]) Johnson és Johnson (1994) nyomán, amelyet a 4. számú táblázatban mutatunk be.
Nincs pozitív függés a csoporton belül.
Nincs egyéni felelősség.
Homogén csoport.
Kiválasztott csoportvezető irányít.
A feladatmegoldás áll a középpontban.
A szociális kompetencia vagy előfeltétel, vagy nem számít.
A tanár nem avatkozik bele a csoport munkájába.
Nincs evalváció, a tanulási folyamat reflektálása és értékelése a csoport feladata.
Pozitív függés van a csoporton belül.
Egyéni felelősség.
Heterogén csoport.
Közös tanulásirányítás a csoporton belül.
A feladatmegoldás és a csoporttagok egymással való kapcsolata egyformán fontos.
Fontos a szociális kompetencia fejlesztése.
A tanár figyelemmel kíséri a csoport munkáját és szükség esetén segítően beavatkozik.
Az evalváció, illetve a tanulási folyamat reflektálása és értékelése a csoport feladata.
A konkrét kooperatív módszerek vonatkozásában a testnevelésben kiemeljük az „ellenőrzés párban”, a szakértői mozaik („jigsaw”), a „TGT” és a „Co-op” technikákat.
A kooperatív tanulásmódszertan még számos lehetőséget kínál, amelyet terjedelmi okokból itt nem tudunk bemutatni. Javasoljuk azonban, hogy a már említett szakirodalmi háttér felhasználásával további ötleteket valósítsanak meg a testnevelésórákon.
Összefoglalva elmondhatjuk, hogy a kooperatív tanulás a testnevelésben – csakúgy, mint más tárgyak esetében is – kezdetben jelentős időbefektetést igényel. Ahogy a gyerekek megismerik az egyes szervezeti kereteket és feladattípusokat, a módszer alkalmazása egyre kevesebb időt emészt fel. A kooperatív oktatás előnye, hogy a szociális kompetenciafejlesztés, a csoportinterakciók és a személyes felelősség előtérbe kerülnek, a diákok alkotó és produktív módon vesznek részt a folyamatban. Olyan tapasztalatok birtokába kerülhetnek, amelyek más tanítási stílusokban nem jelentkeznek. Megfelelően strukturált és felépített folyamat eredményeképpen megfelelő terhelésű és aktivitású tanórákat eredményez. Hátránya lehet, hogy a tanórai gyakorlás mennyisége jelentősen korlátozódik, s ezzel a tanóra általános terhelése, aktivitási szintje túl alacsony marad. Ez az első néhány alkalommal természetes jelenség, azonban a hosszú távú pszichomotoros céljainkat nem eliminálhatjuk csak azért, hogy mindenáron kooperatív módon oktassunk.